Experiment Trachycarpus Fortunei.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Experiment Trachycarpus Fortunei.

Berichtdoor wsnbm op 21 dec 2011 21:42

En je nieuwe Dicksonia ga je die inpakken?
Die van staat nog "bloot" :).
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 dec 2011 00:13

pffff bij de eerst vorst een paar weken geleden raakte we in paniek, aangezien de grote dicksonia eigenlijk te dicht op de andere stond hebben we besloten die uit te graven en naar zolder te slepn.. STOM! de andere 2 staan nog bloot buiten, wel een kast van isolatie eromheen gebouwe maar zonder deksel staan ze nog lekker in tuin te genieten. Inmiddels werd de grotere dicksonia er niet mooier op (SHIT) dus die staat inmiddels ook weer buiten.......daarom haat ik dat gedoe met inpakken, paniek voor niets... Nu bij vorst gaat de grote dicksonia de schuur in, de andere blijven in hun isolatiekast staan. Maar ik hoop nog steeds op een zachte winter.....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 dec 2011 21:39

Nou ik hoop met je mee!
Ik vind sleetje rijden met die kleintjes echt wel leuk en ook wanneer we thuis komen al die palmbladeren bedekt onder de sneeuw, maar wanneer ik opgewarmd ben en voor het raam staat te kijken dan begin toch een beetje huiverig te worden.

En heb je nou van die zomers waarin na een maand de winterschade eruit komt en je tropische vrienden daarna losgaan, maar afgelopen zomer, zeker met de banaantjes als ik 5 extra bladeren heb gekregen uit de basjoo dan is het denk ik veel.
Nu staan ze alweer op zolder :(.

Trouwens mocht je twijfelen, zeker op varen gebied, zitten er hier op het forum een paar kneiters die gewoon om raad kan/moet/mag vragen.

Schroom niet, doe ik ook niet ;)

Mijn Dicksonia staat onbeschermd buiten en nog geen plekje op de veren te bekennen.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor cpo op 23 dec 2011 19:55

He John, een aantal planten met schade van afgelopen winter kwamen bij ons ook inderdaad laat op gang, sommig pas in september balen! En ik weet de varenexperts te vinden hoor, maar toch is het ook vaak zelf uitproberen, iedereen doet zijn ding toch weer anders. Maar ik heb heel veel aan het advies van bijvoorbeeld eduard gehad.
En zo blijf ik hopen dat ie verrekte koude winter wegblijft, ook goed voor de boomvarens.. :D
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 17 jan 2012 21:24

Ik meen dat hoe meer je een palm gaat beschermen en of bemesten, des te minder het de koude et vochtige periodes kan doorstaan.
Je mag geen watjes maken van planten die juist sterker moeten worden. Natuurlijk spreek ik over winterharde palmbomen.
Zoveel mensen al gezien die blauwe korrels, stikstof, palmbooster, enzovoort met overmate aan hun palmbomen bezorgen. Het effect is onmiddelijk maar meestal gaan ze een sterke winter moeilijker door.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor leroy op 17 jan 2012 21:48

Ik heb 4 trachy's in November geplant in de tuin, echter waren ze iets groter dan die van jou maar toch.
Tot heden zien ze er nog goed uit, ik hoop dat dit ook zo blijft. :thumb_up:

Eduard heeft vandaag 2 wat grotere trachy's bij mij opgehaald, ik weet niet of hij ze nog gaat planten of een paar maanden wacht hiermee
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 jan 2012 23:37

Hoi, het zijn mooie planten met een aardige maat, het potje verraad eigenlijk al dat die uit een kweekkas komen, plant +-160 cm hoog pot p20. en vrij lange stelen.
Ik waag het er nu zeker niet op deze in die ijskoude grond te stoppen maar ze in de stalling te plaatsen.
het blad van deze is ook weer totaal anders dan de twee andere trachy's die ik in pot heb staan, dat vind ik wel leuk, zal Ro er wel eens naar laten kijken als die weer een keertje komt afzakken dan weten we precies waar of over welke ondersoort het hier gaat.
Leroy ben er blij mee maar deze wachten tot het voorjaar op een definitieve bestemming in de volle grond, waar eerst of al die tijd mijn kleinere C. medullaris gestaan heeft deze past straks niet meer in de voorstalling dus die verhuist naar de grotere tuin bij zijn soortgenoten maar wel in de volle zon, die hij van het begin af aan gehad heeft, maar dit terzijde, bedankt voor de planten :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor leroy op 17 jan 2012 23:45

ja inderdaad is dit duidelijk te zien aan de lange steeltjes, heb je ook eens gekeken naar de trachy welke ik binnen (serre) had staan op die witte tafel.
Deze heeft namelijk weer een ander soort blad, deze heb ik meegenomen uit Pag,Kroatie.

De kleinere trachy's welke buiten staan hebben duidelijk een kortere steel en daarvan zijn ook de bladeren iets vaster.
Ik ben benieuwd wat Ro ervan vindt als hij ze ziet......@Eduard maak eens een foto hoe ze er bij jou bij staan haha :thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 17 jan 2012 23:55

Morgen zal ik foto plaatsen over mijn trachy's hier als update. :)
Tot nu toe heb ik de zaailingen van 5 verschillende trachy soorten buiten laten staan.
De sterkste zullen overleven en anders koop ik er volgend seizoen opnieuw.
+ een heleboel trachy zaailingen in volle grond , ik bescherm niets.

Ik wil het experiment ten volle nutten, en afwachten ;)
'k was nochtans van plan op zeker te spelen en enkelen te overwinteren, maar ben verandert van gedacht. :fluiten:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 18 jan 2012 11:23

Zoals gisteren neergeschreven enkele update's ;)
Ik zou al de trachy's kunnen plaatsen maar ga het beperkt houden.
Alle palmen die ik bezit staan onbeschermd buiten, waarschijnlijk zal dit geen probleem vormen met de winter die we tot nu toe hebben gehad. Ook Phoenix canariensis, Chamaerops humilis behalve mijn kleine Jubea die ik binnen overwinter.
Waarom is de vraag :
1. De sterke over te houden na de winter
2. Plaatsgebrek in huis
3. Maar ook door laksheid een stuk (zal maar eerlijk wezen) :tong:
4. Als ik ze ooit verkoop of ruil, goede palmjes wegdoe.

Groeten,
J-M
100_1890-K250.jpg
100_1890-K250.jpg (251.3 KiB) 4152 keer bekeken
100_1891-K250.jpg
100_1891-K250.jpg (249.99 KiB) 4152 keer bekeken

100_1889-K250.jpg
100_1889-K250.jpg (251.25 KiB) 4152 keer bekeken
100_1888-K250.jpg
100_1888-K250.jpg (251.48 KiB) 4152 keer bekeken
JmC4c

502 bedankjes