twee maten en gewichten

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

twee maten en gewichten

Berichtdoor philip op 21 jan 2012 12:19

Gisteren op het vtm nieuws,de jeugd van mijn stad Menen heeft te veel zware metalen in het bloed en het is niet aangeraden om eigen gekweekte groenten te eten,maar aan de overkant van de straat waar ik woon is het landbouwgrond,nu staat er prei op,daar is al meer dan 5x een sproeimachine
gepasseerd,de prei staat in dezelfde grond en lucht als mijn groenten en fruit.Al wat ik kweek is vergif,wat de boer teelt is goed voor compsumtie; binnen enkele maanden staan de koeien in de wei en worden gemolken(over de kwaliteit van de melk geen woord)Men kent de oorzaak,een grote schroothandelaar (een van de grootste van europa)maar hij steld honderden mensen te werk en mag
verder vervuilen.De waarschuwingen houden eerst rekening met de industrie en de gezondheid komt
op de 10de plaats,wat de boer teelt word wel door iedere burger gecompsumeerd(met zware metalen incluus) :(
philip

11 bedankjes

Re: twee maten en gewichten

Berichtdoor Rob op 21 jan 2012 14:30

Philip

Enige nuance lijkt me hier wel op de plaats.
Even afgezien van de soms wat vreemde regels en de genoemde schroothandelaar:

De reden waarom aangeraden word voorzichtig te zijn met eigen teelt is het feit dat die local teelt niet aan kwaliteits controle onderworpen word.
Ook in Belgie worden groenten (en zeker ook melk) die commercieel aangeboden worden vrij zwaar getest op bestrijdingsmiddelen en aanverwante zaken. Kennelijk vallen de preitjes van je over buurman binnen de norm en weet ie wat ie aan het doen is met zijn sproeier.
Ik ben persoonlijk goed bekend met die acceptatienormen in Be, en ook de firma's die eea testen, en ik kan je vertellen dat die tests behoorlijk rigoreus zijn. Afhankelijk van de soort teelt worden soms meer dan 400 bestrijdingsmiddelen gemeten......en als 1 ervan niet voldoet, dan gaat de hele partij door de molen!

Een tweede punt is dat als er een sproeimachine passeert dat nog niet zeggen wil dat er 'vergif' in zit. Kan ook een bemesting zijn, of gewoon water.

Ten derde: de meeste gewasbestrijdingsmiddelen worden tegenwoordig vrij snel afgebroken in de bodem en het gewas: je vind er na een week niets meer van terug. De laatste 20/30 jaar zijn de meeste 'persistente middelen' al verboden in west Eropa en zijn vervangen door modernere middelen die minder impact hebben. Voorbeeld hiervan zijn de pyrethoiden.

Ten vierde: de meest voorkomende middelen bevatten geen zware metalen. De meeste zware metaal houdende middelen zijn reeds lang verboden, en leiden acuut tot afjeur van een partij commercieel aangeboden groente. Meer waarcshijnlijk is een stikstof, fosfor of zwavelbasis

Het lijkt me dan ook dat je frustratie meer komt uit onbegrip.
Menen zal eigenlijk uit moeten zoeken waar die metalen vandaan komen - en aangezien de jeugd van tegenwoordig niet bepaald uitblinkt in het consumeren van groente, verwacht ik niet dat dat het probleem zal zijn....
Een waarschuwing kan echter geen kwaad.
Als je al groentjes uit eigen tuin consumeerde dan zou ik dat zonder enige kwaad gevoel blijven doen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor philip op 21 jan 2012 15:38

Dag Rob

Mijn fustratie gaat niet over dat de boer die sproeistoffen gebruikt,maar wel dat de nieuws berichten geen complete info geven , als mijn bodem(grondwater) zware metalen bevat deze hoogwaarschijnlijk ook in de boer zijn land bevind,maar daarover geen woord (de bevolking zou zich vragen kunnen stellen)en de bevuiler is goed gekend doch heel kapitaalkrachtig,hier een beetje info erover te vinden op het net, zonder de naam te noemen:
Group ****** Recycling verwerkt jaarlijks 1 500 000 ton ferrometalen,
80 000 ton non-ferrometalen, 25 000 ton kunststoffen en 200 000 ton shredderresidu.
Door continu te investeren in nieuwe technologieën streeft de groep ernaar 100% te recycleren.
Group ****** Recycling heeft 18 filialen in België, 32 in Frankrijk en 2 in Nederland.

Zoals je kan lezen is het geen kleine onderneming,maar een van de grootste in Europa.
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jan 2012 14:03

Nuance is inderdaad wel op zijn plaats.
Ook een groot bedrijf, of misschien wel juist zo'n groot bedrijf moet ook de zogenaamde milieubeheersovereenkomsten naleven en worden hier ook op gecontroleerd.
Doorgaans werken ze nauw samen met de verschillende instanties en wordt er permanent gestreefd naar verbetering.

Feit is dat dergelijke zaken vroeger veel minder aandacht kregen en dat we daar nu mee zitten. Maar dat geldt niet alleen voor zulke bedrijven, ook particulieren smeten alles gewoon zo op hun erf. Dan zijn er ook nog de grote rivieren die afvalstoffen uit de Franse industrie mee naar België nemen.

De laatste jaren worden 'we' echter veel beter in recycleren en ziet het milieu er veel minder van af. Dat lijkt me alvast positief.

Daarnaast zie ik ook dat de bodemwaterkwaliteit in jouw streek als hoogste prioriteit voor verder saneringsonderzoek staat ingesteld bij de Vlaamse Milieu Maatschappij.

Dat lijken mij goede vooruitzichten? ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor philip op 22 jan 2012 17:42

Wat de rivier de Leie betreft is dit veel verbeterd sedert dat er een waterzuiveringsstation
is gebouwd in Menen en is er wel samenwerking met Frankrijk,ipv het water te zuiveren
hebben de fransen hun afvalwater aangesloten op een Belgische collector en betalen ze
mee de factuur om het water te zuiveren.Wel hebben ze de verbrandingsoven in Menen
gesloten en afgebroken omdat die te vervuilend was,maar de Fransen hebben er nu op
2.5km van de grens er een nieuwe gebouwd,capaciteit 10x groter dan die van Menen om het
afval van grootstad Rijsel (lille) te verbranden en zo zie je veel honderdjarigen gaan er hier niet rondhuppelen.Ze mogen nog zoveel filteren als mogelijk ,maar de gezonde boerelucht van 100 jaar geleden komt niet meer terug.
philip

11 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips