Experiment Trachycarpus Fortunei.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Experiment Trachycarpus Fortunei.

Berichtdoor bommetje op 18 jan 2012 20:36

tja.. een echte test winter is het niet....

Ik zie wel her en der gele bladeren maar verder nog niks bruins....

succes nog even!!
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 19 jan 2012 20:12

Bij mij staat er een zaailing washingtonia in volle grond .. onbeschermd... enkel wat mulsh op de bodem... voorlopig gaat alles prima... groeit zelfs LOL
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 19 jan 2012 23:23

Ja het is zeker jammer ja. Ik zie liefst ook even een stuk vorst en eventueel wat sneeuw. Heb verschillende Sabal maritima in volle grond staan eind oktober geplant. Met de hoop dat ze beter doen dan in pot! :?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 jan 2012 23:33

s.janssen schreef:Ik zie liefst ook even een stuk vorst en eventueel wat sneeuw.

Wacht maar tot je een winter als vorig jaar of het jaar ervoor ziet...
Dan is een testje ineens een heel stuk minder wetenschappelijk leuk.

Ik vermoed trouwens dat een sabal martitima wel een probleempjes kon geven bij een echte winter als ie pas in october te grond in ging. Nu aanpassing/wortel groei gehad, want in oktober is de groei bij Sabal er wel redelijk uit hoor.

Je wacht nog maar een jaartje met die testen :thumb_up:
Laatst bijgewerkt door Rob op 21 jan 2012 00:04, in totaal 1 keer bewerkt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 20 jan 2012 00:05

Ja daarom, om niet te veel offtopic zal ik het kort samenvatten.
Het is een zaailing van 2 jaar in pot lelijk begon te worden, in oktober grond geplant die nu goed vast zit. Bij vorst bescherming met kweekkas-kap met veel dood blad en bubbeltjesfolie. Tot nu toe doet prima, wel beetje geel.

Met goede hoop een zachte winter, goed laten groeien en klaar voor een zware winter!
Plant zag slecht uit door zon, om toch niet weg te doen heb ik de plant in de grond geplant.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 20 jan 2012 00:10

Ik vindt het in ieder geval een voordeel, de winter tot nu toe. :)
Van mij hoeft het niet meer te zijn. Tenslotte kruipt een pak van het budget in onze exotencollectie. Als we deze op een manier kunnen de winter overbruggen zonder al teveel bescherming en zorgen ben ik zeer tevreden. :thumb_up:
Ik ben pas in juli 2011 begonnen met exoten, en zoals bij ons allen wil de verslaving, een heleboel variatie in de collectie. :lol: .
Dus alleen maar een voordeel voor mij ;) . Natuurlijk kon ik ook niet voorspellen dat de winter zo zacht voorbij gaat tot nu toe, ze hadden anders voorspeld :) Wie weet wat er nog komt :?:
Als de winter zo doorgaat en deze nu kunnen overleven, staan ze er een pak sterker bij voor volgende winter :thumb_up:
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2012 11:08

Zolang je maar in je achterhoofd houdt dat het niet alle jaren zo'n eenvoudige winter zal zijn is er niets aan de hand. Want beginnen met zo'n winter; erna veel aankopen en dan een winter zoals 2009-2010 met -19°C is géén humor :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 20 jan 2012 12:10

Dit hou ik zeker en vast in mijn achterhoofd hoor Niek ;)
Het zijn niet alleen de exoten die een strenge winter fataal wordt, ook sommige gewone bloemen en planten.:(
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 20 jan 2012 12:55

Rob schreef:
s.janssen schreef:Ik zie liefst ook even een stuk vorst en eventueel wat sneeuw.

Wacht maar tot je een winter als vorig jaar of het jaar ervoor ziet...
Dan is een testje ineens een heel stuk minder wetenschappelijk leuk.

Je wacht nog maar een jaartje met die testen :thumb_up:

Vorige 2 winters waren ook maar flauwtjes ,hier met telkens minima -7°.Voor echt winterweer moeten we hier al terug naar januari 1997.Gr eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 jan 2012 22:45

JmC4c schreef:Ik vindt het in ieder geval een voordeel, de winter tot nu toe. :)
Van mij hoeft het niet meer te zijn. Tenslotte kruipt een pak van het budget in onze exotencollectie. Als we deze op een manier kunnen de winter overbruggen zonder al teveel bescherming en zorgen ben ik zeer tevreden. :thumb_up:
Ik ben pas in juli 2011 begonnen met exoten, en zoals bij ons allen wil de verslaving, een heleboel variatie in de collectie. :lol: .
Dus alleen maar een voordeel voor mij ;) . Natuurlijk kon ik ook niet voorspellen dat de winter zo zacht voorbij gaat tot nu toe, ze hadden anders voorspeld :) Wie weet wat er nog komt :?:
Als de winter zo doorgaat en deze nu kunnen overleven, staan ze er een pak sterker bij voor volgende winter :thumb_up:

Prijs je gelukkig met zo'n winter als deze voor je eerste keer met exoten Jean-Marie ! Bij mij was het anders, mijn eerste winter was die van 2008-2009, de gekende van de -20 graden enz... Ik was dus ineens goed gedoopt !! :D Het kan natuurlijk ook een nadeel zijn want nu doe je nog steeds niet veel winter-ervaring op en kan je natuurlijk ook een beetje beginne zweven als beginneling. Dus zoals Niek ook zegt, blijf geconcentreerd en voorzichtig want klappen krijgen we allemaal wel eens en dat is inderdaad niet leuk ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen