Een nieuwe soort!

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Een nieuwe soort!

Berichtdoor Eduard op 13 dec 2009 00:18

Hallo Christophe, de foto is van de 1e verdieping gemaakt en een beetje ingezoomd, en dat vertekend een beetje ! Vandaag is hij toch in de winterstalling geplaatst omdat mijn maatje de eerste week niet meer kon komen helpen, en mijn vermoede klopten , hij paste niet meer, hij is er snel ingepropt omdat bij voorzichtigheid meestal meer schaden optreed [afbreken zijveren] later heb ik het blad met touw naar beneden getrokken zodat deze het dak niet meer raakt!, en dan komen we gelijk bij jouw vraag , welke soorten eventueel intersant zijn om aan te schaffen, volgens mij heeft Ro zich hierover ook al eens uitgelaten ! Snel groeiende cyathea's zijn mooi maar nemen op den duur zoveel ruimte in dat je wel weer genoodzaakt bent er afstand van te doen, en dat wordt heel moeilijk als je deze van jongs of aan hebt, mijn C. medullaris heb ik nu bijna 13 jaar en dat zou niet meer lukken zonder, maar zoals ik in deze topic aangeef de mooie C. cooperi revolvulum groeit ook als kool en ik kan hooguit 3 van deze grote planten stallen, een zo.n plant neemt 5/6m2 in dus met meerdere soorten is dat bijna niet te doen ! Dan kom je uit bij de wat tragere Cyatea soorten zoals de C. australis, C. dealbata , C. tomentosisima C. milnei . Er zijn er te veel om op te noemen , maar dit zijn gangbare soorten waar meerdere mensen ervaring mee hebben en ook allen lichte vorst aankunnen en dus niet zo snel groot worden. En natuurlijk de Dicksonia's de meeste soorten kunnen vorst aan, krijgen dan ook niet van die enorme kronen , kunnen langer buiten blijven, alleen bij matige vorst beschermen of stallen zelf heb ik goede ervaring met D. fibrosa D. antarctica D.squarrosa, deze heb ik zelf uit sporen, maar deze blijven handzamer, hoeven ook niet van die grote potten en nemen veel minder plaats in ,en zijn goed op te binden i.v.m. het stallen ,ik kan later wel wat foto's posten dan snap je wat ik bedoel
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 dec 2009 00:25

Bedankt voor je soorten Eduard. Snelgroeiende mogen er ook bij zijn hoor. In de zomer mogen ze gewoon buiten, en in de winter kan je ze in een verwarmde serre zetten (bv. bij canna banana) Ik heb die eurotjes in de winter er wel voor over om in de zomer van een grote boomvaren te mogen genieten ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor jaak op 13 dec 2009 00:35

hey Christophe,
mocht je volgend jaar aan kleine planten geraken zoals die van Eduard van 3 meter hoog dan mag je mijn naam wel noteren.
zo een snelgroeier die ook wat vorst kan verdragen zie ik wel zitten.

gr, Jaak

Eduard :arrow: fantastische mooie planten hoor
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 dec 2009 00:48

jaak schreef:hey Christophe,
mocht je volgend jaar aan kleine planten geraken zoals die van Eduard van 3 meter hoog dan mag je mijn naam wel noteren.
zo een snelgroeier die ook wat vorst kan verdragen zie ik wel zitten.

gr, Jaak

Eduard :arrow: fantastische mooie planten hoor

Ik noteer het alvast Jaak! ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 13 dec 2009 09:31

Eduard, volgend jaar wordt het helemaal dan een probleem om de grote jongen te stallen, ga je dan de stalling verbouwen?

jaak schreef:zo een snelgroeier die ook wat vorst kan verdragen zie ik wel zitten.

Jaak, de meest vookomende en verkrijgbare Cyathea's kunnen in het algemeen gezien ongeveer -2 (uitzondering de C. australis -6 C) graden vorst hebben maar dit betekend wel van korte duur dus niet dagen/ weken achter elkaar. De minimale temperaturen die op het internet worden aangegeven voor Cyathea's geleden voor hun natuurlijke omgeving en dat kan je voor ons klimaat niet aanhouden aangezien ons klimaat een stuk vochtiger en kouder is. Voor de temperaturen die worden aangegeven voor Cyathea's haal ik zelf 2 tot 3 graden vanaf dus b.v. een C. tomentosissima kan opgegeven -4/-5 graden hebben en daar maak ik -1/-2 graden van omdat ik geen risico wil lopen om ze kwijt te raken.
Het beste is wat Eduard aangeeft om ze minimaal vorstvrij te overwinteren.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor jaak op 13 dec 2009 10:49

bedankt voor de info,zolang ik ze in mijn garage kwijt kan is er geen enkel probleem.
ik zet ze toch altijd op tijd binnen hoor,speel ook liever op zeker.
wel moet ik zien dat ik zelf nog binnen kan :lol:
gr
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 dec 2009 14:06

Ja Ro, dan denk ik toch dat de stam ingekort gaat worden [op goed geluk] want die serre is voor bijna de hele collectie boomvarens, het heeft heel veel € gekost ,dus verbouwen ! Echt niet, ergens moet je grenzen trekken , dat kwam ook terug in mijn vorige verhaal!, en wat de min temp. betreft dat ben ik wel met je eens al zijn mijn ervaringen dat sommige soorten Cyatea's meer aankunnen je een veiligheid's marge moet aanhouden om op safe te gaan,op dit moment staat de D.antarctica er zeilig alleen bij als enige die pas met -8 naar binnen gaat, en eigenlijk vind ik het jammer dat alles binnen staat ,want de voorspellingen zijn weer eens bij gesteld, hooguit -4 !
Gr. Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 13 dec 2009 15:44

Ik denk als je de stam van de medullaris gaat inkorten je hem kan weggooien, Dicksonia´s en Cibotium´s zijn de enige boomvarens waarvan je de stam kan afzagen en die daarna weer zou wortelen maar dat zal je wel weten.
Wat misschien wel zou werken is om een pot door te zagen en die op de hoogte aan te brengen waar je stam zou willen inkorten en die dan vol met aarde te doen en dan een aantal maanden wachten tot de pot goed is doorworteld en dan de stam aan de onderkant van de pot door te zagen, zo heb je een iets kleiner exemplaar. Ik heb hier wel verhalen over gehoord maar weet niet of die experimenten zijn gelukt.
De enige boomvarens die bij mij nog buiten staan zijn de medullaris, antartica en de Cibotium. Morgen worden de medullaris en Cibotium opgehaald om naar de stallig te worden gebracht en de antartica´s blijven de eerste tijden nog onbeschermd, hier in Amsterdam wordt voor aankomende week maximaal -4 voorspeld en de week daarna alweer + graden dus als dit zo blijft doorgaan wordt het een perfecte winter.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 dec 2009 17:22

Hallo Ro, Ik wil je niet tegen gaan spreken ,maar mijn informatie uit Nieuw zeeland zegt dat het wel kan bij de C.medullaris en heb het zelf gezien, bij mensen waar wij logeerde was hun exemplaar door storm in tweeën gebroken en de man heeft het kopstuk gewoon weer geplant en deze groeide weer vrolijk verder! Ook heb ik het wel eens gezien op de BBC dat ze een moszwachtel om de stam aanbrachten en daarna met plastic afgedekt werd en goed vochtig gehouden, na + - 6 weken werd dit verwijderd en was ter plekken een nieuwe wortelkluit ontstaan! Daarna werd een stukje hieronder de stam doorgezaagd en met kunsthars dichtgemaakt en opnieuw geplant! dus de mogelijkheid dient zich aan,maar weet ik ook niet of dit de verstandigste oplossing is het blijft natuurlijk altijd link dit soort ingrepen, en heb ik nog een optie n.l. een flinke diepe put te maken waar de pot in kan zakken, dan kunnen we nog 2 a 3 jaar verder, alleen wordt het dan wel weer wringen met het blad !
Gr. Eduard .
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 13 dec 2009 19:37

[Ook heb ik het wel eens gezien op de BBC dat ze een moszwachtel om de stam aanbrachten en daarna met plastic afgedekt werd en goed vochtig gehouden, na + - 6 weken werd dit verwijderd en was ter plekken een nieuwe wortelkluit ontstaan!*]

Dit word vaak ook bij bomen gedaan om als het ware bewortelde stekken te krijgen.
Zo zag ik ook in een filmpje ( http://www.graspr.com/videos/How-to-pro ... ee-ferns-1)wat men noemt het afleg principe om varens te vermeerderen maar om welke boomvaren het gaat weet ik helaas niet.

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens