Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Berichtdoor JmC4c op 27 jan 2012 19:51

Ik hou me ook reeds enkele jaren met brugmansia bezig. Ik ken geen enkele naam, heb wel een 3-tal soorten. :thai: voor deze info met ons te delen :thumb_up:
Daarom zal ik hier een 2-tal vraagjes stellen :
- Hoe kan men zorgen dat oorwormen de bladeren niet oppeuzelen.
- Wat is de reden dat de bladeren geel worden tijdens de zomer, Standplaats of teveel aan water (laat steeds water in de schaal staan).

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Andy-N op 27 jan 2012 21:26

brugmansias moeten veel water hebben maar staan niet graag met de voeten in het water
dus zou het water in de schaal laten staan wel eens de oorzaak kunnen zijn ;)
Andy-N

0 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 27 jan 2012 23:41

Oorwormen: je kan ze proberen weg te vangen (omgekeerd potje met stro) of in alle vroegte uit de toppen van je bruggen proberen te vangen. Het zijn overigens nuttig in je tuin, eten veel ongedierte op.

Geel blad: naast water in de schotel kan het ook het gevolg zijn van te weinig voeding. Zelf geef ik bruggen 's zomers ook bitterzout, dat zorgt voor mooi groen blad. Het ene ras is nu eenmaal gevoeliger voor geel blad dan het andere.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor roosje op 29 jan 2012 00:58

Waar haal je in godsnaam bitterzout? :fluiten: Nu hebben we al gesproken over het opgroeien van de stekken naar mooie struiken maar hoeveel mogen we dan wegsnoeien tegen dat de volgende winter eraan komt? Mogen we de gesnoeide stukken dan gebruiken om te stekken of niet? Als ik mijn stekken zou verpotten in mei naar grotere potten mag ik mijn potgrond dan mengen met koemestkorrels en zo ja hoeveel?
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 29 jan 2012 09:06

Bitterzout: dat is niet overal makkelijk te verkrijgen. Via via kocht ik vorig jaar een zak van 25 kilo bij een leverancier van meststoffen voor de tuinbouw.

koemest: ik heb nog nooit een brug dood zien gaan aan te veel mest. Wel (tijdens winter en voorjaar) aan te veel water.

grote pot: als je de brug direct in een grote pot zet houd er dan rekening mee dat je einde jaar die pot binnen moet zetten om te overwinteren. Zelf gebruik ik de pot in pot methode: al mijn bruggen staan in vierkante potten van 22 cm met onderin grote gaten. de wortels groeien vanzelf door de gaten naar buiten in de grond of grote pot. In het najaar haal je alleen die kleine pot uit de grond, je doet dus een wortelsnoei. De plant zelf kun je naar believen inkorten. Het is je eigen keuze hoeveel je hem snoeit.

Het snoeihout kun je probleem stekken op het moment dat je wilt. Dat lukt vrij gemakkelijk.
Bij naambruggen is dat anders (Super Nova). Daar kun je het best uiterlijk half september stekken van nemen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor roosje op 31 jan 2012 00:01

Worden de planten dan droog overwintere zoals bananen?
Als je maar een pot hebt van 22cm en je gaat de wortels snoeien kan dat dan geen kwaad voor de plant zelf, lijkt mij toch extreem snoeien als je ziet hoeveel ze er in de volle grond kunnen aanmaken, ik heb eens eentje met een pot op de grond gezet en vond het toch zo raar dat die het goed deed ineens , nu bleek dat hij zijn wortels de volle grond hadden gevonden. Heb ik mogen trekken en graven om hem voor de winter binnen te krijgen. :D Kga da toch eens proberen om een plant met een redelijke kuip in te graven en dan zien wat dat gaat geven tegen het einde van de zomer...
Experimenteren kan nooit geen kwaad hé...
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 31 jan 2012 01:47

Als je de planten in het donker overwintert moet je ervoor zorgen dat de kluit niet uitdroogt. Maandelijks een scheutje water volstaat.

Bruggen kunnen er heel goed tegen als je de wortels fors terugsnoeit. Als je de plant zelf ook maar snoeit. Ik doe het bij al mijn bruggen. Diverse grote bruggen moet ik nu al weer snoeien omdat ze anders te veel gaan uitlopen.
Je moet het zeker ook eens proberen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 15 feb 2012 11:36

Vital, je hebt prachtige Brugmansia's! Vooral de roze onderaan doet me dagdromen. Ik heb vorig jaar mijn eerste Engelentrompet aangeschaft en mits veel aandacht (vooral veel water en erg veel substral) en goede zorgen, heb ik er tot begin november (!) plezier van gehad. Een zee van bloemen!
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (190.13 KiB) 3856 keer bekeken
foto2.JPG
foto2.JPG (166.16 KiB) 3856 keer bekeken
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 15 feb 2012 11:54

De jouwe is ook heel mooi geworden. Alle soorten mest zijn goed maar ik gebruik toch het liefst krachtige mest 20-20-20. Te koop bij fuchsiakwekerijen (in Belgie o.a. Michiels en de Nachtwaker). Hoe meer mest, hoe meer bloemen.
Ik heb hier alleen de enkele naamloze laten zien. Maar ik heb nog een hele serie naam-bruggen.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 15 feb 2012 11:58

Ik ken er nog niet genoeg van om het verschil te kennen tussen naamloze en naam-bruggen. 'k Zal in 't voorjaar eens op zoek gaan naar die mest :)
stefan78

10 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken