Experiment Trachycarpus Fortunei.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Experiment Trachycarpus Fortunei.

Berichtdoor Berry op 04 feb 2012 20:19

Waterboyke schreef:Tegen dat je zithoekje tussen het bos Trachy's staat hoef je je kids niet meer in het oog te houden hoor :D Dat zal nog even duren eer die boompjes lekker groot zijn maar dat is wel het leuke eraan natuurlijk, ze zien opgroeien ;) Als het weer het toelaat tenminste :evil:
Als je het meer natuurlijker wil laten overkomen kun je best Trachy's van verschillende grote/ouderdom planten. Dan krijg je verschillende hoogtes en dat vind ik persoonlijk veel mooier ;)

Ik doe het ook altijd met de kleintjes, ik heb er veel en die staan overal verspreid in de hokjes of de Party-tent enz... Als ze maar een beetje beschut staan ben je zeker dat ze niks overhouden van de winter. Want in dat formaat zijn ze nog redelijk kwetsbaar...
Ik heb trouwens net twee boompjes van Olie in open lucht geplaatst se ;) Volgens de sensor zou het hier nu al -11,6 vriezen :shock:

Ben benieuwd hoe de plantjes zich houden met -11,6! Succes ermee in ieder geval!
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 04 feb 2012 21:09

@ Dimi,Dat de kinderen tegen dan reeds groot zijn heb ik natuurlijk over het hoofd gezien :lol: . Mss wordt ik tegen dan terug kinds :lol: .
Goede tip trouwens om de palmen te variëren volgens groote, heeft zeker en vast een natuurlijker uitzicht. :thai:
Deze boompjes krijgen onmiddelijk de volle lading blijkbaar. -11,6 is niet niks hé.
Hier inmiddels -4. Alvast veel succes. :thumb_up:

J-M
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 feb 2012 18:23

Hier het resultaat na de eerste nacht in openlucht.
Ik heb vanmorgen de foto's genomen nog snel voordat ze in de zon stonden. Dus ik laat de zon er ook op schijnen net als bij jou Jean-marie. Vannacht is het even nog -12,9 geweest maar dan een beetje terug omhoog en rond de -11 gebleven. Voordat ze in open lucht gezet werden stonden ze in de tent en kregen elke nacht -5 en overdag net niet boven 0 graden. Potjes zijn dus al lang bevroren maar ze zagen er gisteren nog perfect gezond uit, wel geen foto ervan want het was al donker. Nu zien ze er al stukken minder uit en donkere plekken op het blad, ook sommige bladeren knijpen helemaal dicht...
Zie hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 feb 2012 17:51

Het is een feit dat de palmen bij deze temperaturen er onder lijden. :evil:
De sneeuw is hier inmiddels aan het verdwijnen, want de zon is goed aan het stralen. :)
'k heb vlug even enkele foto's gemaakt en de schade is hier reeds zeer duidelijk te zien, 'k vraag me af wat ze nu nog aankunnen, of als deze verloren gaan zijn. In ieder geval het blad zal niet veel goeds meer waard zijn. :roll:
Zoals je ziet bij de 2 de foto, liggen de wortels ook redelijk bloot. Doordat ik ze wat hoger heb geplant, heeft het vele regenweer voorheen de grond voor een stuk weggespoeld.
De laatste foto is een iets groter exemplaar enkele 20 tal meters verder.
Bijlagen
06022012083-K250.jpg
06022012083-K250.jpg (251.04 KiB) 3685 keer bekeken
06022012084-K250.jpg
06022012084-K250.jpg (251.49 KiB) 3685 keer bekeken
06022012085-K250.jpg
06022012085-K250.jpg (251.21 KiB) 3685 keer bekeken
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 06 feb 2012 18:39

Ik denk dat het goed zal komen... Nog 14 dagen afzien en het is lente... ik voel het ;-)
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 feb 2012 20:34

Na de tweede nacht met maar -6 zien ze er niet veel slechter uit maar het resultaat van de eerste nacht -12 is vandaag nog wat duidelijker geworden namelijk de bekende vorstscheurtjes ! Foto's....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij mijn andere onbeschermde Trachy is het nog veel duidelijker te zien, die krijgt ook al meer dan een week de volle laag ! Blij dat ik de juiste keuze heb gemaakt om de Trachy's (bladeren) te beschermen. Heb echt geen zin om weer te moeten wachten op een nieuwe volle kroon. Deze op onderstaande foto's zal zeker kaal worden binnekort, ben benieuwt of die ook speerrot zal krijgen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 feb 2012 21:21

Hoi Dimi,
Op jou foto's is duidelijk te zien dat zelfs na 2 dagen de trachy schade oploopt.
Wat me vooral opvalt is dat jou trachy's er nog groen uitzien, de mijne hebben ondertussen al een geel kleurtje gekregen ;)
Is de laatste foto ook een Fortunei of een ander soort trachy :?:
Nogmaals :thai: voor de aanvulling van foto's en info van U kant :thumb_up:
Dit maakt het nog interessanter, want die tweetjes samen bevinden zich in pot, de mijne in volle grond. Dat maakt het hen er zeker niet makkelijker op.

@ Nosferatu : Laten we samen duimen dat de lente vlug komt opduiken hé :)
Dan zijn we allen een stukje dichter bij het bekomen van onze exotendroomtuin ;)

Vriendelijke Groeten,
J-M

P.S.: We zitten inmiddels aan 1907 bezoekers (natuurlijk moet ik mijn bezoeken er ook af trekken).
Blijkbaar zijn er nog nieuwsgierigen of geintereseerden hoe het verloop hiervan is :lol:
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2012 22:21

Hey J-M

Het is bij ons het koudst geweest in de nacht van 4 februari: -12°C
De rest van de nachten lag het meestal rond -10°C.

Bij mij zien de Trachy's van deze lichting (en ook onbeschermd in de volle grond) er ook nog prima uit hoor. Er staat er naast de voordeur zelfs eentje onbeschermd in pot en ook die lijkt nog in orde. Wel had die de bladeren wat toegeknepen enkele dagen terug.
Verder kijk ik er niet naar om.

Het zijn inderdaad sterke jongens omdat ze volledig zijn opgekweekt in ons klimaat, in volle grond en zonder bescherming. De zwaksten zijn er al lang uit gefilterd en zelfs enkele speerrot exemplaartjes groeien zonder speciale behandeling weer netjes verder vorig jaar. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 feb 2012 22:37

Hoi Niek,
Je komt als geroepen, want jij hebt de juiste temperaturen.
Ik weet ongeveer hoeveel maar het bereik van mijn digitale sensor gaat niet ver genoeg om het koudste deel in mijn tuin te gaan meten. dus zijn het steeds de waarden van mijn "koertje". ('k weet belange niet hoe ik dit moet vertalen in het nederlands :lol: )

Ja, als ik voorbijrij, durf ik er wel eens naar staren naar de palmen in de voortuin. ;)
Die staan er nog toppie bij :thumb_up:

Vrgr,
J-M
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2012 22:41

:D

Koertje = achterplaats

Vrgr
Niek in de Palmvrienden-translate-modus :fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie