Experiment Trachycarpus Fortunei.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Experiment Trachycarpus Fortunei.

Berichtdoor palmguy op 06 feb 2012 22:53

Hallo,

Ik heb - uiteraard - ook enkele trachies en waggies.

De bladeren van de beide trachies zien er erbarmelijk slecht uit, vooral sinds gisteren, ze hebben behoudens wat bladeren en een laag compost geen bescherming gehad. De ene was vorig jaar wel de winter doorgekomen, maar toen had ik em afgedekt. Gezien wat er nog allemaal op ons afkomt acht in de kans beperkt dat ze erdoor komen.
De waggie ziet er nog iets beter uit, het blad van de waggie is sowieso al wat sterker en gezien de stam al zo' n 60 cm hoog is heb ik deze kunnen omwikkelen met rotswol.

De plant die er nog het beste uitziet is de Yucca Rostrata. Hij lijkt er wel mee te lachen wat er allemaal gebeurd. ( waarschijnlijk is dat natuurlijk niet waar en is eventueel verval nog niet op te merken )

We leren hier van. Het blijft nu éénmaal Noord West Europa hier. Alleen de sterkste jongens maken hier een kans en dan nog. Helaas het is niet anders.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 07 feb 2012 15:03

Best in het voorjaar planten. Met deze extreme winter wel kans op schade.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 07 feb 2012 15:29

Mijn zaailing van mijn washingtonia in volle grond ziet er voor het moment beter uit dan de zaailing van de trachy... die is bruin en helemaal dichtgeklapt.... de washi is nog mooi groen... kan zijn dat hij wel bruin zal worden eens de dooi er komt.
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 feb 2012 16:04

@J-M, Dit topic gaat over fortunei dus alle foto's en uitleg van mij zijn van fortunei's ;)

@Niek, Die aan de voordeur bij je krijgt nog stralingswarmte van het huis, als die 5 meter verder stond zag hij er waarschijnlijk slechter uit..
Bedankt voor de temperaturen daar bij jullie :thumb_up:

@Nosferatu, Ik denk dat je die Washi's mag vergeten als die niet beschermt staan. Ze zullen later idd wel bruin worden...

Ondertussen nog eens gaan zien naar de twee test-Trachy's hier. Vannacht werd het hier weeral -12,5 :evil: en het is eraan te zien, bladeren weer helemaal dichtgeknepen en erg donker maar ook nog meer vorst-scheurtjes waar ik me meer zorgen over maak. Ik weet uit het verleden dat als er scheurtjes zijn dan is het blad kapot :roll: Ook zie ik aan me'n grote Trachy's dat er onherstelbare schade is aan het buitenste blad en bladpunten :(
Ik begin zo stillaan te geloven dat -12 ongeveer de grens is van het blad van de Trachy's
In de winter 2008-2009 is het hier nog iets kouder geweest met -15 en toen waren ook alle trachy bladeren bruin gefrituurd en zelfs ook dode Trachy's...
Ik heb nog niet echt schrik voor dode Trachy's maar echter wel al voor veel bladschade :( Het duurt ook veel te lang de vorst :evil:
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van de ingepakte Trachy's, ik sta zwaar te popelen om ze uit te pakken want ze zitten nu al een week ingepakt, een week te lang dus maar ze voorspellen hier nog twee nachten van -10 en dan nog twee van -8 :? Ik wacht nog twee dagen denk ik met uit pakken maar kga straks toch al eens ééntje open frutselen en bekijken hoe het er nu uitziet binnenin... :onzeker:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 07 feb 2012 16:43

Ik had nog enkele exemplaren in een speelhuisje geplaatst zie pagina 1.
Deze hebben blijkbaar geen last van dit weer gehad. Diegene die wat geler waren zijn nog even geel, de 2 groene nog even groen :)
Ben benieuwd naar U beschermde Trachy's , Dimi. ;)
@ Nosferatu : Die washingtonia zal wel op het palmenkerkhof komen, vrees ik.
@ Alexander : Ik wou nu éénmaal tegendraads doen, 2 exemplaren in december uitplanten :fluiten: Als deze het redden , mag ik zeggen dat het sterke exemplaren heb die ik bezit, maar het is natuurlijk veel te vroeg om victorie te kraaien. Pas in het najaar zal ik echt conclusie's kunnnen maken.
@ Palmguy : Deze zijn nochtans reeds een periode in de grond, Die zouden dat toch moeten overleven, maar ja, zoals je zegt de sterke overleven, de zwakke sterven. Ik duim alvast voor U op en goede afloop ;)

Vlug 2 foto's genomen. :)
100_1896-K250.jpg
100_1896-K250.jpg (250.7 KiB) 4845 keer bekeken

100_1897-K250.jpg
100_1897-K250.jpg (251.4 KiB) 4845 keer bekeken
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 feb 2012 18:49

Hier de foto's van vandaag na weer een nacht -12,5 :roll: Als jullie deze vorst-scheurtjes op jullie Trachy bladeren zien dan is het niet goed !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de wat grotere onbeschermde fortunei in volle grond is de grootste speer net aan het open gaan, ook daar zijn de vorst-scheurtjes ook al aanwezig. Ondanks dat al zijn blad al sowieso verloren is zien de speren er nog vrij goed uit. Wil helemaal niks zeggen natuurlijk maar ben toch benieuwd of die ook speerrot zal krijgen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu wat leukere foto's ! :) Ik heb daarjuist even gekeken in één van de Trachy beschermingen en het blad zag er zeer goed uit ! :thumb_up: Wel een beetje verfrommelt maar liever dat dan geen blad ;) Heb het even laten open staan om te luchten, morgen of ten laatste overmorgen gaat de bescherming eraf want dan vriest het niet meer zo hard en ik wil ook geen speerrot creeeren want die verpakkingen zijn veel te verstikkend voor de Trachy ! (ik had geen vliesdoek meer over)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blij dat ik de juiste keuze heb gemaakt na de eerste strenge nacht om de Trachy's ook te gaan beschermen ! Normaal ben ik geen Trachy-beschermer maar weeral bladloze Trachy's zag ik niet meer zitten ! :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 08 feb 2012 16:08

Interessant die gedetailleerde foto's. Weeral wat bijgeleerd :thumb_up:
Met mijn beperkte kennis van zaken, keek ik alleen naar de kleur van de bladeren.
De beschermde trachy's zien er prima uit. Mss kan ik dit volgend jaar ook toepassen bij enkele trachy's. Als ze tenminste deze zomer ook een mooie nieuwe kroon aanmaken :)

Grtz,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 feb 2012 16:25

Waterboyke schreef:@Niek, Die aan de voordeur bij je krijgt nog stralingswarmte van het huis, als die 5 meter verder stond zag hij er waarschijnlijk slechter uit..
Bedankt voor de temperaturen daar bij jullie :thumb_up:

Inderdaad; hij staat daar zéér gunstig.
Ook uit de wind en in de volle zon gedurende de hele voormiddag.

Trachycarpus fortunei pot 201108.jpg
Trachycarpus fortunei pot 201108.jpg (867.96 KiB) 4731 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Nody op 09 feb 2012 18:46

Ik vind het nog altijd onbegrijpelijk waarom mensen Trachy's in een pot zetten en hem dan buiten laten staan gedurende zo'n extreem koude periode. Hier in de stad staan er een paar in tuinen en bij een café. Toen het een week geleden 's nachts bijna 20 graden vroor stonden ze nog precies op dezelde plaats. :shock:

Als je hem nooit binnen wil zetten of verplaatsen, waarom zet je zo'n plant in hemelsnaam in een pot in plaats van volle grond? Als hij dan het lootje legt heb je erom gevraagd. :roll:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Berry op 09 feb 2012 18:52

Ziet er goed uit Niek! zonnetje verricht wonderen! :thumb_up:

Heeft wel wat in een pot vind ik! Ziet er mooi en verzorgd uit!
Berry

44 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen