Licuala Grandis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Licuala Grandis

Berichtdoor wsnbm op 03 feb 2011 20:53

Vraagje:

Zou ik deze plant/palm als kamerplant kunnen gebruiken?

Ik heb een vrij donkere huiskamer.

Mijn Canna musafolia heeft het binnen niet gered :-(, terwijl een uitloper op mijn werk hoogtij dagen viert . . . onbegrijpelijk.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Re: Licuala Grandis

Berichtdoor orinoco op 03 feb 2011 21:57

Zou de Licuala grandis en eigenlijk geen enkele Licuala als kamerplant aanbevelen. In de huiskamer is nu eenmaal niet de hoge luchtvochtigheid haalbaar waar deze palmen zich optimaal voelen.
Ze krijgen al snel last van bruine bladranden die flink afbreuk doen aan het uiterlijk van de plant.
Als de prijs goed is,koop ik ook wel eens een exemplaar,maar ik zie het meer als een "bos bloemen"die in de vuilnisbak verdwijnt na hoogstens enkele maanden.
Erg jammer,want Licuala's zijn mooie en aparte palmen.Er zijn meer als 100 soorten bekend.
De L. grandis wordt overigens volop aan geboden in de handel zoals wel meer tamelijk moeilijke palmsoorten.De enige Licuala die ook wel gezien wordt alhier in de handel is de L. spinosa.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor segers301 op 04 feb 2011 17:43

http://www.tuin-wiki.nl/Main/PalmenBinnen

Misschien helpt dit bij je zoektocht naar een nieuwe kamerplant.
staat een handig tabelletje ivm de behoeften van de verschillende soorten.
Misschien wel eens door de andere forumleden te controleren want ik gebruik dit maar weet natuurlijk niet in hoeverre dit volledig te vertrouwen is.

grt
segers301

10 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 04 feb 2011 18:47

Op zich zeker geen slecht lijstje...Alleen over de verkrijgbare soorten valt wel te discussieren. Zeker een derde van de soorten zul je alhier tevergeefs zoeken. Zelfs zaden zal nog niet altijd meevallen.
Daarentegen mis ik ook toch wel enkele soorten. Ik heb het vermoeden dat de origine van dit artikel Australie of USA (Florida) is. Maar nogmaals: een redelijke leidraad.
Nog wel even een opmerking over luchtvochtigheid. Die is voor sommige soorten zo hoog dat de schimmels op de muren zouden groeien bij gebrek aan ventilatie.
Ook de benodigde lichtintensiteit voor sommige soorten zal nauwelijks of niet haalbaar zijn in onze contreien,zelfs niet in een serre maar zeker niet in een woonkamer.
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor ellyc op 10 feb 2012 22:55

Hallo, Ik heb de Licuala Grandis inmiddels een jaar in mijn huiskamer bij de verwarming achter een raam op het zuiden staan, op een schaaltje met kleikorrels en geef hem 1x per week ruim water en ik sta versteld hoe mooi hij er uitziet. Ik sproei eigenlijk amper, een enkel keertje, ik denk dat ik echt geluk heb. Er komt weer een nieuw blad, inmiddels de derde sinds ik hem heb. Dus het kan wel in de huiskamer.

Elly
Met vriendelijke groet,

Elly
ellyc

2 bedankjes

Berichtdoor Rob op 10 feb 2012 23:47

Licuala staat bij mij absoluut top 10 mooiste soorten.
Hier staan er al enkele jaren binnen ondanks dat zoals al Ben zegt ze niet echt gemakkelijk zijn.

Heb er twee zelfs een zomerseizoen buiten gehad, en dat ging ze aardig af.
Echter, eenmaal binnen gaat het lastiger worden. Bruine punten e.d. zijn eigenijk moeilijk te voorkomen, de overgang bevalt ze maar matig, maar overleven gaat wel redelijk. Mijn ervaring leert dat 2 of 3 jaar wel een redelijk levensverwachting is voor zon plant. Niet slecht voor een palm van een tientje...
Onze 20° huiskamers zijn ook eigenlijk net een paar graden graden te koel om een langer leven te garanderen.

Nu ik ze overwinter op zolder (22-24° redelijk constant met een redelijke lichtval) doen ze het nog aardig. Ik heb de indruk dat dit komt omdat de hele zolder volstaat met planten en de luchtvochtigheid blijft hangen rond de 50-55% als gevolg daarvan.

Water geven doe ik overigens ook 1x per week, en wel lauw water op de speer bladeren (zonder de hele boel onder te gieten)

Ik wacht eigenlik nog tot ik per ongeluk tegen een L. orbicularis aanloop :shock:
Bijlagen
Asia 2011 085a.jpg
Licuala orbicularis Singapore Botanical Gardens?
Asia 2011 085a.jpg (183.62 KiB) 6680 keer bekeken
Asia 2011 073a.jpg
Licuala orbicularis Singapore Botanical Gardens?
Asia 2011 073a.jpg (170.09 KiB) 6679 keer bekeken

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor kieker op 11 feb 2012 02:48

Hallo allemaal.

Zelf heb ik ook al bijna 3 jaar een licuala grandis. deze staat op een zolderkamer in een hoek van de kamer. Wel beschikt deze zolderkamer over een grote dakkapel. Maar ik moet jullie eerlijk bekennen deze plant doet het hier redelijk. In de winter is het hier redelijk koel, soms 15 graden of zelfs nog iets lager met deze koude temperaturen. En in de zomer is het erg warm. In de zomer benevel in de plant dagelijks, en geef veel water. maar ook in de winter wil deze plant niet uitdrogen. als het water onder aan de pot kan weglopen, kan je deze plant bijna niet teveel geven. wel heb ik ooit een keer een fout gemaakt dat ik deze in een mooie zomerbui buiten te zetten om lekker nat te laten regenen en zo hem van stof te ontdoen. maar deze middag was ik helaas niet thuis en begon de zon opeens hard te schijnen en daarom hebben nu vele bladeren bruine en verbrande delen/vlekken. helaas erg jammer!!! ook kun je bijna niet voorkomen dat de punten uitdrogen. maar daar heb ik het volgende op gevonden. pak een scherpe schaar en knip al deze bruine punten er af en je blad zit nog heel lang aan de plant alleen dan zonder deze mooie typische kartels. maar ik heb liever een blad zonder kartels dan een lelijke bruine rand waar ik steeds tegen aan moet kijken. alleen deze plant doet er bij mij bijna een jaar over om 1,5 speer uit te werpen en daarom zal het wel een weggooi plant genoemd worden! je hebt er een beetje werk aan maar ik vind het een mooie opvallende palm, en het is het proberen zeker waard.
kieker

1 bedankjes

Berichtdoor Exotenhof op 12 feb 2012 23:28

segers301 schreef:http://www.tuin-wiki.nl/Main/PalmenBinnen

Misschien helpt dit bij je zoektocht naar een nieuwe kamerplant.
staat een handig tabelletje ivm de behoeften van de verschillende soorten.
Misschien wel eens door de andere forumleden te controleren want ik gebruik dit maar weet natuurlijk niet in hoeverre dit volledig te vertrouwen is.

grt

Zitten inderdaad wel wat dingen bij die niet kloppen, maar over het algemeen redelijk betrouwbaar die website en jouw link.
Lijkt mij wel aardig om hier op dit forum eens wat meer te schrijven over alle ervaringen met kamerpalmen, om te horen wat haalbaar is. Want in de toestand van een kamer kun je over het algemeen toch gekkere dingen doen dan buiten. Is wat onderbelicht vergeleken met alle fora en gesprekken over de 'buitenpalmen.'

René
Welkom op onze webshop Exotenhof
Exotenhof
Bedrijven

2 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 feb 2012 20:40

Prachtige foto's Rob :thumb_up: Ik herrinner me nog altijd jouw exemplaartjes daar op je zolder aan het raam, die stonden er inderdaad mooi bij ! ;)
Jammer toch dat het hier niet buiten kan...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rob op 18 feb 2012 02:15

twee staan er nog dimitri...een andere gaf ineens de geest, maar zijn broertjes doen het prima.
Wil ze aankomende zomer vanaf juni buiten zetten - heb ik twee seizoenen terug ook geprobeerd en ze kunnen dat prima aan tussen juni en september - uit de middag zon doen ze het goed.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen