Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor lapalmeraie op 19 feb 2009 23:06

De standplaats, nattigheid, materialen,... alles telt mee bij de winterhardheid...
Eén van m'n Musa basjoos die van de zomer niet gunstig leek te staan (juist achter de schutting) is nu nog maar de enige met een intacte stam... waarschijnlijk door diezelfde schutting.

Zwarte potten gebruiken is inderdaad het slimste. Je kunt deze eventueel zelfs bekleden aan de binnenzijde met bubbelfolie voordat je de potgrond erin doet. Onzichtbare isolatie ;)

Hoorde vandaag toevallig dat een groot deel van de palmen van FC Plant (Roeselare) kapot gevroren is. De zaakvoerder stond regelmatig in de lokale pers met de uitleg dat zijn geïmporteerde palmen niet ingepakt moeten worden... :roll:

En inderdaad, veel activiteit vanavond. Leuk :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Davy op 27 feb 2009 19:17

Wat moest gebeuren is gebeurd...... Bij de Chameorops kan ik nu bij 1 stam de speer er uit trekken (zat los). In de andere stam zit de speer nog vast maar ziet de binnenkant zwart....
Ik heb besloten er niet meer op te wachten. Zelfs als die ene stam erdoor komt, zit ik nog met een halve palmboom.....Bovendien zit hij er nog maar 1 jaar dus veel verloren tijd heb ik niet. De Canariensis daarentegen: bruine bladeren maar de speer ziet nog een beetje groen( groen met bruine plekken) en zit nog stevig vast. dubbeltje op zijn kant dus.. De Trachycarpus is fris groen...

Ik ben intussen volop prijzen aan het vagen voor een Jubaea Chilensis die dan in de vole grond komt op de plaats van de Chameorops. Bij palmhunter vragen ze 100€ voor een Jubaea Chilensis van +/- 1 meter hoog (12 jaar). http://www.palmhunter.be/index.php?pageno=202

Wat denken jullie? Spijtig genoeg zijn mijn zaailingen nog niet echt groot.....

Ik denk ook als ik een Jubaea Chilensis koop die al wat groter is dat die danoook al sterker zal zijn.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 feb 2009 19:58

Hallo Davy,

Inderdaad jammer dat je Chamaerops humilis kapot is :( Het is dan ook een heel koude winter geweest)

De prijzen van palmhunter vallen nog wel mee vind ik. Alleen een beetje ver rijden. Ik denk dat ze de planten ook per post verzenden.

Ik heb vorige week gemaild naar palmhunter voor een butia capitata, maar tot op heden nog geen reactie gehad. Je krijgt de tweede gratis erbij!

Lees meer: http://www.palmhunter.be/index.php?pageno=202

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 27 feb 2009 20:23

Ik had de dag er op al antwoord hoor. Wat denk je van mijn keuze voor een Jubea? Voor die 100 € heb je wel een plant van zo'n 1 meter hoog.....Tegen dat onze zaailingen dat formaat hebben.. Die Jubea is 12 jaar hé....

Zeer jammer voor die chamerops. 1 voordeel: ik had geen plaats meer en wou al langer een jubea. Geluk bij een ongeluk zeker..

Gek van die Canariensis hé. Dat die speer nog steeds een beetje groen ziet en vooral vast blijft.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 28 feb 2009 01:43

Ik denk dat het is omdat je canariensis een beetje beschut staat, en dan die zwarte pot. Het wordt goed weer dit weekend, dus dat zullen de planten zeker goed doen ;)

Ik denk dat 100€ niet zo heel veel is voor die Jubaea. Onlangs zag ik er op internet staan, en die vroeg 10€ per centimeter. Dit was dan voor de dikte van de stam, maar de stam van jou lijkt me dikker dan 10 cm.

Groeten,
Christophe

PS:Misschien is het mailtje niet goed toegekomen of zo ...? Ik heb het mailadres op de homepagina genomen. Misschien had ik beter het formuliertje ingevuld of zo.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 28 feb 2009 14:09

Straks ga ik kijken naar een Jubea. Het zou al een ouder exemplaar zijn en al een mooie stam hebben. Kostprijs 120 €. Ze spraken wel om 2 meter afstand te houden van de Trachycorpus. Zou dat echt zoveel moeten zijn? Ik probeer een zo groot mogelijke Jubea te kopen in de hoop dat hij dan ook wat sterker is voor in de winter....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 28 feb 2009 14:24

Ben benieuwd naar deze Jubaea. :D Welja, als de bomen beide groeien, hebben ze toch hun afstand nodig hoor. Nu zouden ze prima kunnen groeien op een afstand van slechts 1 meter, maar als ze wat ouder worden, hebben ze hun ruimte nodig.

Het zal samen met de Musa de blikvanger van de tuin worden!

Benieuwd naar de foto ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 28 feb 2009 14:36

Zeker weten. Volgens diene mens is het al een vrij oude Jubea. Ik had natuurlijk mijn zaaling kunnen zetten op deze plaats maar dan duurt het dus blijkbaar 12 tot 15 jaaar eer ik een boom heb zoals ik die straks ga bekijken. Wat denk jij Christophe: een Jubea van deze leeftijd zou die al niet wat beter bestand zijn tegen viestemperaturen dan een jonger exemplaar. Ik heb mij ook laten vertellen dat hij op deze leeftijd sneller groeit dan als klein boompje (reeds een flinke stam dus)
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 28 feb 2009 22:12

Volwassen exemplaren zijn inderdaad beter bestand tegen koude dan een zaailing. Het is tevens zo dat grotere exemplaren sneller groeien dan een zaailing.

Beter 120€ betalen dan 15 jaar wachten natuurlijk. Hoewel een kleine jubaea ook erg leuk is natuurlijk ;)

Ben benieuwd voor een foto. (als je hem koopt natuurlijk ;)

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 28 feb 2009 22:17

Nog even geduld. Ik kan pas maandag gaan bezichtigen....Heb nog wat meer info gevraagd: hij zou een "knol" hebben van een 30 tal centimeter. Hoogte: van de palm: 1.20-1.50 m.
Het is ook te zien wat de vrouw er van vindt....Zij ziet liever een palm met langwerpige stam (zoals een trachycarpus) Een Jubea is inderdaad de eerste jaren wat knolvormig.
Davy

12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen