Nu de dooi is ingezet kunnen we beginnen met de schade op te meten na deze zware winter.
De laagste temp is -19,5 geweest in eigen tuin , -19,2 in officeel weerstation in de buurt.
Het zijn 15 vorstdagen geweest, waarvan 7 nachten -10°C of lager.
Hier een lijstje met de planten die al dan niet schade hebben, en hun bescherming.
Dit is hoe de planten er momenteel uitzien, het kan altijd erger worden (bladval bamboe, speerrot palmen,..).
Vooral over de bamboe was ik heel ongerust (ze waren hier al eens afgevroren, en dat is echt geen zicht…) door de regen van deze dagen zijn de bladeren allemaal terug groen gekleurd (op enkele na).
Maar als je goed kijkt zie je toch dat de bladeren beschadigd zijn (verkleuringen in het blad, en ziet er uitgedroogd uit), dus er zal wel wat blad afvallen.
Fargesia’s hebben geen schade op enkele pas aangeplante , en speciale soorten na.
Chusquea’s lijken zelfs ok.
Phyllostachys verschilt van soort tot soort.
De Eucalyptussen zien er nog altijd goed uit, mijn 4 grootste hebben enkel wat verdroging van de onderste bladeren, de koppen zijn nog allemaal zonder schade, ook geen scheuren in de stam.
Dit zijn 2 debeuzevillei, niphophylla en parvifolia tussen 1,5 en 2,5m hoog
Jonge Eucalyptus neglecta heeft een scheur over de stam, andere jonge Eucalyptussen heb ik nog niet nagekeken.
Acacia dealbata ‘Subalpina’ heeft een scheur in de stam en zal waarschijnlijk bovengronds dood zijn, maar die schiet wel terug uit.
Magnolia delavayi heeft zeer veel bladschade, Magnolia grandiflora zaailing en ‘Goliath’ hebben lichte bladschade, M. grandiflora ‘Edith Bouge’ heeft geen schade, andere Magnolia’s ook geen schade.
Pinus patula heeft onbeschermd geen schade, Pinus maximinoi heeft onbeschermd wel schade (mss zelfs dood) , Pinus yunnanensis heeft beschermd geen schade, andere Pinussen geen schade.
Gunnera’s heb ik nog niet gecontroleerd, het stro waar ze mee beschermd zijn is nog bevroren…
Wintergroene eiken voorlopig geen schade
Camellia en Sarcococca bladschade, Edeworthia waarschijnlijk de bloemen bevroren.
Paulownia ook de bloemen bevroren.
Albizia ‘Summer Chocolate’ afgevroren (zoals gewoonlijk) , andere geen schade.
Fatsia stammen wss behouden, maar blad is donkerbruin – zwart van kleur en zal afsterven.
Cordyline die de vorige winters overleeft heeft is zwart en stam slap, zal hopelijk wel terug uitschieten uit de grond.
Palmen, hiervoor is het afwachten, een die er nu nog redelijk uitziet kan nog speerrot krijgen, en een triestige kan nog herkomen:
Kleine Trachy’s wss allemaal dood , deze zien er bruin- ros uit. (bescherming enkel dennennaalden tot niks)
Zaailing Trachy’s wss veel uitval (geen extra bescherming)
T. fortunei: met stam: veel bladschade, maar groeipunt is nog goed, en de basis van de bladeren is bij sommige nog gezond. (beschermd door dennennaalden aan de voet en vliesdoek of lakens rond de volledige plant, met daarover een zak)
T. wagnierianus: idem als fortunei.
T. kuamon: bladschade, groeipunt is nog goed (zat volledig in een hoop dennennaalden.
T. onbekend uit Bokrijk (nainital ?): geen schade , niks ok niks, zelfs geen bladpuntje! Plant zal een +-1m hoog zijn, beginnende stam (kruipend), beschermd zoals fortunei, staat zelfs minder beschut als fortunei.
Het gaat over deze plant:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=48&t=4580T. manipur: plant stelde niet veel meer voor na vorige winters, nu volledig bedekt door hoop dennennaalden, en lichte bladschade.
T. nainital: even groot als mijn kleine fortunei’s , maar enkel bladschade, basis van blad is nog goed, zullen wss overleven, enkel beschermd met dennennaalden aan de voet.
Chamaerops humilis ‘Cerifera’ : voorlopig geen schade, is enkel beschermd door een laken erover en dennennaalden aan de voet.
Sabal minor :bladschade maar overleeft wel, deze zat ingepakt in stro.
Verwarmde planten:
Ik heb enkel de Butia en Phoenix een beetje opengedaan om te controleren en er is op het eerste zicht geen schade te zien (ze staan nu wel nog ingepakt om ze een beetje droog te houden).
Dicksonia antartica : rollen goed, maar bladeren weer bruin, enkele bladeren zijn nog een stukje groen. (ik weet niet of het komt; door te koud en bevroren, of te warm en uitgedroogd)
Verder ben ik nog heel benieuwd hoe het met de Crinums, Colocasia, Eucomis, Varens, Amaricrinum, Hedychiums, Canna’s, Zingiber, Begonia, Arisaema, Amorphophallus en dergelijke is.
Dat zullen we pas weten als ze uitlopen (of net niet uitlopen…)
Dat is het grotendeels denk ik…
Foto's volgen over enkele dagen of volgende week als ik meer tijd heb.
Gr,
Sven