De tuin van shusui

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van shusui

Berichtdoor francois eijkhout op 16 jan 2012 14:57

Amai het is dat ik niet jaloers ben anders werd ik het wel :mrgreen:
Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 16 jan 2012 18:09

super, en zo veel planten , de moeite , en dan nog al die lichtslangen, net spoken,
en de bananenplant is ook een reus :shock:

grts

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 jan 2012 19:08

Hoi Sven, mooie grote serre, en ik zie dat jou krulcooperi niet bevroren is geweest! :thumb_up:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 jan 2012 20:21

@ J-M
Hier gaat de plant nu zijn derde jaar in.

@ Eduard:
Ja hier ziet hij er nog goed uit, ik heb hem op tijd binnengezet he ;)
Echt zonde van uw plant, maar hij zal wel snel herstellen :thumb_up:

Hopelijk blijft hij nog heel de winter mooi en maakt hij niet teveel misvormde veren, dan mag hij gaan pronken op de Orchideeënshow : http://www.orchilim.be/

@ Bert: Ja die serre is verwarmd, op 10°C.
Vooral voor de Orchideeën, die hebben die temp nodig.
En de andere planten profiteren hier van mee, zeker de Musa's.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor shusui op 14 feb 2012 23:40

Nu de dooi is ingezet kunnen we beginnen met de schade op te meten na deze zware winter.
De laagste temp is -19,5 geweest in eigen tuin , -19,2 in officeel weerstation in de buurt.
Het zijn 15 vorstdagen geweest, waarvan 7 nachten -10°C of lager.

Hier een lijstje met de planten die al dan niet schade hebben, en hun bescherming.
Dit is hoe de planten er momenteel uitzien, het kan altijd erger worden (bladval bamboe, speerrot palmen,..).

Vooral over de bamboe was ik heel ongerust (ze waren hier al eens afgevroren, en dat is echt geen zicht…) door de regen van deze dagen zijn de bladeren allemaal terug groen gekleurd (op enkele na).
Maar als je goed kijkt zie je toch dat de bladeren beschadigd zijn (verkleuringen in het blad, en ziet er uitgedroogd uit), dus er zal wel wat blad afvallen.
Fargesia’s hebben geen schade op enkele pas aangeplante , en speciale soorten na.
Chusquea’s lijken zelfs ok.
Phyllostachys verschilt van soort tot soort.

De Eucalyptussen zien er nog altijd goed uit, mijn 4 grootste hebben enkel wat verdroging van de onderste bladeren, de koppen zijn nog allemaal zonder schade, ook geen scheuren in de stam.
Dit zijn 2 debeuzevillei, niphophylla en parvifolia tussen 1,5 en 2,5m hoog
Jonge Eucalyptus neglecta heeft een scheur over de stam, andere jonge Eucalyptussen heb ik nog niet nagekeken.

Acacia dealbata ‘Subalpina’ heeft een scheur in de stam en zal waarschijnlijk bovengronds dood zijn, maar die schiet wel terug uit.

Magnolia delavayi heeft zeer veel bladschade, Magnolia grandiflora zaailing en ‘Goliath’ hebben lichte bladschade, M. grandiflora ‘Edith Bouge’ heeft geen schade, andere Magnolia’s ook geen schade.

Pinus patula heeft onbeschermd geen schade, Pinus maximinoi heeft onbeschermd wel schade (mss zelfs dood) , Pinus yunnanensis heeft beschermd geen schade, andere Pinussen geen schade.

Gunnera’s heb ik nog niet gecontroleerd, het stro waar ze mee beschermd zijn is nog bevroren…

Wintergroene eiken voorlopig geen schade

Camellia en Sarcococca bladschade, Edeworthia waarschijnlijk de bloemen bevroren.

Paulownia ook de bloemen bevroren.

Albizia ‘Summer Chocolate’ afgevroren (zoals gewoonlijk) , andere geen schade.

Fatsia stammen wss behouden, maar blad is donkerbruin – zwart van kleur en zal afsterven.

Cordyline die de vorige winters overleeft heeft is zwart en stam slap, zal hopelijk wel terug uitschieten uit de grond.

Palmen, hiervoor is het afwachten, een die er nu nog redelijk uitziet kan nog speerrot krijgen, en een triestige kan nog herkomen:
Kleine Trachy’s wss allemaal dood , deze zien er bruin- ros uit. (bescherming enkel dennennaalden tot niks)
Zaailing Trachy’s wss veel uitval (geen extra bescherming)
T. fortunei: met stam: veel bladschade, maar groeipunt is nog goed, en de basis van de bladeren is bij sommige nog gezond. (beschermd door dennennaalden aan de voet en vliesdoek of lakens rond de volledige plant, met daarover een zak)
T. wagnierianus: idem als fortunei.
T. kuamon: bladschade, groeipunt is nog goed (zat volledig in een hoop dennennaalden.
T. onbekend uit Bokrijk (nainital ?): geen schade , niks ok niks, zelfs geen bladpuntje! Plant zal een +-1m hoog zijn, beginnende stam (kruipend), beschermd zoals fortunei, staat zelfs minder beschut als fortunei.
Het gaat over deze plant: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=48&t=4580
T. manipur: plant stelde niet veel meer voor na vorige winters, nu volledig bedekt door hoop dennennaalden, en lichte bladschade.
T. nainital: even groot als mijn kleine fortunei’s , maar enkel bladschade, basis van blad is nog goed, zullen wss overleven, enkel beschermd met dennennaalden aan de voet.

Chamaerops humilis ‘Cerifera’ : voorlopig geen schade, is enkel beschermd door een laken erover en dennennaalden aan de voet.

Sabal minor :bladschade maar overleeft wel, deze zat ingepakt in stro.

Verwarmde planten:
Ik heb enkel de Butia en Phoenix een beetje opengedaan om te controleren en er is op het eerste zicht geen schade te zien (ze staan nu wel nog ingepakt om ze een beetje droog te houden).

Dicksonia antartica : rollen goed, maar bladeren weer bruin, enkele bladeren zijn nog een stukje groen. (ik weet niet of het komt; door te koud en bevroren, of te warm en uitgedroogd)

Verder ben ik nog heel benieuwd hoe het met de Crinums, Colocasia, Eucomis, Varens, Amaricrinum, Hedychiums, Canna’s, Zingiber, Begonia, Arisaema, Amorphophallus en dergelijke is.
Dat zullen we pas weten als ze uitlopen (of net niet uitlopen…)

Dat is het grotendeels denk ik…
Foto's volgen over enkele dagen of volgende week als ik meer tijd heb.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 15 feb 2012 00:30

Als ik die temperaturen bij jullie zie, is het zeker en vast de moeite geweest. :o
En 't voelde hier reeds zo koud aan met die -12°C.
De trachy's hebben hier ook allemaal speerrot. :(
'k ben benieuwd naar de foto's. ;)

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor voschke op 15 feb 2012 11:12

hoi sven,

ik denk dat we doordat een korte winter was tot nu toe toch nog geluk hebben met wintergroene eiken , eucalyptus bamboe,ed. als de grond nu maar snel ontdooit zodat de planten weer vocht kunnen opnemen komt dat allemaal goed.

ik ga hier ook eens de eerste schade opnemen dit komend weekend

gr rob
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor shusui op 23 feb 2012 14:21

shusui schreef:Vooral over de bamboe was ik heel ongerust (ze waren hier al eens afgevroren, en dat is echt geen zicht…) door de regen van deze dagen zijn de bladeren allemaal terug groen gekleurd (op enkele na).

Ik moet hierop terugkomen... :(
De bamboe zag er inderdaad terug goed uit door de regen, maar dat was maar tijdelijk.
Nu hebben alle soorten schade op 1 na: Fargesia rufa.
Heel wat soorten zullen bovengronds afsterven, en planten die vorig jaar pas aangeplant zijn zullen misschien volledig dood zijn (vooral bij de nieuw aangeplante Fargesia's)
Bij de Phyllostachys soorten komt P. atrovaginata er heel goed uit, deze heeft slechts weinig bladschade.
Bij veel andere soorten is er geen enkel groen blad meer te zien.

Enkele sfeerbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Dit is de “onbekende “ Trachycarpus die geen schade heeft. Deze had als bescherming een hoop dennennaalden aan de voet , en is tijdens de stengste vorst ingepakt met vliesdoek en een plastic zak er over. Deze plant is vorige zomer pas aangeplant.
Afbeelding

Ter vergelijking, deze Trachycarpuys fortunei staat 2m verder, vlak achter een bamboe haag, en is op dezelfde manier beschermd. Deze plant staat hier al van 2009.
Afbeelding

Een onbeschermde Trachy (ligt wel hakselhout rond) zo heb ik er een 40 tal staan, allemaal hetzelfde.
Afbeelding

Een van de bevroren koppen van de grote Gunnera, hij zal hopelijk wel overleven met nieuwe scheuten, maar de hoofdstammen zijn verloren.
Afbeelding

Phyllostachys vivax ‘Huangwenzhu’ de hoogte van de sneeuw is goed zichtbaar…
Afbeelding

Chamaerops humilis ‘Cerifera’ deze is beschermd met een 3 isomo platen (2 aan de zijkant en 1 plat bovenop) en hierover een oud laken. Tot nu toe geen schade, deze plant overleefde ook vorige winters (na 2009) zonder probleem.
Afbeelding

Eucalyptus pauciflora ssp. Niphophilla heeft geen tot weinig schade , net zoals 2 debeuzevillei’s en een parvifolia.
Afbeelding

Om ze allemaal hier te plaatsen zou een beetje veel zijn.
Voor meer winterschade foto's, zie mijn webshots album met 133 nieuwe foto’s. (ook van de bamboe)
http://home-and-garden.webshots.com/sli ... 5507yVjufL

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 23 feb 2012 14:55

Hier hetzelfde Sven de bamboe " Phyllostachys aurea", was voor de regen wel wat beschadigd. Na terugkomst van mijn reisje staat de middelste aanplant van de 3 volledig bruin. De onderste bladeren zijn wel nog groen.
Het rare is dat de 2 andere zichtbaar veel minder schade hebben.
Die staan ongeveer 1 meter van elkaar aangeplant. Het was wel zo dat de middelste een groter deel was.
'k heb eens rondesnuffeld in de foto's. Spijtig als men zoveel uitval heeft.
'k hoop voor U dat de rizhomen van de bamboe's ervoor zorgen dat er nieuwe scheuten opkomen.

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor shusui op 23 feb 2012 18:12

Zijn het alle drie P. aurea's ?
Je zegt dat degene die het meeste beschadigd is, de goortste is. Misschien lagen bij de kleinere planten de halmen omgeplooid onder de sneeuw ofzo ?

Dat ze terug uitlopen op hun rhizomen mag je bijna zeker van zijn.
Bij de Fargesia's en Chusquea's is dat veel riskanter, zeker bij jonge planten.
Vorig jaar heb ik een heel deel nieuwe Fargesia's en Chusquea's aangeplant, en ik denk dat daar toch veel van dood is.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video