scheuren in olijfboom

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

scheuren in olijfboom

Berichtdoor Globe op 15 feb 2012 09:42

Vorig jaar april heb ik 2 goed gewortelde olijfbomen in de grond gezet (stamomtrek +/- 20 cm). Ze zijn beide goed aangeslagen en zijn flink gegroeid. De afgelopen weken heb ik de stam bij strenge vorst voorzien van vliesdoek en een winterdoek over de hele boom. Helaas heeft het weinig kunnen nut gehad...

2012-02-14 17.26.57-2.jpg
2012-02-14 17.26.57-2.jpg (130.49 KiB) 8623 keer bekeken

2012-02-14 17.26.39-2.jpg
2012-02-14 17.26.39-2.jpg (150.3 KiB) 8623 keer bekeken

Het blad zit er nog goed aan, alleen zitten op beide stammen flinke scheuren. Zijn de olijfjes afgeschreven of is er nog hoop ? Voor de zekerheid heb ik gisteren wat spul op de bast gesmeerd tegen 'open wonden' zodat het niet gaat schimmelen. Ook heb ik het winterdoek er weer over heen gedaan.

Gr Frank
Globe

1 bedankjes

Re: scheuren in olijfboom

Berichtdoor marielle op 15 feb 2012 11:03

hoi

ik doe altijd om de stam van die schuimdingen die je om verwarmingsbuizen doet.
Goed efffect.
En werkt prima issolerend

Je mioet afwachten tot mei/juni dan zie je eigenlijk het grootste wat door de winter allemaal beschadigd is.

groetjes marielle

www.mediterranawijchen.nl
marielle
Bedrijven

4 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 15 feb 2012 11:33

Waarschijnlijk hebben ze te nat gestaan, dan krijg je dit ik zou hem niet weer inpakken dan krijg je zeker schimmel luchten en droog zetten succes Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Berry op 15 feb 2012 11:36

Deze olijfboom is al wat ouder, rond de 20 jaar. Zoals je aangeeft goed geworteld. Dus geen reden tot paniek hij zal wel lang nodig hebben om te herstellen en daardoor komt de groei stil te liggen. Maar zal wel nieuwe takken aanmaken. De scheuren heb je al verzorgd alleen niet weer inpakken. Meer kan je nu niet doen! :)
Succes
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Globe op 15 feb 2012 13:58

Bedankt voor de tips!
Ik zal vanavond de winterhoes weer weghalen
Globe

1 bedankjes

Berichtdoor alex78 op 15 feb 2012 18:47

Ik heb ongeveer het zelfde probleem, de boom staat tegen een zuidwest-muur maar voor de zekerheid toch maar goed ingepakt (heeft hier 20 graden gevroren), fliesdeken plus laken, en met de koudste nachten had ik ook nog een dik gordijn over de boom gehangen.
Een paar dagen geleden alles weggehaald, grootste gedeelte van de bladeren zijn nog goed groen (niet donker of bruin), de hoofdstam ziet er ook goed uit, maar alle takken kleiner dan een 1cm zitten vol met scheuren.
Dus ik hoop ook dat het goed komt.....
alex78

2 bedankjes

Berichtdoor Berry op 16 feb 2012 13:20

alex78 schreef:Ik heb ongeveer het zelfde probleem, de boom staat tegen een zuidwest-muur maar voor de zekerheid toch maar goed ingepakt (heeft hier 20 graden gevroren), fliesdeken plus laken, en met de koudste nachten had ik ook nog een dik gordijn over de boom gehangen.
Een paar dagen geleden alles weggehaald, grootste gedeelte van de bladeren zijn nog goed groen (niet donker of bruin), de hoofdstam ziet er ook goed uit, maar alle takken kleiner dan een 1cm zitten vol met scheuren.
Dus ik hoop ook dat het goed komt.....

Komt goed, olijfboom kan aardig wat vorst hebben. Dat hersteld zich wel, is goed ingepakt geweest lees ik. Dus geen zorgen ;)
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor marielle op 16 feb 2012 16:33

Ik heb de olijf nog niet uitgepakt.
Ik weet nog niet wannneer ik dit ga doen.
Te lang inpakken geeft natuurlijk ook schimmel.

Moet maar even bedenken wannneer ik hem uitpak

groetjes,
Marielle
marielle
Bedrijven

4 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 17 feb 2012 00:12

Het komt erop aan je boom zo weinig mogelijk in te pakken, de kuip natuurlijk wel, of de wortels goed bedekken met stro, compost, ... als hij in de volle grond is geplant. En als het echt nodig is - bij forse vrieskou die enkele dagen zal aanhouden - zeker geen plastic gebruiken maar luchtdoorlatend fleece. En zo snel mogelijk weer verwijderen. Een olijfboom kan beter tegen de kou dan tegen de duisternis.

Ik kan goed begrijpen dat je je zorgen maakt. Ik zou ook in alle staten zijn als mijn bomen opeens moesten scheuren. Hopelijk komt het goed. Net als Berry denk ik dat je op dit moment niet meer kunt doen dan afwachten. Misschien er nog voor zorgen dat er niet te veel water (regen) in de kuip kan vallen.

Succes, ik duim mee!
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor marielle op 17 feb 2012 17:00

Hoi Hoi allemaal

Vandaag ook maar eens de Olijf uitgepakt.
Had hem ingepakt met vliesdoeken.
Het viel me een beetje tegen hoe hij eruit kwam maar het heeft hier ook wel - 16°c gevroren.

iemand tips voor mijn olijfje

het ziet er naar uit dat het blad verdroogt is, net als er te weinig (zon)licht bij is geweest

groetjes,
Mariëlle
Bijlagen
olea europa.jpg
olea europa.jpg (223.05 KiB) 8490 keer bekeken
marielle
Bedrijven

4 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?