Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Brugmansias, meer uitleg gevraagd....

Berichtdoor JmC4c op 15 feb 2012 12:09

vital1 schreef:Als je de planten in het donker overwintert moet je ervoor zorgen dat de kluit niet uitdroogt. Maandelijks een scheutje water volstaat.

Bruggen kunnen er heel goed tegen als je de wortels fors terugsnoeit. Als je de plant zelf ook maar snoeit. Ik doe het bij al mijn bruggen. Diverse grote bruggen moet ik nu al weer snoeien omdat ze anders te veel gaan uitlopen.
Je moet het zeker ook eens proberen.

Hoi,

Omdat ikzelf ook enkele brugmansia heb, volg ik deze topic's ook wat.
Ik zag enkele foto's van jouw "bruggen" en zie hoe compact en enorm bloeikrachtig ze zijn.
Inmiddels weet ik wat toe te dienen als meststof. Maar de snoei intereseert me ook wel, maar daar ken ik helemaal niks van. Ik laat ze steeds gewoon hun gang gaan.
Voor de rest vindt men hier weinig op het forum over brugmansia.
Wil jij mss eens de snoei tonen via foto's op een topic. Hopelijk heb je al U plantjes nog niet gesnoeid. En zie je mijn vraag zitten ;)

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 15 feb 2012 12:42

Je hebt snelgroeiende brugmansia's, er zijn soorten die heel traag groeien en allerlei variaties daar tussenin.

Op dit forum heb ik tot nu alleen gesproken over naamloze brugmansias. Dit zijn heel probleemloze planten die, mits ze voldoende water en mest krijgen, in een jaar uitgroeien tot grote, uitbundige planten. Snoeien hoeft niet, maar ik geef er toch de voorkeur aan. In de loop van het seizoen omdat ze anders te hoog voor mij worden en ik de uitgebleoide bloemen en lelijk blad niet kan verwijderen. En in het najaar als ze naar binnen gaan omdat ze anders zo enorm veel ruimte innemen en ik heb nu eenmaal veel brugmansias.

Bij de naamlozen zijn er geen snoeiregels waar je je aan moet houden. Ik haal bij deze brugmansias weg wat mij in de weg zit of wat te hoog is. Ik let er daarbij wel op voldoende groeipunten te laten zitten zodat de plant weer snel uitlopers maakt. Afhankelijk van hoe je ze overwintert lopen ze in het voorjaar snel uit. Bij mij staan ze licht en warm (10 graden) en maken ze nu al weer veel nieuwe scheuten.

Je kan de naamlozen ook heel goed overwinteren via stekken In november had ik van de diverse soorten veel stekken die ik liet wortelen, oppotte en bij wijze van test al snel mest gaf. Gevolg is dat ik nu met een partij stekken zit van meer dan 50cm hoog die op "springen" staan. Ze lopen al goed uit en hun 9x9 pot zit vol wortels. Ze moeten nodig verpot worden en bij voldoende zorg zullen ze al snel bloeien. Bij enkele zie ik al de eerste miniatuur-bloemknoppen. Deze bloeien al in juni en gaan dan tot in november door.

Er zijn mensen die hun bruggen niet snoeien, ze worden dan elk jaar groter in omvan en hoogte. Het is net wat je wil en hoeveel ruimte je hebt. Die hele grote moet je wel in de vaste grond zetten of zo goed vast kunnen binden dat de wind geen vat op krijgt. Maar die hele grote hebben wel het probleem dat ze aan de onderkant niet mooi meer zijn. Dat kun je deels voorkomen door onderbeplanting.
Lukt het je om een mooie recht stam te kweken dan kun je met deze plant ook mooie blomen kweken. Aan deze kweekvorm geef ik de voorkeur. Ik overwinter dan de stam plus wat uitlopers bovenaan waar in het voorjaar dan weer de niueuwe takken worden gevormd. Zo'n stam wordt elk jaar dikker.
Ik zal enkele foto's van dergelijke stammen toevoegen.

Mooie compacte struiken krijg je door het wegsnoeien van de te grote takken. Ook: de ene soort is meer gescikt voor een struik dan de andere.

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Bijlagen
brugmanwit-800.jpg
brugmanwit-800.jpg (66.01 KiB) 3905 keer bekeken
PinkPerfection-800.jpg
PinkPerfection-800.jpg (90.96 KiB) 3905 keer bekeken
MandarinTwist3-800.jpg
MandarinTwist3-800.jpg (77.14 KiB) 3905 keer bekeken
Mayaflush-800.jpg
Mayaflush-800.jpg (86.27 KiB) 3905 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 15 feb 2012 12:47

Dat is exact wat ik bedoelde. :thumb_up:
Dikke stam onderaan en veel bloemen bovenaan.
Met deze voorbeelden zie ik nu ook hoe ik tewerk kan gaan.
'k zit in mijn bedankjesfase, en dit snel en uitgebreidt antwoord is het hem zeker waard ;)
:thai: :thai: :thai:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 15 feb 2012 18:03

Mayaflush-800.jpg is mooi!
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 15 feb 2012 19:20

Vergeet de geur niet, overweldigend!
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor alloo op 15 feb 2012 20:25

Dit is één van mijn Brugmansia's enkele jaren geleden
Bijlagen
afbeelding 1 009.jpg
afbeelding 1 009.jpg (107.6 KiB) 3890 keer bekeken
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 15 feb 2012 20:34

Dat zal ook een overweldigende geur zijn geweest bij die gele.
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor alloo op 15 feb 2012 20:52

Ja,op een zachte en windstille zomeravond reuken ze heerlijk.

Naar het schijnt veroorzaken de geuren een hallucinatieses werking ,persoonlijk geloof ik er niet veel van ,maar zijn er leden die er meer van af weten .

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Berichtdoor Andy-N op 16 feb 2012 17:15

De geur is niet toxisch
de rest van de plant wel maar enkel bij inname, ook zijn er gevallen gekend van lichte irritatie en hallucinaties door het in de ogen wrijven na de plant te hebben aangeraakt.

Daturas zijn nog erger op gebied van toxiciteit
wie meer wil weten over dit fenomeen moet het boek
"over de planten der goden" eens lezen
Andy-N

0 bedankjes

Berichtdoor alloo op 16 feb 2012 19:26

Dat de plant giftig is wist ik(als ik mij niet vergis familie van de nachtschade) maar de geur moet zo ook iets hebben ,maar zoals ik al gezegt heb, geloof ik er ook niet veel van.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken