Bruine bladeren na de strenge vorst

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Bruine bladeren na de strenge vorst

Berichtdoor edwardkarin op 18 feb 2012 01:00

Nogmaals mijn wagnerianus
Bijlagen
2012_02_16_16_48_15.jpg
2012_02_16_16_48_15.jpg (30.94 KiB) 4513 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 18 feb 2012 01:01

Ook een van de 3 fortunei's niet best denk ik?
Bijlagen
2012_02_16_16_44_16.jpg
2012_02_16_16_44_16.jpg (31.76 KiB) 4513 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Troy op 18 feb 2012 11:02

Woow :shock: als ik dit zo zie dan heb ik het er hier goed af gebracht. Maar schrijf een trachy nooit te snel af, blijf me verbazen hoeveel ze kunnen hebben.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor erna op 18 feb 2012 11:42

Klopt Troy, trachy's kunnen veel aan. In 2010 heb ik 10 kleine trachys in onze tuin gezet, elk met ongeveer 4 à 5 bladeren en een heel klein (bijna geen) stammetje. Vorige winter hebben hiervan 9 speerrot gehad. Niet behandeld, en ze zijn er allemaal terug doorgekomen. Na deze winter zien ze er nog steeds goed uit, en alle speren zitten goed vast.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 18 feb 2012 13:42

Hallo Erna,

Zouden de speren nu al los moeten zitten dan? Als de palm het niet gaat redden?
Die tekenen komen toch veel later?

En jij hebt kleintjes die schade hadden na de vorige winter en nu hebben ze geen schade, dat is opmerkelijk als ze onbeschermd stonden.

Ben blij om te horen dat de kansen er bij mij nog zijn, moet wel zeggen dat ik vorig jaar een mooie wagnerianus kwijt bent geraakt waarvan de speren ook bruin werden ik op een gegeven moment het hele hart eruit kon trekken.
Ik heb er nu maar een boomvaren van gemaakt.

Maar deze palmen groeien altijd wel, dus ik zal weer wat moeten zien, in maart zeker of er al een speer uitloopt?

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 18 feb 2012 14:46

Ai...Almere, Flevopolder oftewel de diepvrieskist van Nederland bij een bevroren ijsselmeer. Inderdaad niet te vroeg af schrijven maar hou rekening met het ergste. Jouw omgeving heeft de koudste temperaturen gehad voor een langere periode zowel overdag als snachts. De omgeving heeft meerdere nachten tussen de -15/-20 in gezeten met de ene koude nacht zelfs beneden de -20. Dergelijke temperaturen moeten ook jouw palmen hebben doorstaan vrees ik. In combinatie met 2 weken aaneengesloten vorst en geen bescherming kan dit zelfs voor een Trachycarpus gewoon funest zijn. Nogmaals, niet afschrijven maar gewoon wachten tot het voorjaar nadert en hopen op het beste.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor erna op 18 feb 2012 14:54

Tja, als je - 20 gehad hebt.. inderdaad gevaarlijk, maar toch niet onmogelijk. Na de 1e harde winter enkele jaren terug waren er bij een vriend alle trachys bruin, hadden ook - 20 over zich gekregen. Nadien heeft hij er al de bladeren afgeknipt, en 3 van de 4 bomen zijn er toch weer bovenop gekomen.
Deze winter hebben wij als koudste temperatuur - 12 gemeten, wel op de koudste plek van de tuin.
Edward, ik duim in ieder geval voor jou !

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 18 feb 2012 15:33

OEHH yess :P
ik ben vandaag weer bij me vader langs geweest waar mijn twee trachy"s staan die er zo slecht uitzagen.
de bladeren zien der nog steeds net zo slecht uit bij de grote.
bij de kleine lijken de bladeren wel iets groener en zijn niet meer samen geknepen.
bij beide palmen kon ik de speren niet uitrekken.
en wat me opviel is dat bij beide palmen de speren weer groener zijn geworden :P
en voelen weer gezond aan zelfs de hele bruine speer ziet er twee keer zo beter uit dan dat hij eerst eruitzag.
dat beetje bruine blad sigment zal wel zo blijven.
ik zal een paar fotos van net na de dooi laten zien.
en bij elke foto een vergelijking van toen en nu dan zie je hopelijk dat er egt verandering in zit:

De grote palm:

net na de dooi
Afbeelding
zelfde speer van vandaag veel groener geworden :mrgreen:
Afbeelding

na de dooi: hier zagen alle speren er bijna zwart bruinig uit en hebbe geribbelde bladsigmenten.
Afbeelding
vandaag: hier zie je dat die hele bruine blad weer mooie gezonde blad sigmenten heeft.
wel een paar die bruin blijven.
maar die gene die nog leven zijn weer ligt groen.
de speren zijn niet meer ribbelig en zijn groener geworden 8-)
Afbeelding

na de dooi: hier zie je goed goed bruin ze er allemaal uitzagen en geribbeld
Afbeelding
vandaag: hier zie je dat de kleinere speren allemaal weer goed groen zijn en gezond uit zien.
ik kon voorzichtig de twee speren opzijdrukken en zag dat de kleinste speer aan de zijkant witgroen is en de punt groener en hij voelde goed stevig :thumb_up:
Afbeelding

paar fotos in zn geheel bladeren zijn egt kapot twee fotos van net na de dooi en twee van vandaag misch dat iemand verschillen ziet.

na de dooi
Afbeelding
na de dooi
Afbeelding

vandaag
Afbeelding
vandaag
Afbeelding

De kleine palm:

Na de dooi: hier waren alle bladeren pikzwart en samen geknepen.
Afbeelding
Vandaag: de bladeren zijn niet meer samen geknepen en er is een beetje kleur ingekomen.
Afbeelding

Na de dooi: samen geknepen.
Afbeelding
Vandaag: deze speer is weer heel groen en tussen de bladsigmenten is het spier wit.
alle speren zitten vast en voellen goed aan :thumb_up:
Afbeelding

Na de dooi: hier zie je dat de grote speer een beetje bruinig is niet heel erg.
Afbeelding
Vandaag: ziet er tog harstikke gezond uit:) vergeleken met hoe ze eerst eruitzagen.
toen waren de speren allemaal geribbeld en donker.
nu zijn ze weer mooi groen :P
Afbeelding

sorry voor de vele foto's en zinnen :shock:
maar ik wil gewoon zeker weten of mijn palmen het idd gaan redden of niet :roll:
en fotos zijn tog altijd leuk om te kijken (a)
dat vind ik tenminste :mrgreen:
ik ben benieuwd wat de reacties zijn groetjes chris
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor leroy op 18 feb 2012 15:38

dit ziet er veelbelovend uit.....nu even komende dagen nog erdoorheen, wat regen en beetje nachtvorst en dan hoop ik dat we het gehad hebben met dat weer en dat we langzaam richting leukere temperaturen aan gaan.
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 18 feb 2012 16:55

Hoi Chris,

Veelbelovend is het niet hoor, bij mij is dit hetzelfde beeld, het enige wat je ziet gebeuren dat de speren meer vocht krijgen van buitenaf door de dooi en het vochtige weer en ook de uitgedroogde bladeren waardoor een palm weer mooier toont maar schijn bedriegt helaas.
De jongste speer moet hard zijn en is nog samengebonden als ie zacht aanvoelt nu dan is het bevroren geweest en ontdooit.

Over een maand kan het zo zijn dat je zomaar een speer eruit kan trekken, of meer dan dat, als het een of 2 speren zijn kan het nog weleens zo zijn dat de speren eronder nog willen komen dan is herstel mogelijk.

Ze hebben een klap gehad en doordat kan het ook gaan rotten als groei uitblijft, palmen groeien altijd en eigenlijk moet je in maart al ontwikkeling kunne zien dat er nieuw blad komt, het moet eruit komen, blijven de speren zitten en worden ze bruiner dan is het vooruitzicht slecht.

Edward,
edwardkarin

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen