lage luchtvochtigheid in propagator zelfbouw

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

lage luchtvochtigheid in propagator zelfbouw

Berichtdoor Densco op 20 feb 2012 21:29

Goeienavond allemaal,

Ik had een vraagje, Ik heb van mijn vader een lekke aquarium gekregen met daarbij 2 tl lampen paars blauwe kleur. Ik heb daarbij ook een warmtekabel gehad die eigenlijk de voedingsbodem moest verwarmen maar nu heb ik de kabel.

Nu is mijn vraag, hij draait nu al ongeveer 3 a 4 weken en ik krijg mijn luchtvochtigheid niet omhoog. Hij blijft rond de 55 a 60 % hangen. Ik heb een dreacano stekje in en canna zaailingen met opgerolde bladeren. Nu heb ik al gelezen dat dat komt door lv te laag is. Ik krijg het gewoon niet omhoog. Er ligt speelzand op de bodem ong 5 cm dik en daarin ook de kabel. Voor de groei heb ik de tl lampen 8 a 9 uur aanstaan. aquarium is 1,50 lang 35 cm breed en 50 hoog.

Wie weet de reden daarvan ? dat mijn lucht zo droog is ? Ik heb al bakjes water geprobeert en natte handdoeken en luchtpompje met bakje water. Heeft iemand nog een tip ? goedkoop aub :oops:

Groetjes Danny
Densco

0 bedankjes

Re: lage luchtvochtigheid in propagator zelfbouw

Berichtdoor marcohoogland op 20 feb 2012 22:59

hoi,

heb je de temperatuur in je bak al eens gemeten?
Heb je een dicht kap of niet anders kan het zo maar zijn dat je temp dik boven de 30.c ligt.
In dit geval zou je de warmtekabel uit kunnen doen .
Licht niet uit doen want dat heb je nodig en is waarschijnlijk warm genoeg om de bak op temp te houden.

groet marco
marcohoogland

3 bedankjes

Berichtdoor Densco op 20 feb 2012 23:04

Mijn temp is 30 graden. En bodem ongeveer 32 met tl aan.

Mijn bak staat in de schuur dus als het kouder word of is dan word et rond de 22 in de nacht en overdag.

Mijn kap is ook dicht. dus ik snap het niet meer :(
Densco

0 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 feb 2012 02:32

Ik gebruik ook een acquarium - in mijn geval om de hele tropische jongens als cyrtostachys, heterospathe en geonoma te kweken.
Er staat 0.5 cm water op de bodem, bakjes/potten staan er gewoon in, sommigen zelfs met een gaatje in bodem voor meer vocht.
Geen warmte mat.
Lampen + CV die ernaast hangt houden de zaak op 25-32°C met 55-70% rv - varieert een beetje met de CV-stand dag/nacht maar meer dan een graad of 4 is het niet .
Veel hogere CV zijn kennelijk toch lastig te bereiken in zon setup.
Let wel: de condens loopt hier soms van de dubbele ramen dus vochtig is het echt wel, zelfs binnendshuis!

Voor canna is evenwel niet meer nodig lijkt me. Hier staan canna gewoon midden in de kamer zonder verdere plichtpleging. Nog nooit last mee gehad.

Mogelijk is de lichtsoort van belang - als ze in de schuur staan dan is de lamp het enige licht wat ze krijgen.
Laatst bijgewerkt door Rob op 22 feb 2012 22:44, in totaal 1 keer bewerkt.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Densco op 21 feb 2012 13:36

zonlicht krijgen ze wel doormiddel van een raam in de schuur... Het voelt zo droog in de bak bijna geen condens terwijl alles goed dicht zit.... Zaailingen zijn ook zo uitgedroogt, ik word er zo moe van....
Densco

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 21 feb 2012 14:00

Probeer anders 1-2 maal daags te spuiten met een plantenspuit. Misschien dat dat een klein beetje helpt.

Heb zelf een aquarium staan bij mijn ouders op een tijdschakelaar. Deze blijft volgens mij redelijk vochtig. Maar die kan natuurlijk komen omdat er 2 kleine potjes met drosera staan die in een schoteltje water staan.

Zijn er voor terraria bijv niet apparaten die de luchtvochtigheid regelen?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Berry op 21 feb 2012 15:09

Itrme schreef:Probeer anders 1-2 maal daags te spuiten met een plantenspuit. Misschien dat dat een klein beetje helpt.

Heb zelf een aquarium staan bij mijn ouders op een tijdschakelaar. Deze blijft volgens mij redelijk vochtig. Maar die kan natuurlijk komen omdat er 2 kleine potjes met drosera staan die in een schoteltje water staan.

Zijn er voor terraria bijv niet apparaten die de luchtvochtigheid regelen?

Er zijn spullen om dat mee te regelen, zelf spuit ik af en toe in de aquarium, 1x per dag ofzo.
Dit zorgt bij mij voor een hoge luchtvochtigheid! van 85% of hoger.
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Densco op 22 feb 2012 00:10

Ja die spullen zijn nogal duur :P.

Ik spuit ook 2x per dag maar het helpt niet, ik wil zeg maar behalen wat je in een kleine propagator kan halen. Dus haast geen water hoeven geven ook aan zaailingen niet enzovoort. Dat kan volgens mijn wel haalbaar zijn maar mijn bak voelt zo droog.
Ik vraag dit ook omdat ik af en toe wel is een weekje in het ziekenhuis lig en ik dan geen overzicht heb op mijn zaailingen en ik kan mijn vriendin er niet mee opzadelen want die heeft het dan al druk met werk en de kleine enzo.
Densco

0 bedankjes

Berichtdoor Berry op 22 feb 2012 09:29

Heb je erg grote openingen in de aquarium? Normaal gesproken moet besproeien of bakje water wel werken! Raar :?
Berry

44 bedankjes

Berichtdoor Densco op 22 feb 2012 22:11

Ik heb geen openingen in me bak.... Ik wil nu gaan kijken of ik zelf een houten bak met radiatorfolie in elkaar kan zetten mischien dat dat helpt. Ik wil eigenlijk het zelfde bereiken met een chinees bakje maar dan in het groot zeg maar. :P
Densco

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken