vorstschade bij musa's in volle grond?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: vorstschade bij musa's in volle grond?

Berichtdoor Nosferatu op 22 feb 2012 21:07

Morgen pak ik de mijne uit :-) Hopelijk staat er nog iets recht... ingepakt in ursusdraad opgevuld met stro en daar vliesdoek rond... we zullen zien...
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 23 feb 2012 17:21

En dan volgt er .... de totale vernieling... niks is er nog goed... :cry:

Alles pap en enkel de hoofdstam staat nog +- 1 meter recht... maar dit is voornamelijk omdat hij nog altijd!!!! :shock: bevroren is. Dus eenmaal de dooi er nu bij kan, zal hij ook snel slap worden.

Al dat werk voor niks... en al die vuiligheid van dat stro dat ik nu naa het containerpark moet voeren... volgend jaar... geen bescherming! Laat maar wegrotten dan... sorry maar dat is ff de teleurstelling!
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor erna op 23 feb 2012 18:22

Ai, jammer voor jou.

Misschien bij de volgende basjoo, de stam uitgraven ? Moet wel een teleurstelling geweest zijn...

Hier zijn ook de meeste stammen bevroren, de meeste houden zich nog wat recht, maar voelen als pap aan..

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 feb 2012 21:51

Dat is inderdaad jammer, maar ook voor mij al jaren de reden waarom ik niet inpak.
Al dat werk en die rommel en bij mij lukte het zo ook nooit.
Met uitgraven heb je dat allemaal niet.

Eén voordeel heb je wel; de kans dat hij opnieuw uitloopt is behoorlijk (wel geduld opbrengen tot april-mei, duurt altijd veel langer dan ons geduld aan kan :D ) én dat hij uitloopt op verschillende plaatsen.
Bovendien zal hij ook snel weer een behoorlijke grootte bereiken doordat de wortelkluit wel al goed ontwikkeld is.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 23 feb 2012 22:05

Dat is een teleurstelling zeg :shock:
Had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het hier nog goed zou komen. In mijn geval had ik dan ook nog is 2 weken voor niets non stop 150 watt lichtslang laten branden voor jan ..... :mrgreen: Slechts 2 kleine stammetjes hebben het niet gered, de rest staat er nog fris bij.
Normaal graaf ik hier ook ieder jaar alles uit. Echter deze winter leek 1 van de zachtste ooit te gaan worden en dat heeft me overvallen. Vanaf februari was het eigenlijk al te laat om nog een schop de grond in te krijgen. Heb vervolgens met noppenfolie en een lichtslang de zaak nog boven verwachting kunnen redden :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 feb 2012 00:25

Jammer inderdaad voor je !
Maar zonder bijverwarming lijkt het me sterk om met zulke temperaturen en dan nog zo'n lange vorstperiode om iets over te houden. Je mag nog zo dik inpakken als je wil, uiteindelijk komt de koude er ook door !
Hier ook net hetzelfde als Richard (palmgek), gewoon lichtslang er rond en dan noppenfolie, 2 minuutjes werk om in te pakken en nog minder om terug uit te pakken. Ook geen rotzooi en de Basjoo's staan al een dikke week te genieten van de open lucht.

Afbeelding

Afbeelding

Het kost wel een beetje energie (elektriciteit) inderdaad...
Normaal bescherm ik de Basjoo niet maar omdat ze nu al zo ver waren gekomen toch één pol beschermt omdat ik het zonde vond om ze toch nog allemaal te verliezen. En inderdaad, ik graaf ze ook gewoon uit als ik grotere stammen wil, is twee keer niks. ;)

Als het een troost mag zijn, hij komt zeker nog terug hoor met nieuwe scheutjes in de lente ! Hier nog nooit Basjoo knollen dood gekregen en ze hebben elke winter onbeschermt gestaan. Zelfs de kleintjes komen gewoon terug ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 24 feb 2012 19:44

Hier net zo, alle bananen staan nog. Bij twee drukt een nieuw blad al dubbelgevouwen tegen de bovenkant.
Verwarming is toch over het algemeen wel nodig om de bananen door de winter te krijgen, zonder lukt het je misschien een dag/nacht of twee de vorst bij de plant weg te houden.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor lucky op 26 feb 2012 11:27

hier alles in elkaar gezakt :evil: hou er niks van over.jammer
lucky

7 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 26 feb 2012 11:31

ja toch één musa stam kwijtgeraakt.
bevroren aan de voet, zelfs in verwarmde iglo.
:-(
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor Ronny Mahieu op 05 maart 2012 13:26

Hallo,
Heb mijn sikkeminsis uitgepakt en wonder bij wonder heeft de winter goed doorstaaan. Had stammen van 180 cm en zijn voor ongeveer 30 procent ingevroren. Deze waren ingepakt met een dikke golfplastiekplaat rond de volledige bananenplant en per stam een buis erovergeschoven en de rest van de omgeving opgevuld met droge compost. Vorig jaar ook gedaan en met sucses. Mijn ensete's en musa's die in de koude serre stonden doen het goed beginnen al een beetje te schuiven dus er zit nog leven in. Nu nog het goede weer afwachten.
Groetjes Ronny
Ronny Mahieu

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming