Hey Bart, heb je foto(s) van je superbum met bladeren ? Ik twijfel of het inderdaad superbum is, zo aan de stam te zien lijkt het meer op een ventricosum... De superbum is veel meer geel dan groen.
Ik heb ook twee superbum's en die hebben relatief warm overwintert. Had er nog geen ervaring mee maar had al van verscheidene mensen gehoort dat dit een zeer moeilijke is om erdoor te krijgen. Daarom niet te koud weggezet. Staat dus hier op de slaapkamer waar het steeds tussen de 15 a 20 graden is gebleven. Ze zijn beiden lang zachtjes blijven doorgroeien maar zijn dan toch een paar weken stilgevallen en toen zag ik ze snel achteruit gaan. Toch staan ze er op dit moment nog steeds heel goed bij en zijn ze al terug zeer langzaam aan de groei !

Ik zal er morgenmiddag eens foto's van maken en hier posten. De Ensete sp kluya pa heb ik ook twee van en op dezelfde manier overwintert maar deze zijn allebei harder achteruit gegaan dan de superbum's en er schiet niet veel meer van over. Deze heb ik 14 dagen terug naar beneden gehaalt in de living en tegen de verwarming geplaatst om ze terug op gang te proberen krijgen maar dit ging nog steeds niet. Ik heb er dan nog een lichtslang rond gedraaid en nu zijn ze net een paar dagen geleden eindelijk en gelukkig terug op gang geschoten !!

Ik ben echt blij dat het me gelukt is om deze speciale Ensete's door de winter te krijgen ! Nu kunnen ze dit jaar ook uitgroeien tot grote stevige planten die dan ook wat makkelijker door de winter zijn te krijgen hoop ik !
Morgen volgen foto's...
De Glaucum heeft hier ook al zijn eerste blad uitgegooid, een andere Glaucum is helaas weggerot, dat was een kleintje dat ik steeds in de groei wilde houden in de living maar dat heeft niet mogen baten... Had ik gekocht op de najaarbeurs in C-B dus heb nooit groei gezien