Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

Re: Zijn bij julllie ook eucalyptussen doodgevroren???

Berichtdoor jaak op 14 maart 2012 22:11

ik heb een debeuzevillei staan en was niet beschermd,onder de bast ziet het nog groen dus ik heb alle hoop.

groeten, jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 14 maart 2012 22:52

Dus als we alle Eucalyptus soorten gaan bekijken en selecteren welke soorten slecht tegen vorst, wind of bevriezing kunnen. Misschien aan de hand van dat komen er soorten uit die het meest geschikt zijn voor de volle grond.

Ik lees goede verhalen over E.diphophylla en E.debeuzevillei.

Zal het ook aan de bodem liggen betreft de vorst?
Bij ons in de flevopolder zitten we op pure klei!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 14 maart 2012 23:26

Er zal zeker wel wat verschil zijn qua winterhardheid maar bij temperaturen van - 19° of lager is er toch geen enkele Eucalyptussoort die het bovengronds nog leuk vind. Bij mij zijn ze drie jaar geleden allemaal tot tegen de grond afgevrozen. Ja zelfs de beenharde debeuzevillei en de niphophila. Ik vrees dat het dit jaar weer van hetzelfde gaat zijn.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 15 maart 2012 00:05

Toen mijn Eucalyptus gunnii nog klein was had ik ook die bruine bladeren na de winter,en dacht die is dood. Doordar hij vlug groeit, kwam vlug weer op de bovenste takken nieuw blad. De rest van de zijtakken snoeide ik bij nazicht op verdroogd hout weg. Dit had ik een 3-tal jaren telkens terug na de winter. Ik denk dat hij nu een 6-tal jaar in volle grond is geplaatst. Momenteel heeft hij een hoogte van +- 5 meter. De eerste 2 meter hebben geen bladeren maar al wat erboven komt wel.
Mss wordt het wat duidelijker met deze foto's (vorig jaar in augustus). ;)

Groeten,
Jean-Marie

Afbeelding

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Nody op 15 maart 2012 11:40

Zeer mooi exemplaar heb je daar, Jean-Marie! :thumb_up:

Hoe ziet hij er nu uit? Als deze nog steeds zo mooi is heb je een bijzonder harde gunnii. In ieder geval blijken eucalyptussen dus een erg groot herstelvermogen te hebben.

Jouw verhaal geeft mij weer hoop voor mijn deb. die ook aardig wat schade heeft opgelopen. Weliswaar minder dan veel anderen misschien omdat hij in vrij losse zandgrond staat?

Maar dit is ook zijn eerste winter in de volle grond, dus hij zal alleen maar sterker worden.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 15 maart 2012 12:11

:thai: , Tijn. :)

Eerst en vooral een kleine rechtzetting, de eerste 3 meter hebben geen blad nog resterende takken de totale hoogte zal wel meer dan 5 meter zijn. Standplaats is droge grond, en onbeschut tegen alle weersomstandigheden. Het kan ginds flink waaien, doordat er achteraan alleen maar velden zijn. ;) Vanaf maart zit op zonnige dagen, de hele dag door te schijnen.

De winter heeft net zoals bij allen van jullie zijn tol gëeist.
Momenteel zijn alle bladeren bruin maar zoals je kan zien op de foto's zijn de takken nog gezond. Deze bladeren zullen vervangen worden door nieuw groen.
Mocht je boompje afsterven, mag je nieuwe scheuten verwachten, want mijn boom is het resultaat van een grondscheut na het afsterven na de winter. Het was amper een plantje van 30-40 cm toen ik hem aankocht. Meerdere grondscheuten kwamen toen op, hiervan heb ik de sterkst groeiende laten staan.

Genoeg uitgelegd hier de foto's ;)
Groeten,
Jean-Marie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Willem1 op 19 maart 2012 00:35

Vorig jaar heb ik voor het eerst een 3 tal eucalyptussen geplant, 1 gunni, 1 debeuzevillei en 1 neglecta. De blaadjes van alle 3 zijn bruin, maar daarentegen de takjes zijn nog groen van binnen. Kan iemand mij vertellen hoe een eucalyptus zich herstelt als de takjes nog groen zijn van binnen?
Willem1

5 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 19 maart 2012 16:17

Hoi willem
Het is zo dat overal waar blaadjes zitten of gezeten hebben kan hij weer gaan uitlopen met bladknoppen . Die bladknoppen vormen dan weer nieuwe takjes.
Maar je eucalyptussen zijn pas veilig als het eind juni is en de groei er weer in komt ,tot die tijd kunnen ze na zon winter als deze nog steeds wegvallen omdat ze te veel schade opgelopen hebben.
Als de boompjes bovengronds afsterven dan heb je nog kans dat hij net onder de grond weer uit gaat lopen .
Ik wacht altijd tot eind juni en als de eucalyptus dan nog niet uitloopt kun je er donder op zeggen dat hij dood is en gaat hij in de groen container.

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor palmfreakz op 19 maart 2012 16:45

Mijn eucalyptus staat nu de 3e winter onbeschermd. Helaas heeft hij dit jaar wel een flinke tik gekregen en is de kruin inmiddels al bijna kaal.

Hij laat nog steeds blad vallen. Maar ik hoop dat hij toch wel een beetje herstelt. Zal vd week eens krabben op de takken of die nog vers zijn.

IMG-20120129-00085.jpg
Eucalyptus Gunnii
IMG-20120129-00085.jpg (233.82 KiB) 4712 keer bekeken
palmfreakz

3 bedankjes

Berichtdoor Robin Crebas op 23 maart 2012 23:45

Bij mij helaas alle 3 dood.
Weet zo de soorten niet, maar wel allen die -18 zouden moeten kunnen hebben.
Is hier echter -22 geweest.

Ik heb ze deze week weggesnoeid, maar heb een klein stammetje laten staan.
Hopelijk krijg ik nog uitlopers.

GRoet, Robin
Robin Crebas

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bomen en struiken