Komt er nog leven in mijn dicksonia?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Komt er nog leven in mijn dicksonia?

Berichtdoor Arco op 28 maart 2012 14:31

Hallo allemaal,

Ik heb mezelf zojuist voorgesteld in het daarvoor bestemde topic en gelijk al een vraag. Ik heb een Dicksonia antarctica welke ik verleden voorjaar heb gekocht als bare rooted stam. Afgelopen zomer/herfst heeft hij verschillende (stuk of 10-12) bladeren gemaakt. Aan het begin van de vorstperiode heb ik de bladeren afgeknipt om hem in te pakken voor de winter.

Dit heb ik gedaan door hem met rieten matten te omwikkelen, daarna de matten met aarde vastgezet onderaan zodat ze niet konden wegwaaien. Bovenop een stuk plastic zodat het er niet kon inregenen of sneeuwen, maar wel ruimte voor beluchting gehouden.

De plant heb ik een week of 3-4 geleden uitgepakt en sindsdien ben ik weer begonnen met 2-3 keer per dag sproeien op stam en kop. Wanneer zou ik normaal gezien weer rollen moeten zien komen, of is dit een verloren zaak? Gezien de temperaturen van rond 20 graden hier de laatste weken had ik al wel wat verwacht, of ben ik te haastig?

Graag hoor ik jullie adviezen.

Afbeelding

Dat is hem ;-)

Groeten Arco
Arco

0 bedankjes

Re: Komt er nog leven in mijn dicksonia?

Berichtdoor turtleboy op 28 maart 2012 17:13

Je bent inderdaad te haastig ;) eventjes geduld hebben als je eind mei nog geen rollen ziet is er wel wat aan de hand!Natuurlijk wel water blijven geven.

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Arco op 28 maart 2012 17:42

Oow gelukkig... Had al zo mijn best gedaan om hem over te houden... Dan wacht ik het nog even af. Bedankt voor je reactie!
Arco

0 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 28 maart 2012 18:06

Hey,

Ik heb wel een beetje mijn twijfel over het inpakken had je geen vliesdoek in de kop gestoken ?
Als je in de kop voelt zou je toch al iets hard moeten voelen .
Vooral de hoop niet verliezen en blijven water geven .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Arco op 28 maart 2012 18:28

Heb net nog even gevoeld maar ik voel niks, durf ook niet lomp door te duwen...
Arco

0 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 28 maart 2012 19:39

Arco schreef:Heb net nog even gevoeld maar ik voel niks, durf ook niet lomp door te duwen...

Niets forceren maar gewoon afwachten waarschijnlijk zitten de nieuwe rollen nog te diep.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Arco op 28 maart 2012 20:06

Ik wacht wel geduldig af, heb ondertussen genoeg andere mooie plantjes... Kan trouwens ook bij ponga de kunst nog af gaan kijken 12 mei.
Arco

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 28 maart 2012 20:16

Hoi, er is al genoeg info gegeven maar nog een kanttekening, het is nooit goed zomaar alle blad af te knippen kun je ze beter knikken en mee inpakken en dan in het voorjaar als de vorst verdwenen is afknippen als ze helemaal bruin zijn, de stelen kunnen gaan bloeden en zo verliest de plant aan kracht, je kunt ze ook opbinden, succes verder.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 28 maart 2012 21:59

Eduard schreef:het is nooit goed zomaar alle blad af te knippen kun je ze beter knikken en mee inpakken en dan in het voorjaar als de vorst verdwenen is afknippen als ze helemaal bruin zijn, de stelen kunnen gaan bloeden en zo verliest de plant aan kracht

Eduard heeft hierin helemaal gelijk maar het kan zelfs erger...

Als het blad/ steel wordt afgeknipt van een boomvaren die nog groen is gaat het bloeden, het "bloed" gaat op een gegeven moment schimmelen. Als het dan gaat regenen of er komt water overheen wordt de schimmel richting het groeipunt gevoerd, de schimmel die bij het groeipunt komt zal dan verder gaan schimmelen en het groeipunt aantasten.

Dus zoals Eduard aangeeft is het altijd beter om het blad/steel te knikken/ breken op het punt waar het nodig is en dat een tijd te laten drogen tot het knik/ breekpunt bruin is geworden en het daarna op die plek af te knippen.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Arco op 29 maart 2012 08:18

Dat is inderdaad een goede en belangrijke tip, dit zal in de toekomst dus ook niet meer op deze manier gebeuren.

Nu denk ik wel dat het in mijn geval niet zon groot probleem was, want de bladstelen waren al aardig bruin...
Arco

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens