Gaat dit nog iets worden, of dood

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Gaat dit nog iets worden, of dood

Berichtdoor marcelmars op 31 maart 2012 14:03

Foto0018.jpg
Foto0018.jpg (96.54 KiB) 4517 keer bekeken
marcelmars

0 bedankjes

Re: Gaat dit nog iets worden, of dood

Berichtdoor plasta op 31 maart 2012 14:09

Dat ziet er niet veelbelovend uit, vrees ik :(

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 31 maart 2012 16:13

Hallo Marcel,

Heb je al eens naar de wortels gekeken bij 1 van je zaailingen ? Als die helemaal bruin zijn en je het water eruit perst vrees ik dat het gebeurd is.
marcorietveld

4 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 31 maart 2012 19:06

Wortels zagen naar mijn inzien normaal uit, maar ik heb er geen verstand van.
Bij 2 alle aarde er uit geslagen en daarna de wortels bij elkaar gedaan in me hand gedaan en geknepen en ja het water kwam eruit.
Wat is nu het beste nog even een maand laten staan en kijken wat er gebeurd, of is aan het opkweken van jaarlingen helaas een einde gekomen. Jammer maar dan maar geen jaarlingen meer, was wel leuk!
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 31 maart 2012 19:59

De wortels horen hard aan te voelen met een witte of beige kleur. Als ze bruin zijn en zacht aanvoelen zijn ze dood. Vaak komt er dan ook water uit als je er voorzichtig in knijpt. Dit kan een vocht probleem zijn door slechte drainage of vorstschade. Ik zou ze nog niet weggooien je weet maar nooit, misschien dat er toch nog een paar tot leven komen. Zaailingen in potjes opkweken is erg lastig, ik ben er zelf ook al ontelbare kwijtgeraakt. Uitplanten en eventueel beschermen is vaak een betere optie als ze enigszins tegen ons klimaat bestand zijn tenminste.
marcorietveld

4 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 01 apr 2012 08:50

Ik laat mijn planten bewust buiten staan zodat ik de sterkste overhoud.
Na zo'n winter als deze bezwijken ook grote palmen die niet sterk genoeg ijn en dan is het zonde van het geld.
Voor dat geld kan je heel veel zaaad kopen.

Dit jaar 80 stuks kunnen weggooien. wortels dieper in de grond hadden geen probleem en waren mooi wit terwijl de wortels vanaf stammetje van de plant bruin waren.

Groeten
Marc
Bijlagen
verkleint.JPG
verkleint.JPG (92.32 KiB) 4379 keer bekeken
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 01 apr 2012 12:38

Marc, Marco,
nog een keer gekeken ja ze zijn bruin.
Ik had de zelfde gedachten laat ze buiten staan op een beschutte plek, onder de bank waar geen water kan komen en ze uit de wind staan, maar ja heeft niet zo mogen zijn. Ik hoop dat de palmen die ik heb staan het nog wel gaan doen, want ik zie allemaal nieuwe lansen, dus hopen op mooi weer. En als deze ook mislukken dan vind ik het wel mooi , Tja de zaailingen laat ik wel even staan, hoelang moet ik nog laten staan met de hoop dat er 1 of 2 nog aan slaan?
Ieder geval bedankt voor de info, wacht andere info wel weer af,
Bedankt marcel
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 01 apr 2012 14:59

Marcel,

Drooghouden was wel een goed idee maar het is de afgelopen winter zo langdurig koud geweest dat zaailingen in een potje buiten houden eigenlijk geen optie was. Je kunt de dode bladeren er afknippen en af toe kijken of er iets groens te voorschijn komt. De temperatuur is nu buiten te laag voor een snelle groei. Je zou ze naar binnen kunnen halen.
marcorietveld

4 bedankjes

Berichtdoor marcelmars op 01 apr 2012 22:51

Marco,
dus gewoon de bladeren eraf halen zodat je alleen een stompje krijgt, en kijken of ze wat gaan doen
marcelmars

0 bedankjes

Berichtdoor marcorietveld op 02 apr 2012 18:49

Marcel,

Als die bladeren helemaal bruin zijn kun je ze er afknippen. Hopen dat als de temperatuur wat hoger wordt de zaailingen weer nieuwe bladeren gaan aanmaken. Naar binnen halen tot die tijd is ook een optie de nachten kunnen nog aardig koud zijn.
marcorietveld

4 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?