Door een vakantie in een geweldige bloemen en palmen tuin ben ik verslaafd geraakt aan plantjes
Thuis heb ik meteen allerlei soorten palmzaadjes gaan weken en poten… en daar ging het mis…. Tot mijn vreugde zijn er veel zaadjes uitgekomen en helaas ook een heleboel opgegeten door mijn konijnen… maar… een aantal hebben het overleefd Alleen weet ik niet welke palmen hert zijn, want dat had ik uiteraard in mijn enthousiasme vergeten… Ze beginnen nu na een jaar ook gekke dingen te vertonen… mijn vraag is of iemand weet wat er aan de hand is en of iemand weet wat voor palm het is.
Een paar palmen hebben op de hoeken bruine punten (zie onderstaande foto). Ze hebben tot nu toe altijd binnen gestaan. Weet iemand wat dat is en hoe ik het kan voorkomen?
Weet iemand welke soort onderstaande 3 palmen zijn?
Een zaadje die ik uit Maleisie had meegenomen is uitgekomen heeft opeens kleine beestjes. Ik heb ze geprobeerd weg te halen met spiritus en groene neem. Ook heb ik tabak geweekt en dat water aan het palmpje gegeven. Nu komen er allemaal gekke kleine vlekjes op de palm. Weet iemand wat voor beestje (zwarte puntjes) het is en wat die bruine vlekjes zijn?
En de grootste vraag is…. Hoe kan ik al die gekkigheid tegen gaan?
Ook hebben onze palmen die wel buiten stonden flink wat schade opgelopen. Gelukkig is de kern wel nog goed en komen er nieuwe blaadjes tevoorschijn. Hoe kan ik het beste die palmen die nu buiten staan verzorgen, zodat ze opknappen?
Heel veel vragen, maar ik hoop dat iemand me kan helpen
Groetjes,
Sam