Citrusboompje in nood

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Citrusboompje in nood

Berichtdoor anja op 08 apr 2012 20:04

Hallo,

Mijn citrusboompje heeft de winter redelijk goed doorstaan. Wel wat blad verlies maar dit viel nog mee.
Nu heeft het boompje een hoop nieuwe blaadjes(en zelfs bloemen) aangemaakt. De blaadjes zagen er eerst goed uit, maar nu zitten er allemaal vreemde bobbeltjes op de blaadjes. Alle nieuwe blaadjes hebben deze vreemde structuur, de oude blaadjes van vorig jaar niet.
Iemand enig idee wat dit is en vooral wat ik er aan kan doen ???

Groetjes,
Anja
anja

0 bedankjes

Re: Citrusboompje in nood

Berichtdoor Grad85 op 08 apr 2012 20:30

Een foto wil nog wel eens helpen !!
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

citrusboompje in nood

Berichtdoor anja op 09 apr 2012 10:19

Bijgaand een foto van de vreemde bobbels op de bladeren van mijn citrusboompje.
Wie weet raad ????

Anja
DSC_0646.JPG
DSC_0646.JPG (142.96 KiB) 4196 keer bekeken
anja

0 bedankjes

Berichtdoor plasta op 09 apr 2012 10:43

Ik heb nul verstand van citrussen, maar dit lijkt toch op krulziekte, een soort schimmel?

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 09 apr 2012 11:12

Deze bultjes heb ik ook al bij druiven gezien lijkt er sterk op, deze worden veroorzaakt door een soort mijt maar of dit ook hier geld weet ik helaas niet wellicht weten de citrus liefhebbers hier meer van.
Of vraag eens bij de oranjerievereniging .

grt,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 09 apr 2012 22:34

Heb je foto op een amerikaans citrus forum gezet.
Heb het zelf nog nooit gezien,misschien dat Ben het weet.
Zit er iets in die bultjes ?
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor anja op 10 apr 2012 07:59

Hallo Grad,

Nee er zit nites in die bultjes, waar aan de bovenkant een bobbeltje zit, zit aan de onderkant een kuiltje...Heel vreemd.
Bedankt alvast dat je de foto op een ander forum heb gezet. Ben benieuwd of iemand het herkend.
Ondertussen heb ik het boompje nieuwe aarde gegeven en behanddeld tegen ongedierte, dacht dat dit zeker geen kwaad kon.

Groetjes,
Anja
anja

0 bedankjes

Berichtdoor Ben op 10 apr 2012 23:20

Anja,
Bijna alle nieuwe bladeren hebben deze bobbeltjes?
Zijn dit al nieuwe bladeren van dit seizoen? Lijken me al wat ouder.
Waar stond de plant op het moment dat de nieuwe blaadjes kwamen?
Is hij kort daarna verplaatst?
Wat voor mest heeft deze plant gekregen? Verhouding n-p-k?
De kleur van het blad is in ieder geval aan de lichte kant.
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor anja op 11 apr 2012 08:11

Hallo Ben,

Dit zijn blaadjes van dit jaar. Begin februari begon hij nieuwe blaadjes te maken. Het boompje stond in een koele lichte ruimte en de blaadjes zagen er perfect uit. Omdat het een paar weken geleden zo een schitterend weer was heb ik overdag het boompje buiten op het terras gezet. Inderdaad zijn de vreemde bobbels daarna pas gekomen. Alle nieuwe blaadjes hebben het van de oude blaadjes heeft geen het gekregen.
Samenstelling van de voeding die ik heb gegeven: N4% stikstof waarvan 2% organisch gebonden. P1% fosforzuuranhydride,K2% kaliumoxide,
Het boompje heb ik van de week nieuwe aarde gegeven en staat terug op zijn oude plaatsje.
Groetjes,
Anja
anja

0 bedankjes

Berichtdoor Ben op 11 apr 2012 13:19

Anja,
Ik zal proberen om het zo goed mogelijk uit te leggen.
Eerst stond de plant beschermd tegen wind etc. En de zon en wind kon er niet rechtstreeks op komen. Misschien kwam er ook nog weinig frisse lucht bij de plant.
Jonge bladeren zijn kwetsbaarder dan oudere. Denk ook eens aan een baby en wat men doet om die tegen zon te beschermen, omdat die daar veel gevoeliger voor is dan volwassenenen. En ook wij volwassenen moeten nog ieder voorjaar weer oppassen voor verbranding.
Lekker weer en de plant met de tere nieuwe bladeren komt ineens in heel andere omstandigheden: zon en wind en heel veel frisse lucht etc. terwijl het blad nog niet volgroeid is. Op zwakker geworden plekken van het blad, door b.v. inwerking van zon op regendruppeltjes of door wind, wordt regelmatige groei verstoord: het gaat niet meer gelijkmatig en daardoor krijg je vervormingen.
Ook als een plant met jonge bladeren op de tocht heeft gestaan zie je allerlei vervormingen ontstaan omdat het groeiproces niet gelijkmatig kan verlopen. Er is op verschillende plekken op het blad sprake van verschil in verdamping.
Een citroenblad is dan nog wat steviger, maar diverse andere citrusbladeren laten snel grotere vergroeiïngen zien.
Daarom ook altijd langzaam aan de nieuwe situatie laten wennen. Zeker bij nieuw schot.
De verhouding van de mest is goed. Percentage is wel niet zo hoog. Zou rustig wat hoger mogen bv. 10-4-6 of 10-4-8 Zijn allebei ook organisch.
Zijn de oude bladeren veel groener? Is de verkleuring van het nieuwe blad nog erger geworden of hetzelfde gebleven?
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?