Winter 2011 - 2012, de balans.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Winter 2011 - 2012, de balans.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 09 apr 2012 21:58

Spijtig jaak ! :( De mijne is ook erg toegetakelt, het blad dan toch (bijna alles verloren) en had die dus ook ingepakt ! De waggie valt wa tegen he qua vorstbestendigheid. Van de Wagnerianus heb ik al de meeste planten van verloren in heel mijn exotenleven.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor cpo op 10 apr 2012 12:11

Hier ook veel schade aan alle chamaeropsen, allemaal compleet bruin, fortunei's en wagerianus allemaal bladschade, 2 kleine fortunei's speerrot en ik denk ook al een stuk of 50 zaailingen van de fortunei weg kunnen doen ivm speerrot, maar zo blijven wel de sterkte over, die inmiddels uitgeplant zijn, zodat ze meer ruimte hebben.
Verder heel veel schade aan fatsia japonica's. Geen schade aan yucca's in diverse soorten (gloriosa, variegata, rostrata)
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 apr 2012 15:23

Eigenlijk gelijk welke palm die geen bijverwarming heeft gekregen zal wel bladschade hebben. Is ook wel normaal hoor, tis extreem geweest ook hé. Veel mensen denken ook dat Chamaerops zo goed als gelijk is aan fortunei e.d. maar dat is zeker niet waar hoor. Chamaerops zonder bijverwarming tijdens die koude golf zullen zeker bruin zijn en in de meeste gevallen ook speerrot of zelfs dood...
Wil je echt palmen lang overhouden dan ben je eigenlijk verplicht om op zijn minst overal een hok over te maken. Behalve de fortunei zijn er heel weinig palmen die je onbeschermt aan hun lot kunt over laten tijdens de winter. Wil je (mooie) palmen dan moet je er wat voor over hebben in de winter. Dat is toch mijn mening... :)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor shorty op 10 apr 2012 15:42

mijn ballans ;de groote dicksonia ,een chamaerops humilis een kleine,vulcano,2 kleine trachy's met speerrot.stammetjes van 30 cm.alle grootte musa's die buiten blijven staan zijn en goe beschermd waren.en 4 van de 5 wagy's gans de kroon bruin enkel nog een speer.2 tetrapanaxen.ga het allesinds de volgende winter anders aanpakken hoor..dat zijn de risico's van het vak zeker... :( de grote dicksonia was nogthans goed beschermd.4 bamboepalen rond daar vliesdoek rond en geen klein beetje.een rietenmat en daar noppenfolie rond.en een vissersparaplu als afdak tegen het vocht.en in het hart een dikke prop vliesdoek.wat kan je meer doen???mvg shorty :oops:
shorty

9 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 apr 2012 16:03

Bijverwarmen Shorty. Hoe dik je je isolatielaag ook maakt, als het dagen aan een stuk streng vriest komt dat overal door ! Jammer voor je verlies en schade natuurlijk !
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor cpo op 10 apr 2012 16:03

lichtslang of kacheltje erbij, dat is wat wij de volgende winter toch gaan doen, anders is het weer snot met de dicksonia's en musa basjoo's.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 10 apr 2012 20:40

Hier een cham. hum. van 15 jaar die aan het sterven is... Alle zijscheuten zijn al rot en de stam zelf ... wel daar worden alle bladeren geel ... dus zal ook wel rot worden. Pffff... is echt een groot verlies :-(

O ja al mijn zaailingen (zo een 50-tal) hebben de winter ook niet overleefd.
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor plasta op 10 apr 2012 20:48

Hier heb ik ook bij de humulis van alle zijscheuten de speren kunnen trekken en van de hoofdstam word ik ook niet vrolijk, met de dag meer hooivorming. Inmiddels zit er bijna geen redelijk blad meer aan de palm.
Bij het weghalen van de winterbescherming zag hij er nog redelijk goed uit. Dit was de derde winter buiten.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 10 apr 2012 21:33

Hallo alle goede palmvrienden en vriendinnen,

Ook bij mij is er aardig wat miserie, bij momenten word ik er wat moedeloos door

Planten met met ongunstige prognose

Rapidophyllum Hystrix ( volle grond ) : aanvankelijk slecht enkele bruine plekken, stelselmatige achteruitgang, deze zaterdag speerrot, verval lijkt te versnellen. ( leek tot voor kort nochtans een winner )
Chamaerops Humilis (normal) : ( in geisoleerde grote pot ) : stamdiameter 40 cm, had 5 speren waarvan ik er aanvankelijk 3 moeiteloos kon uittrekken, de 2 andere speren leken gezond te blijven, tot vorige week zaterdag, duidelijk maar erg traag voortschrijdend verval, speren van de zijstammen groeien duidelijk nog verder en enkelen openen zich. De plant lijkt te vechten als een leeuw, maar lijkt dit gevecht uiteindelijk te gaan verliezen.
Chamaerops Humilis var Cerifera : ( in volle grond ), speerrot, totaal verval op enkele dagen tijd reeds in februari, prognose hopeloos, toch is alle leven er nog niet uit, zo'n 20 cm van de hoofdstam komt nieuw bescheiden teken van leven ( misschien een tijdelijke opflakkering )

Planten met ofwel speerrot ofwel duidelijk verval met toch nog enigszins realistische mogelijkheid tot herstel

Trachycarpus Fortunei ( in volle grond ) : stam 20 cm, speerrot, prognose onzeker maar niet kansloos, vele bladeren zijn nog redelijk groen, nieuwe speer lijkt zich reeds aan te kondigen, maar toch ...
Trachycarpus Fortunei ( in volle grond ) : stam 40 cm, speerrot en vrijwel snel bijna volledig verval reeds in februari, prognose onzeker, toch nog blijven enkele bladeren wat groen, nieuwe speer lijkt zich reeds aan te kondigen, maar toch ...
Butia Eriospatha ( volle grond ) : schade is later gekomen en breidt zich nu uit, maar speer blijft er gezond uit zien.
Chamaerops Humilis var Vulcano : ( in geisoleerde pot ), speerrot, verval lijkt wat gestabiliseerd, ondanks het feit dat dit een kleiner exemplaar is, zijn er 2 zijstammetjes die er zelf superfris groen bij staan, met ook heel duidelijk groei voor de speertjes aldaar ( een raar geval )

Planten met zekere schade waarvoor ik toch herstel waarschijnlijk acht

Yucca Rostrata, ( volle grond ) : hoogte stam 1m, koprot enkele dagen geleden vastgesteld, alle rotte en halrotte delen verwijderd, licht herstel lijkt reeds op gang te komen. ( goed is het natuurlijk niet )
Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus ( kleiner exemplaar in geisoleerde pot ) : geen bladschade, bestaande speer heeft zich reeds mooi opengevouwen, niewe speer is duidelijk beschadigd.

Planten die het zeker hebben gehaald

Trachycarpus Fortunei var Wagnerianus ( volle grond ) : stam 60 cm, beperkte bladschade, groei herneemt, eerste speer heeft zich geopend, volgende speer dient zich aan en ziet er prima uit
Musa Basjo stam slechts gedeeltelijk verloren, vanzelfsprekend reeds aan de groei, met uiteraard een handvol puppies.
Trithrinax Campestris ( volle grond ) : geen enkele schade, lijkt supergezond, ... 3 speertjes vertonen duidelijke groei. ( palm en onmiddellijke omgeving gedurende periode oktober - maart zo droog mogelijk gehouden, geen verwarming.

Gelukkig heb ik enkele jongens zoals B. Armata, T. Princeps, D. Antartica, J. Chilensis en P. Canariensis naar binnen gesleurd, kwestie om niet alles te verliezen, het is al triestig genoeg vind ik.

Amen
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 10 apr 2012 21:48

Hey Palmguy,

Dat is niet leuk om te lezen :( Maar ik neem aan dat je ook nergens hebt bijverwarmt ?
Van de Rapidophyllum Hystrix verschiet ik wel, die moet dat normaal aankunnen... :?
En die Chamaerops met 40cm diameter stam :?: :shock: Heb je daar een foto van ? Ik heb nog geen Trachy gezien met zo'n dikke stam of bedoel je omtrek ?? :onzeker:
Ik wil je ook even meegeven als je een palm hebt met 5 of nog meer klaarzittende speren en één speer komt los door speerrot dan volgen de andere bijna altijd hoor. En bij Chamaerops gebeurt het ook meestal dat de hoofdstam eerst afsterft maar de zijscheuten overleven of nog terugkomen. Dus een hoofdstam met speerrot is nooit goed :( Ik duim alvast voor je en laat je niet ontmoedigen maar leer hieruit en probeer ook de positieve zaken te zien. Zoals bijvoorbeeld de Trithrinax die er nog prachtig bijstaat bij jou en da's ook geen gemakkkelijke :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming