kleikluit jubeae

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

kleikluit jubeae

Berichtdoor pascal op 16 apr 2012 12:14

ik zit na een mountainbike accident met een een paar botbreuken waardoor ik weinig kan doen, nu had ik mijn vriendin gevraagd mijn jubea's (met ongeveer 10 cm stam) in een grotere kuip te verplanten omdat hier gelezen had dat ze graag een grote kuip hebben.

Ik merkte direct dat ik met 2 kleikluiten zat. Mijn vriendin zag het helaas niet zitten om die klei ertussenuit te spoelen omdat ik zo al eens veel plantjes verloren heb (met koud water afgespoeld en dan met blote wortels in de zon laten liggen). Dus heeft ze zo in de nieuwe kuip gezet.

1 van de twee had tot mijn verbazing veel wortels door de klei gegroeid. Deze had echt veel goede lange wortels, de andere had helemaal geen wortels inderaan de pot.

- groeien de wortels erdoorheen (zoals bij 1 al het geval) of ga ik als ik gezond ben ze eruit moeten halen en is al die potgrond weggegooid?
- moet ik voorlopig de jubeae's binnen halen of hoeft dat niet?

alvast bedankt!
pascal

1 bedankjes

Re: kleikluit jubeae

Berichtdoor Marc_S op 16 apr 2012 12:21

Beste Pascal,

Als bij de ene jubaea de wortels door de klei groeien waarom zou de andere dat dan niet kunnen doen?

Als deze planten in deze klei hebebn kunnen groeien naar deze grootte waarom zou je dit dan weg gaan spoelen??
Lijkt mij niet erg logisch.

De wortels zijn nu aan kleigrond gewend en dan moeten ze weer aan potgrond wennen en als je ze in de grond zet moeten ze misschien weer aan kleigrond wennen.

Maar mischien zie ik het verkeerd.

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2012 14:33

Hallo

Ten eerste veel beterschap en een spoedig herstel voor jouzelf ;)

Ivm de kleikluit... ik merk dat daar de laatste tijd vrij heftig op wordt gereageerd.
In veel grond zal wel iets van klei zitten en voor een gezonde wortelkluit vormt dit heus geen probleem. Zoals je zelf al schreef; de wortels zijn er doorheen gegroeid dus is er geen nood meer aan ingrijpen. Die palmen kan je dan ook lekker later staan zo.

Enkel bij uitgelepelde/potgedrukte palmen vormt de kleikluit een probleem.
Die palmen hebben een veel te kleine en bovendien zwaar beschadigde kluit.
In het begin lijkt alles nog in orde maar na verloop van tijd zie je de palm langzaam achteruit gaan. Als je de kluit van zo'n palm bekijkt zie je ook nauwelijks wortels.

Om daar de "genezing" een handje te helpen is het noodzakelijk dat de nog gezonde wortels "toegang" krijgen tot de goede grond. Daar is het uitspoelen van alle klei dus aangeraden.

Maar bij gezonde palmen vind ik dat zelf ook niet alleen overdreven, ik denk zelfs dat je meer kapot kunt maken dan dat je goed doet. :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor pascal op 16 apr 2012 14:46

ah, het is dus goed dat ik een luie vriendin heb :lol: (grapje ze deed om goed te doen, en heeft ze ook gedaan blijkbaar)

Ik had een beetje klei eraf genomen en in de zon gelegd om aan mijn vriendin te laten zien waarom ik dacht dat dit niet mag, dit werd zo hard als steen.

Maar als jullie zeggen dat het zo goed is dan laat ik de palmen gerust :thumb_up:

Alvast bedankt voor de tip!!! Weer iets bijgeleerd
pascal

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 apr 2012 16:37

Houd de bladsegmenten goed in het oog.
Als ze zonder reden allemaal dichtvouwen is het mis en weet je alsnog wat gedaan. ;)
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 16 apr 2012 16:47

Hey Pascal misschien kan je palmbooster toedienen om wortels aan te maken,dit is o.a te verkrijgen bij palmshop , Succes.
Groeten en beterschap Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 17 apr 2012 11:40

Hmmm,

Toen ik mijn palmen kreeg vorig jaar heb ik met mooi weer met koud water al het klei tussen de wortelen weg gespoeld. Het was gewoon 1 brok wortelen met klei ertussen. Had ik ze dus net zo goed gewoon meteen in grond kunnen zetten?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 apr 2012 17:37

Als je aan de buitenkant van de kluit al allemaal gezonde wortels ziet lijkt me het uitspoelen niet nodig nee. Zéker niet met koud water... :roll:
lapalmeraie

857 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?