Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor griphuz op 17 apr 2012 17:23

Zonder nu alles door te moeten spitten en hopende op wat expertise op dit forum had ik een vraagje:
Ik weet zelf eigenlijk nauwelijks iets van Yucca's, en wilde toch e.e.a. aanplanten in de tuin t.z.t.

Wat zijn nu de meest winterharde Yucca's die ik in volle grond kan planten?
En dan bedoel ik niet simpelweg welke minimumtemperatuur ze aan kunnen want dan zou Y. thomsoniana (-18C) sterker zijn dan Y. rostrata (-15C), terwijl het tegendeel beweerd wordt (tenminste dat hoor ik nogal eens).

Het gaat er mij om dat ik een aantal mooie exemplaren in een goed voorbewerkte aarde onbeschermd buiten wil zetten als dat mogelijk is.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Re: Winterhardheid Yucca's (thomsoniana/rostrata)

Berichtdoor lapalmeraie op 17 apr 2012 17:33

Ik weet er ook niet zoveel van maar had begrepen dat de Yucca linearifolia er overal goed uit kwam dit jaar?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 17 apr 2012 22:21

Remko,
Vermoedelijk bedoel je niet de gloriosa, recurvifolia,...want die zijn natuurlijk beenhard....
Ik heb verschillende jaren grotere exemplaren getest van de rostrata, linearis (blue), Carnerosana en de Thomsoniana. Allen stonden ze op een heuvel in een mengeling van veel kiezel, grof zand en een weinig potgrond en allen werden ze met afdak beschermd gedurende de winter. Carnerosana rotte meteen door en is absoluut niet geschikt voor de volle grond. rostrata deed het bij mij ook niet erg goed want ik heb meerdere grote exemplaren verloren door stamrot. Linearis heeft het hier meerdere jaren prima gedaan maar is uiteindelijk in de laatste strenge winters ook gesneuveld (de stam is van binnenuit beginnen rotten waardoor de boom omviel). Voorlopig staat er dus enkel nog de 4-koppige thomsoniana en die doet het momenteel na meerdere jaren nog prima. Hieronder een foto van enkele jaren geleden. Enkel de thomsoniana staat er nu dus nog :(
Peter
DSC07496.JPG
DSC07496.JPG (166.94 KiB) 10087 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 apr 2012 23:21

ik heb ook begrepen dat thomsoniana beter tegen wintervocht kan. ze zijn ook wel iets duurder dan de rostrata.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Rob op 17 apr 2012 23:34

HI Remko

Afgelopen winter eerste ervaring opgedaan met yucca (anders dan wat ik vermoedelijk al had staan, vermoedelijk gloriosa): --> Yucca Linearifolia.

Ze was na aanplant in vroege zomer 2011, met afstand de ster van afgelopen winter. Wat mij betreft een echte winner.

Staat in volle gornd, en is afgelopen winter onbeschermd blootgesteld aan -14.7° en twee weken vorst.
Standplaats is OZO gericht en plant staat tegen gevel, op een meter van 2 nu gehavende trachycarpi:
Is door OZO richting blootgesteld aan de droge winterwinden, maar krijgt erg weinig neerslag door standplaats.
Geplant in 50% zand, verbeterd met bestaande tuingrond en een weinig bemesting. Bodem afgedekt met houtsnippers.

Wat mij betreft heeft de ervaring deze winter ook een versterkte interesse achtergelaten voor Yucca.

PS: heb ook nog Y thompsioniana en Y. rostrata staan, kleinere planten. Allen zijn ongehavend de winter doorgekomen, ook weer zonder enige bescherming. Bikkelhard.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor cpo op 19 apr 2012 10:54

Yucca gloriosa is met name gewoon de sterkste, staan bij mij gewoon in de grond, en soms best nat. Ik heb een grote yucca rostrata, helaas heeft die koprot op het moment, maar dat komt ook omdat ze plant niet in superbeste conditie was en weinig wortel had, hij heeft overigens wel heel veel nieuwe wortels aangemaakt, maar voor alle zekerheid en nattigheid, heb ik hem uitgegraven en binnen gezet.
Een kleinere rostrata heeft overigens nergens last van en is zonder bescherming de winter doorgekomen, terwijl de grote rostrata wel een afdak boven zijn hoofd heeft gehad.
Ik heb ook van een aantal mensen gehoord dat de yucca linearis of linaerfolia het beste bestand is tegen koprot omdat zijn kop ronder is en daardoor vocht geen kans heeft om de kop te laten rotten.
De yucca rostrata's staan bij mij wel in een mengsel van fijn grint, grof zand en een beetje potgrond. Nu hebben we er zelfs grof graniet bijgedaan en dan alles op een verhoging. Wortels droog houden dus!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cpo op 19 apr 2012 11:04

Een kleine greep van de yucca's in onze tuin, net even geteld en we hebben er nu 23 in de volle grond staan, 1 rostrata staat nu binnen en ik heb nog een paar kleintjes in een pot staan.
1 rostrata binnen
2 rostrata in de volle grond
2 ailofolio purpurea in de volle grond
3 yucca gloriosa variegata in de volle grond
9 yucca gloriosa in de volle grond
8 yucca filamentosa in de volle grond
Bijlagen
19-04 yucca gloriasa is nu flink gesnoeit.jpg
19-04 yucca gloriasa is nu flink gesnoeit.jpg (138.24 KiB) 10034 keer bekeken
19-03 yucca gloriosa variegata.jpg
19-03 yucca gloriosa variegata.jpg (144.35 KiB) 10034 keer bekeken
yucca ailiofolio purpurea met bladschade, verder in orde.jpg
yucca ailiofolio purpurea met bladschade, verder in orde.jpg (144.89 KiB) 10034 keer bekeken
08-01 nieuwe winter(water)bescherming voor yucca rostrata.jpg
08-01 nieuwe winter(water)bescherming voor yucca rostrata.jpg (188.8 KiB) 10034 keer bekeken
27 sept yucca .jpg
27 sept yucca .jpg (105.38 KiB) 10034 keer bekeken
27 sept yucca met nieuwe uitlopers.jpg
27 sept yucca met nieuwe uitlopers.jpg (102.89 KiB) 10034 keer bekeken
22 aug yucca gloriosa met gedraaide kop.jpg
22 aug yucca gloriosa met gedraaide kop.jpg (139.99 KiB) 10034 keer bekeken
22 aug yucca rostrata kop.jpg
22 aug yucca rostrata kop.jpg (113.48 KiB) 10034 keer bekeken
22 aug yucca rostratas.jpg
22 aug yucca rostratas.jpg (146.79 KiB) 10034 keer bekeken
22 dec yucca filamentosa.jpg
22 dec yucca filamentosa.jpg (192.55 KiB) 10034 keer bekeken
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 19 apr 2012 11:27

Als ik zo al die Yucca's (mooie planten :)) zie, vraag ik me af hoe snel die gloriosa's eigenlijk wel niet groeien?
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor cpo op 19 apr 2012 11:40

als die gloriosa's eenmaal aan de groei zijn gaan ze best wel hard. Ik heb die heel hoge yucca al heel lang hoor. Die is al 10 jaar oud en heeft altijd in de schaduw gestaan en nooit gebloeit vandaar dat ie niet is vertakt. De grote die nu is gesnoeit heb ik gratis via mp, wel zelf uit moeten graven, maar deze is ook al een jaar of 15 oud. De 2 grote bonte heb ik ook via mp, 2 van die joekels voor 15 euro, en die zijn toch ook al een paar jaar oud. Bij heel veel mensen worden die yucca's uiteindelijk te groot voor de tuin, wij hebben plek zat, vandaar dat ik graag wat grotere erbij wilde. Ik had zelf ook al een paar yucca's en die heb ik vanuit mijn oude tuin 2 jaar geleden meeverhuist naar onze nieuwe tuin. Een beetje yucca gloriosa op maat kost al gauw 25 euro in het tc.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 20 apr 2012 11:14

Bedankt voor de reacties zover, toch vreemd:
Ik kreeg in gesprekken met verschillende mensen de indruk dat rostrata beter geschikt was voor in volle grond,....nu krijg ik hier de indruk dat dat toch thomsoniana is,....?

En is linearis gewoon en foute naam en dus hetzelfde als linearifolia?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Agave en yucca