Hallo
Toevallig heb ik gisteren wat nieuwe foto's op m'n blog gezet, later vandaag zal ik die ook nog eens in m'n fotoalbum op het forum plaatsen. Ook de Ravenala is van de partij
Dit is 'm nu:

Hij staat al binnen sinds oktober. Toen viel hij ineens terug, de bladpunten werden bruin/geel en verdord. Bleek dat hij spint had. (Eigenlijk het grootste probleem met alle banaanachtigen binnen.)
Ik heb hem toen meteen chemisch behandeld en sindsdien lijkt het goed te gaan. Hij staat er sindsdien immers zo bij als op de foto. Hij staat binnen vlak onder een raam voor de verwarming. Ik benevel regelmatig en controleer op spint. Het raam is helaas ongunstig georiënteerd (NW) dus zon krijgt hij momenteel helemaal niet. Gisteren had ik 'm verplaatst naar een koelere plek maar na jullie verhalen gelezen te hebben ga ik dat vanavond meteen weer terugdraaien
Een stam zul je bij een Ravenala in pot inderdaad niet krijgen. De waaier zal hooguit zo'n 2,5m bereiken vermoed ik.
De Ravenala van Guus zal er inderdaad pas van dit voorjaar staan. Afgelopen winter is zo'n verwarming kapot gegaan vertelde hij tijdens de rondleiding. Ik meen me te herinneren dat hij vertelde dat het toen enkele graden vroor in de showtuin. Had de R. er toen al gestaan was hij zeker kapot gegaan.
Van het voorjaar heb ik inderdaad weer zaailingen. De geïnteresseerden kunnen alvast iets laten weten dan koop ik er voldoende in
Vrgr
Niek