Hoe gaat het met jullie Ravenala ?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Hoe gaat het met jullie Ravenala ?

Berichtdoor KevinC op 04 jan 2010 18:30

Bedankt voor het aanbod Niek, maar ik denk dat ik een groter exemplaar ga kopen binnenkort. ;)

Ik heb er met Guus over gesproken en zijn Ravenala staat momenteel bij minimumtemperaturen van 3°C 's nachts. Overdag loopt de temperatuur goed op.
De winterhardheid van de Ravenala zou hetzelfde moeten zijn als een strelitzia, dus heel warm hoeven ze niet te staan.
Zijn exemplaar vertoont momenteel enkel wat bruine stippen op de bladeren.

Hij denkt dat jonge plantjes zoals jullie zaailingen heel wat moeilijker de winter door te krijgen zijn dan iets grotere exmplaren.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 04 jan 2010 19:06

KevinC schreef:Zijn exemplaar vertoont momenteel enkel wat bruine stippen op de bladeren.

De bruine stippen betekend dat hij al iets schade heeft opgelopen door de kou.
Ik heb zelf wel ondervonden dat de Ravenala op jonge leeftijd erg gevoelig is voor temperatuur schommelingen en het verdraaien van de pot t.o.v. de zon.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 jan 2010 22:15

dest_planten schreef:Hoi Niek,

Bij deze bestel ik al een zaailing of 2 ;)

Groeten,

Stefan

Staat genoteerd ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 05 jan 2010 23:21

hallo, ook mijn ravenala's lijken de winterblues te hebben. Ik heb niet niet één exemplaar dat het zo goed doet als die van lapalmeraie (proficiat trouwens!!) 2 zijn er al gesneuveld, 2 doen het niet zo schitterend en een drietal lijken het voorlopig goed te doen.
hier een paar foto's

Foto's-0151.jpg
Foto's-0151.jpg (43.86 KiB) 4640 keer bekeken

Foto's-0149.jpg
Foto's-0149.jpg (34.19 KiB) 4640 keer bekeken

Foto's-0148.jpg
Foto's-0148.jpg (41.88 KiB) 4640 keer bekeken

Wat me opvalt bij alle planten is dat de groei zo goed als volledig stilgevallen is. Ik denk dat ik op 14 plantjes van oktober tot nu amper 3 blaadjes heb zien ontvouwen... Is dit normaal??

Dan had ik eigenlijk nog een vraagje voor lapalmeraie ivm die spint. Hoe kan je die eigenlijk herkennen?? want ook mijn musa sikkimensis doen het niet zo goed. Mss komt het wel door spint, of andere beestjes??En kan het kwaad als je de planten inspuit, ook al hebben ze geen spint?? Dan zou ik het preventief kunnen doen...

groeten,
een bezorgde bananenplantliefhebber
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 06 jan 2010 00:05

Hey Banaantje,
Wat me opvalt bij alle planten is dat de groei zo goed als volledig stilgevallen is. Ik denk dat ik op 14 plantjes van oktober tot nu amper 3 blaadjes heb zien ontvouwen... Is dit normaal??

Dat is normaal. Het is immers winter ;)

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2010 00:34

Even een copy/paste uit mijn antwoord op de vraag van Pietn in de rubriek "plantendokter" eerder vandaag. Hij stelde nl dezelfde vraag ;)

Spint = zeer kleine rode of witte spinnetjes, ter grootte van een speldenknop. Ze zijn moeilijk te zien met het blote oog. Tevens ontstaan er in de bladoksels en aan de bladuiteinden wollige spinnenwebben.

Je herkent het meestal door het ineens bruin/geel worden en verschrompelen van het blad, meestal begint het bij de bladpunten.
Kijk dan eens aan de onderzijde van het blad langs de nerf. Daar zitten ze meestal geconcentreerd samen. Het ergst aangetaste blad het best meteen verwijderen.

Preventief behandelen zou ideaal zijn maar voorlopig heb ik nog niets gezien.
Ik gebruik bij aantasting Masaï van BayerGarden, dat is zeer effectief. Eén behandeling volstaat over het algemeen. Maar het is eveneens behoorlijk giftig heb ik de indruk. Ik gebruik het dus enkel indien echt nodig.
Spint komt meestal bij een te droge lucht. Regelmatig benevelen met de plantenspuit is dus wel een goede preventieve maatregel.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 06 jan 2010 00:48

Spint herken je het makkelijkst aan de kleine spinachtige draadjes aan de bladpunten of in de oksels van de plant. Als je goed kijkt kan je met een sterk licht ze zien lopen op de bladnerven.
Van waarnemen met behandeling tot sterven van de beestjes zitten bij mij toch een 3tal weken.

Zie ook: viewtopic.php?f=11&t=860

Preventief helpt een hoge luchtvochtigheid, regelmatig benevelen of een lage temperatuur.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 06 jan 2010 13:44

Hoi banaantje,

Zo ziet een Strelitzia nl S. juncea van mij ook uit : bruine plekken op de bladeren en de buitenste bladeren al bijna volledig bruin. Ik heb ze nu wat meer in het licht gezet en hoop dat hij niet verder aftakeld.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor banaantje op 06 jan 2010 19:02

dan denk ik toch niet dat het spint is. Van die webachtige draden is helemaal niks te bespeuren en beestjes kan ik ook niet zo onmiddellijk zien.
Heeft het mss te maken met de plaats waar ze staan. Ze staan nl. boven op een klein kamertje ingericht als bureau. En daar is alleen een dakvenster, mss krijgen ze niet genoeg licht???
Ik zal het even afwachten en dan zien we wel weer. Hoeveel keer per week geven jullie de planten eigenlijk water??? Ik doe dat dat tegenwoordig zo een 2 a 3 keer per week, maar dan alleen maar met zo een spuitbus, kwestie van zeker niet teveel water te geven. Ik benevel de plant en daarna de grond tot de bovenste laag van de grond goed vochtig is...
En nu we het er toch over hebben. Zijn bananeplantjes sowieso geen heel delicate plantjes als het op het winterseizoen aan komt?? Heeft er iemand een idee welk percentage van eerste jaar bananenplanten de winter binnen niet overleeft?? ongeveer???

groeten...
banaantje

0 bedankjes

Berichtdoor palmpje op 07 jan 2010 22:28

Niek, ik wil er ook wel één of twee afnemen.
Een mooie palm in je eigen tuin is een waar genot! Iedere morgen ben ik weer nieuwsgierig om te kijken hoe mijn tuin er uit ziet!
palmpje

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers