Brahmea armata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Brahmea armata

Berichtdoor veronique op 27 apr 2012 13:28

Zo'n 3 maanden geleden hebben wij een Brahmea Armata gekocht.
Vorige maand heb k deze een grotere pot gegeven omdat deze echt wel klein stond.
Hij heeft al de tijd in de veranda gestaan en staat er nu nog steeds maar we merken niets van groei,ook hebben we al een mengeling meststof gegeven die bestond uit paarden-;koe- en duivenmest.Wat kunnen we verder nog doen?
veronique

62 bedankjes

Re: Brahmea armata

Berichtdoor Marc_S op 27 apr 2012 13:51

Wachten totdat het warmer wordt.
Hij komt namelijk hier vandaan: Baja Californië en Noordwest-Mexico en daar wordt het erg warm das zal hij het ook hier graag warm hebben om te groeien en de temperaturen op dit moment zijn daar echt niet naar.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 27 apr 2012 14:10

met de Brahmea armata moet je veel geduld hebben het is een heel langzame groeier
dus warm of niet hij zal toch niet zoals bijv de washingtonia veel sneller groeien

gr eddy21
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 apr 2012 20:13

Hallo,

Mijn Brahea Armata in pot is reeds aan de groei, hij groeit traag maar erg gestaag over een langere periode per jaar. Vanzelfsprekend was april tot dusver geen Brahea-weer.
Misschien, waarschijnlijk is de reden van nog geen groei tot dusver te zoeken in het feit dat je de plant verpot hebt, immers het is algemeen bekend en erkend dat de plant erg gevoelig is voor wortelverstoring. Vorig jaar begin februari heb ik de plant verpot, dat leidde tot het verlies van 2 bladeren. Uiteindelijk zijn er vorig jaar 4 bladeren bijgekomen, dat is dus een winst van 2. Het eerste nieuwe blad voor dit jaar opent zich nu, een extra speer groeit toch redelijk aardig.
Ik geef de plant ook wat zeewierkalk want ook zijn voorliefde voor een eerder calcair milieu ( dus geen zure grond ) is een vaststaand feit alsook dat hij eerder van wat drogere lucht houdt.

Succes.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 apr 2012 01:24

Armata vind ik niet echt een trage groeier hoor, toch niet in volle grond :!: 8 bladeren per jaar nu al en een nog groter exemplaar, die vorig jaar is uitgeplant, begint nu al zijn tweede blad van dit jaar open te vouwen...
Ook is het steeds één van de eerste palmen die begint te groeien, het zijn inderdaad hitte liefhebbers en hebben graag veel warmte nodig om goed te groeien. Maar toch zodra het rond de 15 graden is begint de armata hier al te groeien :thumb_up:
Waarom jou armata nog niet groeit Veronique is omdat je hem inderdaad net verpot hebt en waarschijnlijk de wortels hebt verstoord. Hierdoor is die in stress en moet die even bekomen, daarna zal die wel terug groeien maar zodra die door heeft dat hij meer plaats onder grond heeft zal die zich daar meer op concentreren. M.a.w. de bovengrondse groei zal een pak minder zijn dit jaar....
Wat je nu vooral moet doen is gewoon geduld hebben en de palm met rust laten, dus niet teveel verplaatsen e.d.... ;)
Succes ermee :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor veronique op 28 apr 2012 11:13

Ok dus hoop geduld hebben ermee,dacht al dat het aan het verpotten lag maar was er niet echt zeker van...dan toch maar even hier wat raad inwinnen alvorens die dood moest gaan ;)
Ondertussen maar niet te veel water geven dan?
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 28 apr 2012 12:45

Brahmea armata houd ook niet van te vaak verpotten zeg ik nog ff
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2012 22:23

Nee, niet te veel water geven nee Veronique, beter te droog dan te nat !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor veronique op 30 apr 2012 22:29

Komt in orde met het water :thumb_up: en verder geduldig zijn
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 30 apr 2012 22:50

:o Vanmiddag met gezinnetje ons drukke koninginnedag ontvlucht en beland in overdekt tuincentrum Turnhout (grootste van Belgie, volgens de borden). Geweldig! vond daar een kleine Brahea Armata, kocht hem voor 15 €, toch een zeer goedkope prijs. Palmpje heeft immers al volledige bladeren en een klein stammetje. :thumb_up: Ga is bezien wat die gaat doen, met de hele zomer nog voor de boeg. Kies voor pot en zal hem over moeten potten want de wortels knallen eruit. Gezien de kwetsbaarheid van de wortels, hoe kan ik hem het beste overpotten??? Mijn ervaring is dat tijdens overpotten of in grond zetten van palmen een flinke scheut koemest toevoegen aan de wortel ze veel plezier doet... Geld dat ook voor deze?
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen