Palmen, het leek zo leuk.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmen, het leek zo leuk.

Berichtdoor Ivan op 27 apr 2012 22:22

hier zijn de yucca's ook als grote overwinnaar uit de winter gekomen. ook meermaals het idee gehad dat mijn investering in die planten zinvoller was dan in de palmen.

anderzijds simpele huis-tuin-en keuken yucca's waarvan ook gewoon het blad verbrand is door de vorst.

ik ben erg blij dat mijn grotere waggie exemplaren (160 en 180 stam) het gered hebben maar na de kleintjes verloren, ga ik deze niet meer aanschaffen/proberen. een fortunei er nog bij wellicht maar sla wel lichtslangen in voor komende winter en pak ze nog beter in
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 apr 2012 23:31

Ik heb net als de meeste mensen ook flink schade gehad door beginnersfouten, juist door dit soort ervaringen leer je een hele hoop en zal je het de volgende keer anders doen. Nu weet ik dat planten in pot veel snelller kapot gaan dan in de volle grond. Hier in de buurt kennen ze geen exoten en veel verklaren mij voor gek en vragen zich af of ik niet een andere hobby moet zoeken na continue vervangen.

Het is zeker een dure hobby maar op een gegeven moment heb je zoveel ervaring en ideeen overgenomen van andere liefhebbers. Dit forum helpt daar echt bij, zonder dit forum had ik als eerst veel minder planten gehad maar ook verkeerde beslissingen genomen. Je merkt in de polder dat een palm echt een onbekend product is, iedereen gelooft dat een palm met een etiket met -20 dat de palm ook echt -20 aankan zonder schade..

Blijf hoop houden, ik heb ook momenten als ''verdomme, waar ben ik aan begonnen!!'' Of ideeen die niet uit je hoofd krijg :roll:

Het dat verslaafd? ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor krista op 28 apr 2012 08:33

In mijn vorig schrijven beschreef ik MIJN ervaring van de laatste winter.
Wat ik vergeten heb te vermelden is dat het niet alleen bij ons veel koudeellende onder de planten heeft gegeven, maar in Spanje welk land ik s'winters ruim 2 maanden bezoek is er ook grote ellende
onder de palmen. Overal zie je afstervende palmen met een diameter van wel 60 cm. Oorzaak is daar de PICADORES ROJO, de rode kever. Het droevig om te zien wat een enorme ravage deze kleine kever aanricht. Dus niet alleen bij ons ellende.
Dit nog even ter aanvulling op mijn vorig bericht.
Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 apr 2012 09:30

Heb je daar ook foto's van want daar ben ik wel benieuwd naar ;) Ook omdat mensen regelmatig planten meenemen/importeren.

EDIT: Hier wat informatie betreft deze palmenziekte.. :?

http://janenmikeinspanje.blogspot.com/2 ... reigd.html
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Peter1985 op 28 apr 2012 10:50

Ik ben ook net een beginner, maar bij mij is serieus helemaal niets kapot gegaan, terwijl ik toch in het zuidoosten van brabant woon. Ik heb ook wel de nodige voorzorgsmaatregelen genomen toen met de koude periode in februari.

Alle zaailingen en wat minder vorstbestendige planten stonden namelijk bij minimaal 10 graden op mijn slaapkamer, hierbij heb ik het over de washingtonia's, de phoenix canariensis, sabal minor, jubeae chilensis, streliztia reginea en 2 dikke ensete maurelli. Ze stonden wel vrij donker op een noordraam. Alles staat nu allang weer buiten. Afgelopen week heb ik alles opgepot in 1 tot 3 liter potten en heb dus een overschot aan zaailingen.

Alleen mijn in 2011 geplantte trachy's ( 3 stuks) hebben buiten in de volle grond de koude periode overleefd en nog 3 toevallige zaailingen die zijn uitgekomen uit weggegooid zaaigrond, die hebben alleen een pot over de kop gehad met een dekentje eroverheen. Die 3 trachy's heb ik wel beschermd op 2 manieren: één trachy in de voortuin heeft aan de voet een aantal lagen op maat geknipte wollen dekens (van de kringloop, dus heel goedkoop) met daartussen een aantal lagen noppenfolie. Verder de palmbladeren opgebonden en daarom een aantal lagen vliesdoek en daaroverheen nog een hoeslaken en nog een enkele dekbedovertrek. Deze had wel wat bladschade maar is nu weer aan de groei. De twee trachy's in de achtertuin heb ik op dezelfde manier beschermd met alleen het verschil een lichtslang om het vliesdoek. Met een temperatuurlogger van een weerstation die bij de plant lag kon ik de temperatuur in de gaten houden en met de lichtslang aan, kwam de temperatuur niet onder 0 graden.

Het is natuurlijk niet zo raar dat deze palmen het allemaal overleefd hebben. Ik ben ook slechts een beginner en omdat ik ook niet teleurgesteld wil worden met meteen in het eerste jaar een hoop kapotte planten heb ik ook goed beschermd en dan ook meteen een goede nachtrust gehad in die koude periode. Dus ik wil zeggen: geef je hobby niet zomaar op, er zijn zoveel mogelijkheden.

Groeten

Peter
Peter1985

1 bedankjes

Berichtdoor krista op 28 apr 2012 17:06

Ik heb geen foto's gemaakt van dode palmbomen in Spanje.
Ik denk als je even naar een spaanse plantensite ga, en de picadores roja in tik dan zal je ongetwijfeld foto's vinden.
Ik denk overigens dat deze kever ons klimaat niet overleeft.
Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 apr 2012 21:53

Als je die linkt aanklikt in mijn vorige bericht zie je foto's, het dier en aantasing/behandeling ;)
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 02 mei 2012 23:11

de ene kleine forunei die ik behouden had na speerrot heeft zich hersteld en showt een nieuwe speer. ik had niet verwacht dit dit zo snel zou gebeuren maar ben er erg blij mee; ding van mn dochtertje gekregen ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Nathalie op 03 mei 2012 01:10

Wat ben ik blij met de serre.... Probleem is alleen dat die steeds voller raakt en dat ik nog moeilijkere soorten zoek....
Nathalie

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 03 mei 2012 09:41

Hoe snel is die hersteld IVan??? ik heb gisteren nog een palm met speerrot ontdekt, baal er enorm van, want het was een mooi stammetje en de wortelkluit was echt enorm goed doorgeworteld!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen