Juania australis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Juania australis

Berichtdoor TropiRo op 10 mei 2012 20:56

Ik sta op het punt een Juania australis te kopen maar zou graag eerst wat meer informatie willen.

Zijn er leden die deze palm soort hebben en wat zijn jullie ervaringen?

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: Juania australis

Berichtdoor palmkasper op 10 mei 2012 21:51

Hoi Ro,

Heb 'm bekeken bij google afb, wat een prachtige boom. :thumb_up: Daarna beetje verder gegoogled. Wat valt op; afkomst Chilie, winterhard tot -5 en +25, de palm schijnt volle zon niet op prijs te stellen. M.n. blijkt deze in de U.K. in de handel te zijn en mislukken vele zaailingen mede vanwege de temperatuur. Ik denk dat het echt een palm voor jou is aangezien ik denk dat je in deze tak van sport een Pro bent. :mrgreen: De prijs blijkt er ook niet om te liegen vanwege de zeldzaamheid. Ben benieuwd, mocht je kopen houdt ons op de hoogte en plaats een foto aub. succes met de overweging en evt zorg.

gr, Kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 10 mei 2012 21:55

Dit is een schitterende palm Ro. Wat voor een formaat zou je gaan aanschaffen?

Heb er geen persoonlijke ervaringen mee, maar heb ik het verleden wel eens afgezien van koop ivm de toch wel gevoeligheid en hierbij horende kostprijs. De palm doet het perfect in delen van Engeland en Ierland bijvoorbeeld. Ierland staat ook een enorm exemplaar, daar is Kristof wel eens geweest. Ierland normaal gezien geen winter en ook geen zomer, perfect klimaat voor een Juania.

De tuin is hier behoorlijk zonnig en zeer droog in de zomerperiode. Temperaturen kunnen dan behoorlijk oplopen en aangezien ik de palm nauwelijks schaduw kan geven had dat nooit wat geworden.

Mocht je hem aanschaffen, ben ik benieuwd naar de ervaringen.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor erna op 10 mei 2012 21:57

Hallo Jo,

Vorig jaar had Marc De vrome ( Palmhunter) de plant, wel redelijk duur. Misschien dat hij ondertussen al wat ervaring heeft met de Juania Australis.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Rob op 11 mei 2012 01:52

TropiRo schreef:Ik sta op het punt een Juania australis te kopen maar zou graag eerst wat meer informatie willen.

Zijn er leden die deze palm soort hebben en wat zijn jullie ervaringen?

Gr, Ro

Was het maar waar... in 1 woord: geweldig!
Enige dat ik van die palm weet is dat ie onwijs zeldzaam en beschermd is
(hoe je eraan komt is me een raadsel, maar Ro's ways zijn mij waarschijnlijk nog een stap te ver :lol: )

En dat ie echt maar op een paar - reeds genoemde - locaties wil groeien. Elders gaat ie er gewoon aan.
In ons geval zal dat waarschijnlijk de warmte zijn op die paar zomerdagen die hier boven de 25°C komen.
Enig idee hoe je dat aan gaat pakken? Koelkastje erbij? Een paar kouwe pintjes tegen de stam?
Mocht je hem aanschaffen, dan ben ik echt heel benieuwd hoe ie het houdt

NB: aankomende zomer ben ik in San Fransisco waar er ook schijnen te staan in het Golden Gate National park. Mogelijk dat ik een kijkje ga nemen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 mei 2012 07:13

Een paar jaar geleden heeft Kristof (kristof P) deze gekocht en dacht dat hij die ook in volle grond had gezet. Moet je anders eens bij hem informeren Ro of hij moet zelf eens reageren ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 11 mei 2012 08:08

Waterboyke schreef:Een paar jaar geleden heeft Kristof (kristof P) deze gekocht en dacht dat hij die ook in volle grond had gezet. Moet je anders eens bij hem informeren Ro of hij moet zelf eens reageren ;)

Dit is zijn profiel: http://palmvrienden.net/forums/memberlist.php?mode=viewprofile&u=298 ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 mei 2012 13:45

Deze palm staat momenteel in het aanbod van Palmhunter zie ik... ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 11 mei 2012 17:27

idd. Ik had enkele jaren geleden een Juania in de tuin geplant maar die ging snel achteruit jammergenoeg. na de eerste winter te hebben overleefd stierf hij de zomer erop. moeilijke palm (en o zo duur!). er zijn idd maar weinig plaatsen waar ze het goed doen. In ierland heb ik de grootste Juania van europa gezien, prachtige palm (lijkt wat op een Ceroxylon, is dan ook nauw verwant met dat geslacht). In San Francisco staan er idd ook een paar die het redelijk doen maar in Nieuw Zeeland staat er eentje die sinds vorig jaar bloeid :).

het zijn niet zozeer de warme dagtemperaturen die hem de das omdoen maar eerder de nachttemperaturen. droge lucht is ook funest!!!...

in ieder geval geen palm voor ons klimaat en eens ze in gang schieten groeien ze snel dus beschermd zal je er ook niet al te lang plezier aan beleven!!! (+ het is eigenlijk doodzonde om deze zeldzame palm hier dood te laten gaan in ons klimaat!)
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 11 mei 2012 21:31

kristof p schreef: (+ het is eigenlijk doodzonde om deze zeldzame palm hier dood te laten gaan in ons klimaat!)

Als ik zo de reacties lees denk ik dat je helemaal gelijk hebt. Zou zonde zijn om te proberen ook omdat de plant die ik zou overnemen al + 2 meter hoog is en dus eigenlijk dan al geen kans meer maakt.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen