daijao & grand nain

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

daijao & grand nain

Berichtdoor TropiRo op 16 jan 2010 11:47

Ik heb deze winter een test gedaan met de daijao en grand nain omdat er weinig over bekent is qua winterhardheid en overwinter mogelijkheden.

De manieren hoe ik ze heb overwinterd:
1- berging, donker, 3-8 graden, zonder kluit
2- berging, licht, 3-8 graden, zonderkluit
3- woonkamer, weinig licht, rond de 20 graden, kleine pot
4- woonkamer, veel icht, rond de 20 graden, kleine pot
5- garage, veel icht, 12-15 graden, kleine pot

De test is nu 6 weken bezig, van elke soort worden er 2 geprobeerd, planten in pot wordt de kluit een klein beetje vochtig gehouden en die zonder kluit hebben nog geen water gekregen tot nu. Ook heb ik nog geen last gehad van spint.
Manier 1 en 3 hebben er tot nu toe geleid dan ze zijn weggerot.
Manier 4 helpt de plant wel de winter door maar hij staat er niet gelukkig bij.
Manier 2 en 5 doen het tot nu toe het beste, de planten staan er mooi bij en hebben nergens last van, de groei is zelfs beter dan manier 4.

De planten waarvan de stam is weggerot bij manier 1 en 3 gaan het wel weer redden en lopen denk ik weer uit via de kluit, ik heb voor nu het rotte gedeelte weggesneden en dit afgedekt met een beetje aarde zodat het niet snel weer kan gaan rotten.

Wat zijn jullie ervaringen met deze soorten tot nu toe?

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Re: daijao & grand nain

Berichtdoor Christophe op 16 jan 2010 13:28

Hey TropiRo,

Leuk dat je deze ervaringen met ons deelt! Graag wil ik de Musa yunnanensis, die toch te groot wordt om in de serre over te houden, ook zonder kluit liggend in een garage met licht elk jaar overwinteren. Nu hoop ik dat deze methode zoals bij jou ook succesvol zal zijn!

De stam van m'n daijao is in het najaar toen de dagen nog korten zwart geworden. Ook de bladeren zijn in twee geknakt en heb ik moeten afknippen. Hij staat nu gewoon in de serre, maar ik denk dat hij er toch nog door zal komen. Daar hoop ik alvast op!

Een grand nain heb ik zelf niet.

Mvg,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 jan 2010 14:17

De yunnanensis overwinter ik op manier 1 en daar gaat het goed mee, ik heb 2 exemplaren tussen de 50 en 150 cm stam en allen zien er perfect uit.
De andere soorten die ik op manier 1 zonder probleem overwinter zijn de basjoo, basjoo shakalin, cheesemani, balbisiana, st helens hybride, sumatra acuminata, sapentium, hookeri, sikkimensis (3 soorten) ice cream, raja puri en itinerans ( 2 soorten).

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 16 jan 2010 14:36

Goed om te horen TropiRo! Dit biedt weer meer mogelijkheden om bananenplanten succesvol te overwinteren. Kleine exemplaren is geen probleem, maar ik wil graag de yunnanensis eens op volle grootte brengen (of toch zo groot mogelijk)

Het plantje is slechts 80cm hoog (het is dat plantje dat ik kocht toen jij ook bij canna banana was) en wil dit vanaf de lente in een grote pot zetten. Of misschien beter in de volle grond en elk jaar uitgraven? Wat denk jij? De grote pot waar ik het over heb voor dit jaar is 50 liter.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 16 jan 2010 15:09

Ik zou persoonlijk een Musa altijd in de volle grond zetten en dan wel op een plek waar de grond goed opgewarmd wordt door de zon. De laatste jaren heb ik goed kunnen zien dat een exemplaar in de volle grond vele malen sneller groeien dan 1 in pot. Bij bijvoorbeeld de basjoo heb ik niet gemerkt dat hij hinder ondervind dat elk jaar zijn wortelkluit wordt ontdaan, afgelopen groei seizoen heeft hij er 15 bladeren uitgrolt wat volgens mij normaal is.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 16 jan 2010 15:18

Dan zet ik hem wel in de volle grond met goed wat humus! Ik weet al een uitstekende plaats waar hij van s'morgens tot s'avonds licht zal hebben :)

Bedankt!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 jan 2010 23:21

Ro,

Bij mij staan de daijao en grand nain op manier 4: 20° overdag (iets minder ze staan 1,5m lager dan de sensor), s'nachts 14 a 16°. Veel licht en meestal bij watergift een royale gift warm water, nadien laat ik de kluit opdroogen. Er is een minieme groei merkbaar (1blad op 1maand) met stilaan bruin worden van de onderste bladeren.
De M. Iterans, M. dwarfcavendisch (8tal), M. shakalin, musa thomsonii, M. Veluntina, musella lasiocarpa doen het goed in de woonkamer.

Ik heb 1 daijao in de berging met kleine pot staan: weinig water, weinig licht, temperatuur meestal een 7° maar af en toe 30° (de CV ketel staat hier die weinig opstaat). Deze staat mooi fris groen en hier is een betere groei merkbaar.
Ensete glaucum is volledig zijn bladeren kwijt in de berging.

De ensete ventricosum maurelii en ensete ventricosum waar ik alle bladeren aangelaten heb, zonder 1drupel water in een grote pot doen het goed op de slaapkamer, weinig licht, zo'n 5 tot 10°.

Verder is 1 exemplaar van de siam green gerot in de woonkamer.

Een lasiocarpa in de veranda, rond de 6° staat ook zeer mooi en fris, net zoals toen hij pas binnenkwam, zonder water in een pot.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 06 maart 2010 12:36

Bij alle daijao's en grand nain's zijn de stammen slap geworden, planten die ik compleet droog hield zijn er net zo slecht aan toe als die ik aan de groei hield, probleem nog onbekend, de kluiten zijn nog wel hard.

Gr, Ro

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 06 maart 2010 21:47

Bij mij staan ze nog goed, al zijn ze wel opgehouden met groeien.

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor nvdroest op 17 apr 2015 11:57

Hallo allemaal,

Zo te zien hebben jullie een grand nain (Chiquita bananen). Waar kan ik dat kopen?

Graag jullie reactie en alvast bedankt!
nvdroest

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers