SOS wie weet nog raad bij deze ellende???

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

SOS wie weet nog raad bij deze ellende???

Berichtdoor cpo op 30 mei 2012 14:53

De speerrot ellende die wij dit jaar hebben lijkt niet op te houden, groot of kleine trachycarpus het maakt niet uit. Gisteren nummer 8 met speerrot ontdekt!! :evil: :oops:
We hebben een aantal stammen afgezaagt tot boven het groeipunt, sommige stammen waren wel 40 cm ingerot, andere hebben we de speren uitgetrokken, sommige met gaten in de zijkant geboort. Enkele hebben schimmelpoeder in het gat, andere weer niet. Drooghouden lukt gewoonweg niet, ondanks afdakjes en dat het hier al een dikke week niet heeft geregent en ze bijna allemaal een groot gedeelte van de dag in de volle staan (zonder afdak of hoed) lijken de gaten niet te drogen. Sterker nog; antischimmel middel werkt niet, het schimmelt en rot vrolijk verder. Ik ben een beetje ten einde raad en kan wel janken. Niets herstelt zich en ik blijf maar puree uit de gaten halen en nog meer bladstengels laten los en rotten en schimmelen verder. Hoe kan ik godsnaam die gaten drooghouden? Ik heb ze drooggedept met keukenpapier maar het blijft maar vochtig.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Re: SOS wie weet nog raad bij deze ellende???

Berichtdoor shusui op 30 mei 2012 15:06

Maar ben je zeker dat je boven het groeipunt zit, en dat het groeipunt nog gezond is (hard en wit) ?
Als je er onder zit kan het niet stoppen met rotten, dan rot heel de kern van de stam langzaam weg.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor cpo op 30 mei 2012 15:15

het was wit en hard, het is een soort kommetje, ik heb er 2 met echt grote gaten. Maar die blijven dus ook niet droog, de schimmel staat er weer in. Dus we zitten bij die palmen nog 6 cm boven de groeikern
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 30 mei 2012 15:43

Als je lang genoeg de speren eruit blijft trekken houd je een groot gat over waarin je tot de bodem kan kijken.
Deze Waggie is dus mors dood.

Het was een korte maar felle winter en tot nu toe heeft een wagnerianus het overleeft en de nova alweer eens een keer.
Sabal minor had weer nergens last van en Rhapidophillum wat bladeren die geleden hebben.
Trachycarpus sp. Nova loopt weer uit na speerrot voor het vierde jaar alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Bijlagen
1338384609NS6301880.JPG
wagnerianus RIP
1338384609NS6301880.JPG (53.91 KiB) 4459 keer bekeken
1338385227Nnova2.JPG
Trachycarpus sp Nova
1338385227Nnova2.JPG (93.92 KiB) 4459 keer bekeken
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor cpo op 30 mei 2012 15:49

welke waggie is dood?? ik snap het niet helemaal Marc. Ik zal morgen wat foto's plaatsen dan wordt het verhaal wellicht duidelijker. Ik heb helemaal geen ervaring met speerrot en al helemaal niet bij zoveel trachycarpussen. 2 waggies, de rest fortunei's. Maar ik snap niet hoe ik die gaten droog kan houden, de plant zelf blijft maar vocht afgeven wat mij normaal lijkt, toch?
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 30 mei 2012 18:37

De bovenste foto van mij is een waggy en deze kon ik steeds meer bladeren uit de stam trekken met als resultaat een groot gat.( staat ook tekst onder Waggy rip.
De palm is nadat ik de speer heb getrokken droog geweest en er kon van bovenaf geen vocht in.
Normaal is dat genoeg maar deze winter heeft waarschijnlijk meer weefsel binnen in de stam vernield dan normaal het geval is geweest bij de vorige winters.
Op het moment dat er te veel binnen in beschadigd is.(kapot gevroren cellen) dan help geen enkel antischimmelmiddel.
Ik ben ook van mening dat dit sowieso niet helpt. Als je hem droog houdt moet hij het zonder schimmelmiddel redden.

Als je weet hoever de rot zit kan je hem afzagen tot die hoogte, dat wil wel eens helpen.
Ik heb dit bij een kleintje gedaan en deze loopt weer uit.
Op het moment dat je alle rot eruit zaagt is de kans erg klein dat hij verder rot en loopt hij vaker opnieuw uit.

Ik zal straks foto van klein trachytje plaatsen die ik weggeknipt hebt totdat ik gezond weefsel had.

Marc

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor hexina op 30 mei 2012 22:12

Kan me voorstellen corrine dat jij wel kan janken. Wat een kl*tezooi zeg.
Succes ermee
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor cpo op 31 mei 2012 09:21

Ja maar dat heb ik dus allemaal al gedaan, afgezaagt, drooggedept, maar hij rot en schimmelt dus verder, in ieder geval 2 die afgezaagt zijn, de andere blijven ook vochtig, maar vraag is dus vooral hoe hou je die gaten nou in godsnaam droog??? Ik snap er niets meer van, het kan toch niet zo zijn dat hier echt alle 8 de speerrot gevallen naar de kl@te zijn???? Ik zal zo ook wat foto's uploaden, die ik gisteren heb gemaakt
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 31 mei 2012 10:16

Ik ben bang dat er als jij ze weggeknipt hebt en het weefsel daar dan door blijft rotten dat het einde oefening is.
Op de foto hieronder van het kleine palmpje dat ik heb weggeknipt totdat het weefsel weer een egale keur had en niet meer bruin was.
Op het moment dat het weefsel gezond is zal hij daar niet verder rotten.
Deze is gewoon uit zichzelf opgedroogd en daarna uitgelopen.
De palmen die je afgezaagd het is daar in de kern iets van beweging te zien.
je zou moeten zien dat het midden langzaam omhoog komt na enkele dagen.
Al is het maar een paar mm.

Maar ik ben bang dat jouw palmen zo´n klap hebben gehad dat ze al dood zijn.
De wortels kunnen nog zo veel vocht omhoog stuwen als ze willen, maar als de groeipunt dood is help dat niet meer.

Ik weet ook dat dit niet de oplossing is die je wilt horen, maar voor zover weet ik ook niet wat het anders zou kunnen zijn.
En ik zie ook verder geen oplossingen komen.
Het is afwachten en je hebt alles gedaan wat je kon doen.
Bijlagen
1338450867Nrot_weggeknipt_.JPG
1338450867Nrot_weggeknipt_.JPG (69.56 KiB) 4367 keer bekeken
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor cpo op 31 mei 2012 11:38

hier wat foto's ter verduidelijking vooralsnog nergens beweging te bekennen in de stammen
Bijlagen
_DSC6282kl.jpg
ik dacht dat deze droog was
_DSC6282kl.jpg (237.99 KiB) 4364 keer bekeken
_DSC6283kl.jpg
maar dit kon ik er gisteren nog uittrekken
_DSC6283kl.jpg (195.47 KiB) 4364 keer bekeken
_DSC6284kl.jpg
een trachy die al aan de groei was kon ik de nieuwste speer toch nog uittrekken
_DSC6284kl.jpg (75.69 KiB) 4364 keer bekeken
_DSC6286kl.jpg
een gat van een afgezaagde trachy
_DSC6286kl.jpg (207.73 KiB) 4364 keer bekeken
_DSC6288kl.jpg
hetzelfde gat nu zie je beter de binnenkant
_DSC6288kl.jpg (82.65 KiB) 4364 keer bekeken
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?