Zaden uit tenerife

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Zaden uit tenerife

Berichtdoor Dim op 01 jun 2012 22:58

Ik vroeg mijn broer als je naar tenerife gaat breng je me dan wat zaden mee.

Hij bracht zaden mee van deze soorten: (deels van een plaatselijke tuincentrum) :thai:

Dracaena braco
cordyline indivisa
phoenix canariensis
musa ensete

en nog twee geraapte zaden waarvan ik nog foto's zal posten.

Iemand ervaring met het zaaien van de dracaena?

Dim
Dim

8 bedankjes

Re: Zaden uit tenerife

Berichtdoor boemel op 01 jun 2012 23:06

Hoi Dim,
De Dracaena draco is een makkelijke kiemer en zonder problemen groot te brengen.
De Cordyline indivisa is een onmogelijke plant om te houden.Wat ik er van gelezen heb is er nog niemand geweest die hem langer als 2 jaar in leven heeft gehouden.De plant stelt nogal onmogelijke eisen aan temp. en vochtigheid enz.
De Phoenix ontkiemt binnen 2 weken en is makkelijk te houden.
Musa ensete bestaat niet,het zijn allebei soortnamen net zoiets als trachycarpus jubaea.

groeten Luc B.
boemel

47 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 01 jun 2012 23:28

Bij mij is zojuist 1/3 van de Dracena draco ontkiemt, erg leuk en groeit naar mijn idee best hard. Binnen een maand al, niet te vochtig maar wel wat warmer. Mengsel van zand en wat grond. Prima! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor shusui op 01 jun 2012 23:33

De kans is groot dat de zaden van uw Cordyline indivisa gewoon C. australis is , want die namen worden nogal graag door elkaar gebruikt. Als je een foto hebt van de moederplant kan je het zeker weten.

@ Boemel: C. indivisa is niet zo supermoeilijk als je hem als ietwat plant kan kopen.
Ik heb hem zelfs 2 jaar in leven kunnen houden in volle grond buiten!
En in de proeftuin bij Canna Banana staat ook een mooi exemplaar, volgens mij al zeker langer dan 2 jaar. Zaaien heb ik ook al geprobeerd, mar had niks opkomst, maar dat kan ook aan de zaden gelegen hebben.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 01 jun 2012 23:54

als je vers zaad hebt is cordyline helemaal niet moeilijk .
heb ze nu al 4 jaar en doen het nog altijd goed. Overwinteren bij 10°. grondmengsel van 1/2 potgrond (universeel of mediterra van dcm), 1/4 grof zand, 1/4 lavagruis en wat perliet. Heb er zelfs in volle grond staan enkel beschermd met dikke mulchlaag aan de voet, en vliesdoek en noppenfolie rond de bladeren (wel op tijd luchten, kwestie van niet te gaan schimmelen). En degenen die het na de winter niet zouden overleefd hebben, schieten volgend voorjaar meestal terug uit, waarbij je dus wel de reeds gevormde stam van het vorig jaar kwijtspeelt.
Maar binnen overwinteren vormt geen probleem.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 02 jun 2012 00:05

Let met de dracaena draco's goed op dat je ze niet te nat weglegd want dan gaan ze rotten.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Dim op 03 jun 2012 08:11

Er zat aarde bij uit tenerife dus zal ik zeker testen daarmee. Nadeel is wel als mijn aarde op is moet ik dan terug naar tenerife om aarde :roll: :roll: :lol: :lol: :lol:

Dim
Dim

8 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken