Orchidee bloeit niet :(

Als je vragen of berichten hebt over orchideeën mag je ze in deze rubriek plaatsen.

Orchidee bloeit niet :(

Berichtdoor Christophe op 21 jan 2010 13:49

Dag iedereen,

Ik zal dan maar de aftrap geven van de nieuwe rubriek :D

Ik heb op een kastje in de slaapkamer een orchidee staan die maar weigert te bloeien :( Dit is nu al 2 of 3 jaar dat hij maar niet wil bloeien.

orchidee.jpg
Orchidee
orchidee.jpg (131.14 KiB) 11700 keer bekeken

Iemand enig idee? Hij staat momenteel wel vrij donker, maar hij heeft ook lang in het licht gestaan zonder resultaat. Hij krijgt water (weinig natuurlijk) met zo nu en dan wat meststof.

Ik vermoed dan ook dat hij in een te klein potje zit. Weet er trouwens iemand waarom de potjes van orchideeën doorschijnend zijn? Moeten de wortels licht hebben?

wortels orchidee.jpg
Wortels orchidee
wortels orchidee.jpg (102.8 KiB) 11700 keer bekeken

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Re: Orchidee bloeit niet :(

Berichtdoor amourath op 21 jan 2010 13:56

"Moeten" de wortels licht hebben? Neen, ik heb er eentje staan in een niet-doorschijnende pot en die bloeit momenteel en maakte ook keiki's aan. Ik vind de potjes wel handiger als ze doorschijnend zijn, zo kan je zien hoe nat/droog het substraat is en geef je niet te snel weer water.
Krijgt jouw orchidee voldoende luchtvochtigheid? Hoe warm is het op de kamer? Vrij donker is ook geen goed idee, een orchidee heeft veel licht nodig (maar géén direct zonlicht!)
Ik heb gelezen dat een orchidee gemakkelijker opnieuw bloeit als er een temperatuursverschil is geweest, dus even iets kouder zetten. Maakt jouw plant nieuwe bladeren aan, of helemaal niks?
Ik geef de mijne trouwens nooit mest. Een orchidee is een plant die leeft van armoede :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 jan 2010 14:11

Hey Amourath,

Op de kamer is het een normale temperatuur en soms koud als de raam open staat (zoals nu :) ) De luchtvochtigheid weet ik niet. Hij heeft wel al gebloeid (lang, lang geleden :( ) in de woonkamer.

De vloeibare mest komt uit de fles waar ik andere planten met water geef. Als ik rond ga, geef ik hem ook een beetje ;) Ik geef het niet speciaal aan de orchideeën.

Ik las eens dat orchideeën eigenlijk parasieten zijn en groeien op dood hout en zo. Klopt dit? Daarom zitten er waarschijnlijk ook houtschilfers in de potjes.

Denk je dat het goed is om te verpotten?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 21 jan 2010 14:15

Hoi,

Ik heb hier ongeveer ook hetzelfde probleem. Ik heb nu een 25-tal verschillende Phalaenopsissen waarvan vele al enkele jaren oud zijn maar ook niet meer gebloeid hebben. Maar ik moet wel zeggen dat ik ze vorig jaar wat verwaarloosd heb en sommige er niet meer mooi uit zien.

Ik heb ze tijdens het kerstverlof allemaal in nieuwe orchideeëngrond gezet en hoop dat ze dit jaar toch eens gaan bloeien. Zolang de bladeren nog stevig aanvoelen en de wortels nog goed uitzien,zouden ze toch eens opnieuw mogen bloeien :). Ik heb ze nu ook allemaal in de varanda gezet in een zelfgemaakte 'orchideeënpaal'.

Zoals Amourath al zei, zou een periode van temperatuurverschil de aanleg van bloemen stimuleren.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 jan 2010 14:18

Dom vraagje van een orchidee rookie ... wanneer bloeit een orchidee eigenlijk? Ik zie ze namelijk het hele jaar door bloeien? In de winter en de zomer.

Wat is de normale periode, of wanneer bloeien de meeste orchideeën?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 jan 2010 14:24

Christophe schreef:Ik las eens dat orchideeën eigenlijk parasieten zijn en groeien op dood hout en zo. Klopt dit? Daarom zitten er waarschijnlijk ook houtschilfers in de potjes.

Denk je dat het goed is om te verpotten?

Christophe

Dat van de parasiet klopt eigenlijk niet: een parasiet 'leeft' van zijn gastheer, en dat doet een orchidee niet. Als je de plant wil verpotten, kies dan een pot die maar een beetje groter is dan de huidige, de plant doet het beter in kleinere potten. Ga ook speciale bark halen, zet een orchidee nooit in gewone potgrond, je plant zal wegrotten.
Misschien toch eens een andere omgeving proberen? Heb je bvb een raam in de badkamer? Jouw kamer is mogelijks te koud/donker...
Ik had een orchidee die het in de woonkamer niet goed deed, en ik heb die in de badkamer gezet en dat was een goed idee :mrgreen: De moederplant maakt momenteel 2 nieuwe stengels aan, en op 2 oude stengels staat een keiki die zelf ook een stengel heeft en bloeit! Ik maak er eens een foto van ;)
Laatst bijgewerkt door amourath op 21 jan 2010 14:26, in totaal 1 keer bewerkt.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 jan 2010 14:25

Christophe schreef:Dom vraagje van een orchidee rookie ... wanneer bloeit een orchidee eigenlijk? Ik zie ze namelijk het hele jaar door bloeien? In de winter en de zomer.

Wat is de normale periode, of wanneer bloeien de meeste orchideeën?

Christophe

Phalaenopsis bloeit heel het jaar door :mrgreen: met andere soorten heb ik geen ervaring...
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 jan 2010 14:29

Bedankt voor de informatie amourath! :)

Ik test wat uit, maar ga hem voorlopig gewoon verpotten. Ik vind hem zo mooi staan op het kastje. 8-)

De bloemen zijn wel prachtig dus wil ze nog wel eens zien. Mooi hoor!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 21 jan 2010 14:39

een phalaenopsis is een epifyt dus dat wil zeggen dat die in bomen leeft,en net wat amourath zeg het kan helpen dat je hem een andere plaats geeft dat die wel wil bloeien.ik zou hem nog niet verpotten een orchidee hebt liever een tekleine pot dan een tegrote pot.

gr arpad
Laatst bijgewerkt door arpad veldhuis op 21 jan 2010 14:41, in totaal 1 keer bewerkt.
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 jan 2010 14:39

Gevonden op 't net:

"De Phalaenopsis vraagt een minimum nachttemperatuur van 16°C en een maximum dagtemperatuur van 32°C. Een ideale dagtemperatuur van 20 tot 25°C wordt echter aanbevolen.
De plant kan tot 6°C doorstaan maar het gevolg is dan wel dat ze ofwel niet bloeit ofwel zullen bloeiende planten hun bloemen vroegtijdig verliezen waarna de bladeren roodachtig van kleur worden en bij langdurige koude zelfs volledig afsterven."

Mijn slaapkamer is tijdens de winter nooit warmer dan 16 graden dus bij mij zou het niet lukken... 'k weet natuurlijk niet hoe warm jij het stookt :)
amourath

112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Orchideeën