canna virus

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: canna virus

Berichtdoor GeL op 07 mei 2012 18:05

@Itrme

Punt 1/ Inderdaad, dat is ook wat de meeste artikels over de aspirinebehandeling vermelden, het zou de plant sterker maken en zo de virussymptomen onderdrukken, het virus verdwijnt geenszins.

Punt 4/ Het virus ( en bij extensie alle virussen) heeft levende cellen nodig om te overleven en zich te vermenigvuldigen. Het zijn dus de eventuele miniscule plantresten (incl. sappen) die meegedragen worden door insekten, of inderdaad bodemleven, die de besmetting kunnen veroorzaken. Dit laatste gebeurt uiteraard niet meer na een paar dagen laat staan een heel seizoen, die levende plantcellen zijn dan allang dood (lees verteerd).
Er is een grote MAAR wat dit betreft: indien men op dezelfde plaats een stuk besmette knol ( met levend weefsel) van het vorig jaar achterlaat dan heb je kans op een besmetting omwille van de hierboven vermelde reden, verwijder je echter alles dan is de kans nihil aangezien er geen levend en/of besmet weefsel is.

Wat betreft onderzoeken, er zijn toch heel wat studies hieromtrent op het internet te vinden, deze zijn toch meestal van universiteiten. Ik denk dat er dus wel onderzoek naar gebeurd. Een oplossing is echter een ander paar mouwen :cry:

Gr,

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 18 mei 2012 00:12

Ik heb een tijd terug via eBay knollen gekocht van de Canna 'Musaefolia'. Deze heb ik onlangs uitgeplant in de volle grond en steeds meer kreeg ik het idee dat ik wel eens het virus te pakken zou kunnen hebben. Zie de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb vandaag na de aankoop van andere Cannae (omdat die er veel mooier uitzagen) toch maar besloten deze eruit te doen en ik heb ze in de groene container gegooid. Ik heb ze niet met elkaar in contact laten komen. Hoe zorg ik er nu het beste voor dat de nieuwe niet besmet zullen raken? Ik heb zelfs de gebruikte handschoenen direct weggegooid. En mag er direct op de plaats waar ze stonden nieuwe komen? :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 18 mei 2012 10:46

Ik heb er geen ervaring met canna's maar wat ik gelezen heb lijkt dit idd op het virus.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor shusui op 18 mei 2012 11:06

Zeker het virus!
Meegeven in de groene bak, of opstoken.
Ik zou niet direct een canna op dezelfde plaats planten.
Het zou normaal niet in de grond blijven zitten, maar daar heb ik mijn twijfels over.
Wacht zeker 1 jaar om op die plek een nieuwe canna te zetten (er zitten nu waarschijnlijk ook nog wat besmette wortels in de grond die je over gestoken hebt).

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 08 jun 2012 23:29

hallo wilde ook even reageren hierop,onlangs zijn ook bij mij de gannas zo opgekomen,maar nu zijn de nieuwe bladeren weer normaal en gezond,denk dat het sterk wisselend weer een dikke invloed hierop had,wand de nachten waren erg koud,dan paar dagen bijna 30 graden dan weer 10 graden ,en nu rederlijk,groeizaam weer,niet te heet of te koud,en ze groeien nu uitstekend zonder die eerste rare bladeren,dus ja ???
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 09 jun 2012 11:36

Hoi

Bij mij hetzelfde en ben van dezelfde mening als prutser , de voorbije nachten waren te koud en te vochtig , zelfs bananen blad en andere bladplanten en palmen-blad tonen gele vlekken en bruine randen .Die gele vlekken en bruine randen kunnen ook als reden hebben door overbemesting bij het planten .( teveel koemest of zeker bloedmeel )
Ik heb al jaren Canna's , zet ze al vroeg in het voorjaar buiten , zelfs is de grond te koud waar andere forumleden gelijk hebben dat ze bijna niet groeien en niet ideaal is .Laat je ze opkomen in de serre heb je van hetzelfde laken een broek , ook vervorming en geen mooi blad bij het buiten planten .
De eerste bladeren zijn toch verloren met opkomende groeiende planten , en nu met dit shit voorjaar is het normaal dat groeiende Canna's bruine randen en verbrandingsverschijnselen hebben ( blad vervorming en gele plekken ) . De ene keer 5-8 graden dan 14-28 graden en het vocht daarbij , geven een canna virus schijn effect .Ik verwijder de bladeren dan ook om zeker te zijn .
Nu als de andere opkomende bladeren dat blijven hebben met het groter worden en met mooier weer dan maak ik mij wel ook zorgen .
Intussen staan mijn canna's een 20-30 cm hoog en geen spoor meer van bruine randen en vlekken, sinds de nachttemperaturen toch 10 graden zijn , en na verwijdering van de eerste toegetakelde bladeren ..
Toch hebben de andere forumleden gelijk als je niet attent bent , het virus lelijk kan toeslaan op je planten .

Grt

Marc
marc50

9 bedankjes

Berichtdoor shusui op 09 jun 2012 12:33

Het eerste blad kan je inderdaad een kans geven, maar dat staat me toch al niet aan (normaal moeten die bladeren mooi groen bovenkomen, evt vervormd, maar niet gestreept).
Als het 2de blad ook gestreept is moeten ze weg hier. Heb er in het verleden teveel miserie mee gehad.

Op de foto's van Sodiac zie je trouwens bij de 1ste foto dat het als het 2de of 3de blad op die stengel is en dat de plant al vrij hoog staat. Als er dan nog lijnen in het blad zitten heeft het toch met het virus te maken hoor.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 09 jun 2012 13:11

Hou er wel rekening mee dat er soorten zijn die van nature strepen hebben hé .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 10 jun 2012 00:25

Ik weet bijna zeker dat ik nu ook een paar soorten met het virus heb. Bij deze gelijk wat foto's dan kunnen jullie oordelen.

DSCN3640.jpg
DSCN3640.jpg (137.76 KiB) 4020 keer bekeken

DSCN3641.jpg
DSCN3641.jpg (151.69 KiB) 4020 keer bekeken

DSCN3642.jpg
DSCN3642.jpg (158.13 KiB) 4020 keer bekeken
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 13 jun 2012 17:56

Bij deze de foto's. ;)
Carlo