Passiflor edulis "black beauty"

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Passiflor edulis "black beauty"

Berichtdoor Itrme op 07 mei 2012 23:49

De plant (1 van de 3 in 1 pot) heeft nu nog een tak met een reeks knoppen en op deze tak ook meer knoppen.

De andere 2 planten begonnen ook knoppen te maken maar op deze ontwikkelen de knoppen niet goed en worden gelijk geel.

Heb alleen het idee dat dit niet de 'black beauty' is =/
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor plasta op 08 mei 2012 00:36

Welke kleuren had je verwacht?
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 08 mei 2012 18:48

Zoals ik je al gemaild heb is dit allicht geen 'Black beauty4 maar een 'Edulis f. edulis'.
Het kan dat er ietwat kleurverschil is bij de eerste bloei maar zo donker(zwart) als een Black beauty zal ze nooit worden.
Als je bloem nu nog bloeit kan je proberen ze te bestuiven zodat je vruchten krijgt, gewoon je wijsvinger effe aan de meeldraden wrijven en dan de drie stampers effe aanraken.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor arjan op 11 mei 2012 23:00

Denk dat je de naam black beauty wel mag vergeten bij deze plant, hij bloeit zo als je die nu hebt.
De bedenker van de naam had volgens mij een zwartgallige dag of had toevallig de film black beauty gezien. :thumb_up:
Misschien heeft het wat te maken met de vrucht of zo, als die rijp is of die dan bijna zwart is of zo iets ?? wie weet er een antwoord op.
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan

5 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 12 mei 2012 01:29

Nee de black beauty is een cultivar van deze plant arjan. De zaden zijn me verkocht als zijnde passiflora edulis 'black beauty' maar er is dus een gewone pasiflora edulis uitgekomen.

Het verschil zit hem in die binnenste cirkel, bij de edulis is die roze/paarsig. Bij de black beauty is die zwart (of igg donker).
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor oscarbos op 13 jun 2012 19:25

Ik kwam deze topic net tegen.

En ben nu well erg nieuwsgierig hoe dit is verdergegaan ? heb je al en vrucht gehad ? En zet je deze plant het hele jaar achter je raam? of gaat ie zomers gewoon naar buiten?

Iets anders lueks waar ik all een hele tijd naar uitkijk maar die helaas steeds niet leverbaar is is de hybride Jutta. Die lekkere en snel rijpende (belangrijk in Nederland!) vruchten zou hebben. En hij kan zelfs nog een graadje vorst aan!

Ik hoop dat deze binnenkort een keer leverbaar is, zodat ik mijn bevindingen erover kan delen.

groeten
oscar
oscarbos

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 13 jun 2012 21:08

Jazeker er zitten nu vruchten aan.

Afbeelding
Passifruit - passiflora edulis

En stuk of 7 stuks van verschillende grootte. Helaas nog geen teken van verkleuring/rijping.

Zoals misschien te zien is in eerdere foto's in dit topic, staan de 3 planten in een grote pot voor een groot raam op het westen. Qua licht is dit niet optimaal maar omdat het raam zo groot is krijgen ze nog steeds lekker wat zon. Heb de plant van de lente fors terug gesnoeid waarop ze gelijk begonnen met bloemknoppen te maken op verschillende nieuwe takken.
Een groot aantal bloemknoppen viel eraf maar heb er nog zat overgehouden gelukkig.
Hij is nu uitgebloeid (er zitten nog geen nieuwe knoppen klaar)
En als de vruchten een beetje opschieten met rijpen snoei ik hem miscchien weer een beetje terug.

Ze zuipen overigens water en ook wat voeding vinden ze niet erg.

Heb trouwens nog nooit van de passiflora jutta gehoord, ben wel benieuwd, ziet er leuk uit.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 13 jun 2012 21:30

Het verkleuren zal pas na een drie maanden zijn en dan nog bijna een maand eer ze rijp zijn, ze vallen meestal vanzelf af, als je ze plukt moet je ze toch nog minstens 14 dagen laten liggen anders zijn ze te zuur om te eten.
Hier momenteel ook groene vruchten en nog steeds bloemen, tijdens de bloei mag je wat extra voeding geven dan gaan ze meer bloemen aanmaken.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor oscarbos op 13 jun 2012 21:37

wow wat een vruchten, en nog een aardige hoeveelheid.

begrijp ik nou wel dat Julie ze allebei binnen hebben staan?
Ik kan me best voorstellen dat 3-4 maanden rijpen buiten niet helemaal lukt -_-

hier nog effe een link naar jutta , helemaal naarbeneeden scrollen. Of alles bekijken kan natuurlijk ook :P

http://www.hewo.nl/passiflora_hybride.htm

groeten
oscar
oscarbos

1 bedankjes

Berichtdoor Peter Franken op 06 mei 2013 23:18

Dit is een leuk draadje! heb mijn stekje vandaag overgepot in mengsel potgrond perliet en compost
Peter Franken

1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten