Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Reptielen in combinatie met exotischeplanten!

Berichtdoor videomaster op 22 jan 2010 13:46

EDUARD schreef: ik vind het grappig dat je die Thaise tekst bijvoegd! die kunnen wij lezen!

Het is via de Thaise benaming dat ik hier alles moet vinden.... soms ni simpel! :? Google maar eens met Thaise benamingen....
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jan 2010 13:47

lapalmeraie schreef:Zal eerdaags een foto ervan uploaden.

Eindelijk even wat tijd om mijn terrarium-bezit te verantwoorden 8-)
Het begon bij mij zo'n 9jr geleden na een bezoekje aan de Zoo van Antwerpen.
Ik was zo onder de indruk van het reptielenhuis dat ik bij thuiskomst (toen nog in Nederland ;) ) meteen aan het studeren gegaan ben. Welke soorten kun je houden, hoe werkt het terrarium, wat kan er bij elkaar,... je kent het wel.

Toen ik een idee had van wat ik wilde hebben (= lees waar je het best mee kunt beginnen) ben ik aan het tekenen geslagen. Vervolgens heb ik het terrarium gebouwd. Volledig DIY dus :D

Destijds was de inrichting iets anders dan nu. Er zat 2x zoveel water in met guppies en grote waterslakken. Maar dat heb ik opgegeven. De guppies hadden het zó naar hun zin dat ik in no-time meer vissen dan water had. Ook de slakken hadden eitjes gelegd :) maar vervolgens zat ik met een berg slakken die je niet kwijt kan. Aquariumhouders willen ze immers niet omdat ze alle planten opeten. Ook kwijnde de Anolissen helemaal weg. De eerste 2 was ik vrij snel verloren. Ook een tweede poging mislukte. Ik bleef dus over met 3 bombina's. Ook daar liep het mis. Beginnersfoutjes hè... de één na de ander zwol helemaal op en overleden uiteindelijk. Waarschijnlijk één of andere bacterie. Enkel het mannetje hield het vol. Die heb ik nu nog steeds. Maar de lol was er een beetje vanaf. De bombina zit vaak verstopt en je kijkt dus meestal naar een lege bak. :(
Zo'n 3 jaar geleden zijn we verhuisd. Ik wilde het terrarium opgeven maar mijn vrouw vind het een gezellig aspect in huis. Hij moest blijven. :roll:
Ik ben daarom naar een speciaalzaak gegaan (in tegenstelling tot de eerste keer) en heb 2 nieuwe anolissen gekocht. Die bleken zich wel goed thuis te voelen want niet veel later vonden we overal eieren terug! 4 jonkies waren het resultaat. 2 daarvan zijn door natuurlijke selectie overleden.
Nu hebben we dus nog 4 anolissen en de bombina.

En nu de foto's ;)

Terrarium.JPG
Terrarium.JPG (55.78 KiB) 6067 keer bekeken

Anolis fem.jpg
Anolis fem.jpg (130.86 KiB) 6066 keer bekeken

Anolis juv1.jpg
één van de jonkies
Anolis juv1.jpg (38.92 KiB) 6066 keer bekeken

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor tweety op 22 jan 2010 14:23

ja dat klopt eduard

ik heb in het voorjaar een paar leuke plantjes gehaald bij ro en veel gezien bij hem en veel geleerd
ik denk dat ik in het voorjaar weer een keer bij ro gaat kijken als hij het goed vind voor nog een paar leuke plantjes hahahahaha

groeten ron
Bijlagen
ronridderanolis02.jpg
ridderanolis
ronridderanolis02.jpg (63.5 KiB) 6045 keer bekeken
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 jan 2010 16:05

Hoi Niek, leuke foto's! En ja zo,n hobby gaat met vallen en opstaan, het is alleen jammer dat het vaak ten kosten van de dieren gaat! Wat denk je wat bij mij gesneuveld is in 40 jaar! Moet er niet aan denken.
Wat inderdaad belangrijk is, dat mensen vooral info moeten vergaren VOOR dat ze met de hobby of een bepaald diersoort gaan beginnen! en dan het juiste biotoop voor de te houden soort.

Ik moest de eitjes van mijn anolissen eruit halen omdat de jongen meteen opgegeten werden!
De geelbuikvuurpad [ beschermd] heb ik een tijd in de kas gehad in de begin fase en de kweek ging ook erg hard +- 40 jongen aan overgehouden! Die ik in het voorjaar wat volgde weer heb uitgezet, op die plaatsen waar ze voorkomen.

Hoi Ron,Ik herkende een paar soorten op zolder! Als ik het goed heb; C dealbata C.brownii C.australis? En ja mooie foto van de Anolis equestris, zelf gehad?
Gr. Eduard
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor tweety op 22 jan 2010 16:10

hoi eduard

ja ik heb ze jaren gehad en mee gekweekt erg leuke dieren ook

ja die boomvarens heb ik bij ro gehaald hahahahah
heb u ook wel eens boomvarens te koop ?
en wat voor soorten heeft u zelf????

groeten ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 jan 2010 17:28

Ja Ron, als het goed is in de loop van dit jaar, maar dat zul je toch wel gelezen hebben? Ro, Remko en ik zelf zijn bezig een groot aantal soorten te kweken in hoofdzaak Cyathea soorten, maar dat gaat nog even duren! En heeft het weinig zin om hier nu op in te gaan, anders is de teleurstelling straks nog groter als het niet lukt! Lijkt mij het verstandigst om over soorten te praten zodra we plantjes hebben!
En gelukkig ben ik door de voorraad heen want dat gaat ten kosten van stallings ruimte, Moet gelijk gezegd als die soorten die we nu hebben aanslaan en gaan groeien en hier dan niet snel een afzet voor hebben, we echt een nieuw probleem bij krijgen! Wat kleine boomvarens betreft, kun je beter Dicksonia soorten hebben die groeien niet zo snel.
Gr. Eduard .
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor tweety op 22 jan 2010 17:45

hoi eduard
ik kweek zelf antartica en fibrosa voor het eerst dit jaar gaat goed tot nu toe
mijn cyathea zijn nog heel klein dus dat gaat nog niet hahaha
ik heb drie soorten dicksonia's en dat zijn fibrosa en antartica en sqaurrosa
hebben jullie al stekjes van andere soorten dicksonia's ???????
die al in de verkoop zijn ?
groeten ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 jan 2010 18:06

Hoi Ron, bij mij niet, ik mag het eigenlijk niet voor Ro invullen! Maar ik dacht van niet! Die soorten die je hebt moet je na gelang je plantjes wil hebben uitplanten! je kunt ze wel tot 2 jaar lang als baby plantje overhouden! Zo heb ik het vorig jaar de laatste D.fibrosa's verkocht die in 2000 gezaaid zijn! Dit lukt niet met Cyathea soorten.

Hier nog een foto van het nest Jemen of te wel de Calyptratus ! Ik had vorig jaar 54 jongen en raakte die pas na 3 maanden kwijt [ te groot aanbod] en dan gaat het ten kosten van de spontaniteit want dat is met voeren niet meer bij te houden en dan kost het per week een dier aan voedsel kosten! dit jaar wordt de lol nog groter! Maar liefs 74 eieren liggen van deze soort in een legsel, dus dat belooft wat!
Afbeelding
Gr Eduard .
Laatst bijgewerkt door Eduard op 22 jan 2010 18:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 jan 2010 18:16

Wat mooi allemaal zeg Eduard! Ik word steeds meer en meer geïnteresseerd daarom een paar vraagjes:

- Hoe oud worden deze beestjes gemiddeld?
- Heb je er veel werk aan (kuisen, eten geven, ...) ?
- Zijn ze gehecht aan hun baasje of eerder op zichzelf?
- Zijn ze gevaarlijk? Of gevaarlijk voor huisdieren? Misschien giftig?

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 22 jan 2010 18:29

Hoi Christophe, Vrouwen 3 jaar door de zware belasting [ eieren / dracht/ leggen] Mannetjes 5/6 jaar die hoeven alleen de daad te verrichten! Mogen ook alleen maar samen om te paren na twee dagen moet de man eruit anders kost hem dat zijn leven of een van zijn leden maten! Het zijn best wel verdraagzamen dieren, maar dat ligt eraan hoe je er mee omgaat, geduldig zijn! De verzorging valt reuze mee s.avonds eten en drinken geven, pipet of /en sproeien, eens in de week haal ik de ontlasting weg deze wordt snel hard en stinkt niet, dus als je er serieus over denkt en je met aandacht een jong dier grootbrengt komen ze al aanrennen om op je hand te mogen en dan eten ze ook zo van de pincet , maar neem een man die zijn in de natuur bij alle dieren het mooiste en leven dus langer!!!
Gr. Eduard .
Eduard

1032 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel