Toch weer een beetje hoop....

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Toch weer een beetje hoop....

Berichtdoor mauriceb op 26 jun 2012 14:06

Hallo,

Heb je deze palm groot gekocht? het lijkt mij zo op het eerste gezicht een kasgekweekte palm aan de ruimte te zien tussen de bladstelen op de stam.
Vaak zie je dat kasgekweekte grote exemplaren het moeilijk hebben in de winter buiten.
Hopen dat hij het gaat redden, het lijkt er wel op iig!
Temperatuur 2 m.
2013 min. - 12.9°c - max. --.-°c
2012 min. - 16.3°c - max. 33.3°c
2011 min. - 5.9°c - max. 32.1°c
Temperatuur 10 cm.
2013 min. - 16.9°c - max. 16.6°c
2012 min. - 19.6°c - max. 33.0°c
2011 min. - 8.0°c - max. 31.9°c
mauriceb

3 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 26 jun 2012 15:13

Bedankt weer voor de positieve reacties!!

@Harold: ik heb de palm (helaas)niet beschermd afgelopen winter. Hij staat inmiddels 4 jaar in de volle grond (bij mij). Voorgaande jaren heb ik een hoeslaken over het bladerdek en de speer gebonden en iedere dag de sneeuw eraf geveegd. Dit jaar zat ik in Malaga onder een andere palmboom.... voordat ik op vakantie ging, waren de meeste exoten in mijn tuin nog groen, toen ik terugkwam waren ze bruin! Ik ga nooit meer naar Malaga.... :roll:

@Maurice: Bedoel je dat omdat de bladstelen zover uit elkaar staan?
Diegene waar ik hem gekocht heb, heeft ze geïmporteerd uit Italië. Hij importeert er enkele per jaar puur voor de lol, daarom kan ik me niet voorstellen dat hij naar een kas gaat om ze uit te zoeken. Alleen als hij weer zo'n rood Italiaans autootje (met paardje)heeft gekocht om zijn collectie uit te breiden 8-) , verscheept hij ook weer wat palmbomen mee. Ik heb voor deze € 375,- betaald....
Ik ga hem iig heel goed beschermen deze winter!

Hij groeit op dit moment ongeveer een cm per dag. Ik heb van die roze korrels gestrooid, ik hoop dat dat ook meehelpt!

Volgende week plaats ik nog een foto.

Groet, Daniëlle
Leeuwtje

0 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 27 jun 2012 11:57

in dat rood italiaanse autootje zal hij die trachy toch niet kunnen vervoeren denk ik, daar geraak je met moeite zelf in.
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 27 jun 2012 20:34

Is zelf gelukkig maar een klein manneke! :D En gelukkig redelijk normaal gebleven ondanks zijn euroos.... Palmen en olijven neemt hij voornamelijk mee voor vrienden en/of freaks, ALLEN tegen spotprijs......
Het belooft hier morgen maar liefst 29 graden te worden in het zuiden van NL, ben benieuwd of mijn exoten daar van gaan groeien! De gewonde Trachy natuurlijk maar ook mijn Musa, bamboe, Phoenix, Washingtonia, Wagenerias (vergeef mijn spelfouten)
Mijn Jubea Chilensis, die ik 2 jaar geleden heb gezaaid heeft inmiddels weer een nieuw blad binnen 4 weken 'lente/zomer'! Zit erover te denken om hem in de volle grond te zetten, maar weet niet goed welke extra zorg hij nodig heeft tijdens de winter. Als hij de volle grond in gaat,is dat op het zuiden.
Hebben jullie tips......

Groetjes, Daniëlle
Leeuwtje

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 jun 2012 00:55

Trachycarpus heeft liever 25 graden dan 30 graden hoor Daniëlle, is niet echt een warmteliefhebber ;)
Die zaailing van de Jubaea zou ik toch nog wat jaartjes in pot laten als ik jou was. Zo kan die nog binnen (koel) overwinteren en ook wat sterker worden en een grote wortelkluit aanmaken. Zaailingen of kleine planten zijn helemaal niet zo sterk als een volwassen palm ! Succes !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 29 jun 2012 19:40

Dacht toch echt dat een Trachy van warmte hield.... Weer wat geleerd! Ik heb gehoord dat ze ze zelfs uit Nepal importeren. Ik heb er 13 jaar geleden geen één gezien overigens....

Jubaea blijft nog even in zijn potje, bedankt voor je goede raad!

Trachy doet het goed!!!! Schaam me bijna om een foto te plaatsen van een herstellende palm, na het zien van zoveel ellende op dit forum...... :cry:

feest Ronan, palm en diversen 002b.jpg
Hij doet het!
feest Ronan, palm en diversen 002b.jpg (280.66 KiB) 3267 keer bekeken

De foto is uiteraard van dichtbij genomen, van ver af is het nog steeds maar een sprietje uit een palm van 2,5m..... maar wat ben ik blij!!!!

:off_topic:
Zelfs onze dierbare 'race'-escargots mogen niet meer in de buurt komen!
Voor alle dierenvrienden: ze worden heel goed verzorgd, iedere dag 3 blaadjes sla. Ze voelen zich goed, want de hele tuin ligt vol met eieren!
001c.jpg
slak 2 missing
001c.jpg (280.59 KiB) 3267 keer bekeken

Maar goed, ze mogen niet meer in de Trachy klimmen!

Bedankt voor jullie wijze en bemoedigende woorden/tips! Ik hoop dat ik mijn inmiddels opgedane kennis ook weer kan delen zodat iemand anders er weer wat aan heeft.

Groetjes, Daniëlle
Leeuwtje

0 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 29 jun 2012 21:19

Hoe groter hoe taaier.Komt goed.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 29 jun 2012 23:01

Als het zo zie zijn het wijngaardslakken, deze zijn beschermd in Nederland/Belgie door de flora en faunawet. Ik kan niet goed zien of je ze in de tuin hebt of in een bak. ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 29 jun 2012 23:45

...zijn idd wijngaardslakken oftewel escargots. Beschermde diersoort in NL en BE. Wij hebben deze al enkele jaren in onze tuin, ooit 'per ongeluk' meegesmokkeld van een wandeling tussen Maastricht/België...... Niet wetende dat ze beschermd waren.
Er lagen zoveel kapotgereden schelpjes op het looppad, dat ik besloot om er een aantal te 'redden'. Samen met mijn zoon hebben ze rugnummers gekregen, zo weten wie wat doet en waar ze kunnen zijn, al zijn ze vrij honkvast. Aangezien ik het belangrijk vind dat mijn zoon leert dat bijv. pinda's niet aan een boom groeien, asperges groen worden door licht, aubergine als een paprikaplantje groeit enz. zo hebben we ook afgelopen zomer met een aantal vriendjes (met zaklamp) op de knietjes gezeten toen een slak waanzinnig mooie (parel)eitjes heeft gelegd! Wie weet nu dat slakken eieren leggen......? Vind ik belangrijk, je kunt dingen onderzoeken of je koopt het klakkeloos uit een schap bij AH....

Sorry, om je vraag te beantwoorden, ze leven vrij in onze tuin..... hun territotium is zo klein dat ze bij de 'voederplek' en elkaar blijven.... behalve nr. 2!

Momenteel in de voortuin op ongeveer 4m2: courgette, druif, asperges (5e jaar), bonen, erwten en frambozen, hazelnoot en stermagnolia (laatste gratis af te halen, zelf spitten....). En een kleine nietlevende Trachy....... Overige voortuin is voor de hond van de buren, Sjarel, te oude labrador en teveel kanker in zijn lijf, gras is zacht......

Groetjes, Daniëlle
Leeuwtje

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen