Hallo allemaal, mijn naam is Iwan en ik lees al geruime tijd (enige jaren) mee op dit heerlijke forum. Vond het echter nooit nodig om een account aan te maken daar mijn tuin niet supergroot is en verbleekt bij de prachtige tuinen die ik hier regelmatig voorbij zie komen.
Ik ben een jaar of 3 geleden een Musa Basjoo tegengekomen en nadat ik deze had gekocht is de verslaving begonnen.
Inmiddels heb ik diverse exoten staan zoals:
Trachycarpus Fortunei
Trachycarpus Fortunei Coconut (zonder bast)
Brahea Armata
Albizia Boubri
Tetrapanax
Voodoolelie
Diverse bamboe's
Ensete Maurelli
Yucca Rostrata's
Musa Basjoo's
Akebia's
Trachycarpus Nanital's
Sabal Minor
en nog wat ander minder exotisch spul.
Tot nu toe heb ik veel vragen kunnen uitvogelen via dit forum door goed te lezen maar nu zit ik toch echt met een probleem.
Ik heb in april een grote Yucca Rostrata gekocht met kluit die natuurlijk grotendeels afbrak (grr!) bij het planten.
Nu ik (enkele maanden verder) meer heb gelezen over de Rostrata ben ik er van overtuigd geraakt dat hij niet op de goede plaats stond (voet in schaduw en nat).
Daarom gisteren de Rostrata uitgegraven en inderdaad bleken er nog steeds maar 3 wortels aan te zitten van zo'n 5 cm lengte.
Inmiddels de Rostrata met de voet in de volle zon gezet in goed afwaterende grond maar nu vraag ik me af of deze nog genoeg tijd heeft om vóór de winter voldoende wortels aan te maken?
Overigens ziet de Rostrata er nog erg gezond uit, de onderkant is nog hard, de kop is droog en hij heeft geen stressbloemen aangemaakt.
Dus... laten staan of oppotten en binnen laten overwinteren?