Dan zal ik het ook maar even doen....Mij voorstellen dus.

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

Dan zal ik het ook maar even doen....Mij voorstellen dus.

Berichtdoor jos944 op 11 aug 2012 13:40

:D Ik ben Jos van Rossum (Jos944 vanwege mijn hobby auto :-). Ben nu 44 jaar en woon samen met mijn vriendin Saskia in Huizen.

ik zal wat achtergrond schetsen hoe ik uiteindelijk hier terecht ben gekomen :-).

Zolang als ik mij kan herinneren ben ik al met plantjes bezig geweest. Dat begon op 3 jarige leeftijd dat ik een hoekje in de tuin wilde van mijn ouderlijk huis.
Hier kreeg ik een aardbeien plant en natuurlijk afrikaantjes (wie is daar niet mee begonnen??)

Hierna ben ik overgestapt op 6 jarige leeftijd overgestapt naar een tropische onderwatertuin/border.
Dit tropisch aquarium is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een 160 cm bak waarmee ik op 12 jaar de eerte jeugdwinnaar was van district midden nederland. (voor de kenners met een heus bondsdiploma).

Na mijn verhuizing naar een zolder met houten vloer moest ik helaas afstand doen van mijn aquarium en ben overgestapt naar een terrarium met veel tropische planten, bromelias, orchideeën, cryptocorines, tillandsia etc..(en ook hier gooide ik hoge ogen mee met keuringen).

toen..22 jaar geleden tijdens mijn studie dierengeeskunde kreeg ik mijn eertse huisje met tuin op het platte land in Doorn.

Mijn grote waterliefde kwam meteen in de tuin...een vijver gegraven maar als student heb je weinig geld dus. Na het vijverzeil was het budget op :roll: dus overal aan familie en vrienden stekjes gevraagd (en ook gekregen :D ). Kortom.....geen excoot te bekenen.

Alhoewel tijdens het beplanten van mijn vijver kwam ik er achter dat veel van de planten die ik vroeger in mijn aquarium had ook soms als vijver / moerasplant werden aangeboden.
En het idee was geboren om een subtropische tuin te starten.

De klimop werdt vervangen door Passibloemen. Hosta's, Amaranthus caudatus, Callistemon citrinus, diverse tropische lobellias in de vijver en veel lellie achtige uit azie en zuid afrika, en verschillende vleesetende planten (zonnedauw, venusvliegenval, Sarracenia purpurea) langs de vijverrand. En in de vijver kwam de dwergzonnebaars (Elassoma evergladei) uit florida Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us.

DIt was in 1994 en tijdens een uitstapje naar Rotterdam kwam ik in een tuincentrum terecht waar ik meteen verliefd werd....een Dicksonia Anatartica. Deze moest en zou ik hebben.
Maar met prijzen die hoger dan mijn maandelijkse beurs:-) opgeteld bij de beurs van mijn vriendin en het geld wat ik verdiende bij het tankstation waar ik werkte...plus het geld wat ik maandelijks met mijn uitzendbaan verdiende was het nog niet mogelijk een een D. antartica aan te schaffen met een stam van 30 cm.. (ja prijzen van 2000 gulden tot 4000 stonden er:-D).
Maar ik moest en zou er een hebben dus heb ik een zaailing aangeschaft met maar 3 bladeren voor de toen absurde prijs van 34,95 (wel guldens). De duurste plant die ik ooit had gekocht.

Deze thuis in een hoekje bij de vijver gezet.

Zonder internet en zonder enige ervaring gingen we zo de winter van 1994 in. Een lange en zachte zeer vochtige winter waarbij de Callistemon citrinus het niet overleegde (te vochtig???). Het voorjaar van 1995 deed de boomvaren het goed, maar in de hete droger zomer die volgde ging het minder. Nooit geweten dat deze gewoon elke dag nat gesproeid moest worden...zeker op zandgrond.
De strenge winter van 1995/1996 met veel oostenwind bracht nog meer schade en de boomvaren die onbeschermt stond kwam in 1996 niet meer terug. Maar ook de dwergzonnebaars (Elassoma evergladei) overleegde het niet nadat de vijver was dichtgevroren en onder het sneeuw lag.

De nog strengere winter van 1996/1997 bracht wel wat intressant aan het ligt.
Een aantal tropische lobellias in de vijver en veel lellie achtige uit azie en zuid afrika, maar ook de Sarracenia purpurea en passiebloem/Passieflora kwamen ongeschonden de winter door. En dat zou volgens de litteratuur niet kunnen met de geschetste temperaturen.

Na mijn verhuizing in 1997 naar Zeist toe weer opnieuw een tuin aangelegd. Het moeste een vijvertuin (GEEN KOI) worden met aziatische invloeden.

vlonder terras met vlonderpad over een beekloop die 2 vijvers verbinden met elkaar verbinden.
En mijn eerste japanse vezelbanaan (Musa Basjoo), passieflora meegnomen uit de oude tuin) net als veel hosta's en aziatische lellies) en in de vijver weer wat tropische en subtropische water/moerasplanten. Sarracenia purpurea over een groot deel langs de vijver uitgeplant.
De dieren in de vijver moesten ook aansluiten op de vijvertuin met oosterse / chinese invloeden.
In de vijver kwam Chinese elrits Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us, chinese BittervoornAfbeelding

Uploaded with ImageShack.us, grote modderkruiper Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us en de chinese vuurbuiksalemanderAfbeelding

Toen het af was...bijna dagelijks een deurbel van iemand in de buurt die over mijn tuin had gehoord en even wilde kijken.

Ook kwam er weer een aquarium in huis, eerst een 180 cm en niet veel later werd deze ingeruild door een 300 cm bak. En het geëxpermimenteer met tropische planten in de vijver. Waaronder een Vallisneria Gigantea Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us een mooie plant die bladeren kan krijgen van 3 meter lengte en in stromend water kan. Met veel zon wordt deze plant heel donkerrood. Maar ook het het bananeplantje werd als drijfplantje in de vijvergehouden.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us beide met groot succes. Maar ook de planten als orrontium aquatica Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us een Aronskelk zonder kelk deden het zeer goed.

Alle planten konden gewoon in de vijver blijven en kwamen elk jaar weer vroeg in het voorjaar terug.
De Musa Basjoo bleef onbeschermd in de tuin staan en vroor elk jaar tot aan de grond af. Maarja..in die tijd wist ik nog niet beter.

In 2001 had ik inmiddels Saskia ontmoet en gingen we met vakantie naar de cyprus en later dat zelfde jaar naar Turkije en raakte ik gefasineerd door de flora die op zulke plekken groeide. Zeker toen ik hoorde dat je in Cyprus in de winter kan skieen en dat het in het Atlas gebergte in Turkije maar ook in het binnenland van Turkije in de winter temperaturen voorkomen van min 20.

Inmiddels was ik weer verhuisd naar Huizen toe (waar Saskia al woonde)...daar de burgermans tuin met saaie boorders en grasveld langzaam omgebouwd naar een tuin met mediterrane invloeden.
Veel lavendel, rozen, naaldbomen en ook een dwergacer en wat andere zaken die deden denken aan italië, Corsica en Sardinië. Sas houd van Kuipplanten dus ook daar kwamen de eerste kleine palmen humilis chamaerops in de kuip, brugmansia, olleander, olijf maar ook soms stekjes meegenomen van onze reizen naar italie etc etc. maar ook een eucalyptus in de volle grond.

In de winter stond de hele schuur vol met kuipplanten om te overwinteren.

Geen vijver deze keer (omdat we inmiddels op zoek waren gegaan naar een andere woning waar Sas haar werk naast het huis zou kunnen doen (eigen praktijk) maar de tuin was beplant met veel planten die je in italie in de tuinen ziet gecombineerd met de uitstraling van een engelse cottage garden.

Eindelijk in 2007 kochten we een huis nog geen 500 meter van onze oude woning. Tijdens de verhuizing/verbouwing hebben we veel planten vanuit onze oude tuin proberen over te halen naar de tuin van de nieuwe wonig. Gewoon gaten in het gras en daar werden de planten dan ingezet.

Helaas was de winterberging van hout en in de winter van 2007/2008 waren alle kuipplanten gevriesdroogt en veel planten die zomaar in de grond waren gezet dood/lelijk of beschadigd.

De verbouwing aan het huis duurde tot mei 2008 en door familie omstandigheden (ziekte bed en overleiden eigen moeder en van mijn schoonvader en eind juli en resp. begin september) zijn we in 2008 niet toegekomen aan de aanleg van de tuin.

Eindelijk in maart 2009 begon de aanleg van de nieuwe tuin (later zal ik hier een speciale topic aan maken met foto's van de nieuwe tuin).

Ik wilde een tuin met veel heel veel tropische invloeden en natuurlijk een grote vijver.
Sas wil rozen :-( en Hortensia's:-( absoluut niet mijn favoriet).

Eerst alles uit de tuin...sommige planten die we nog wilde redden werden tijdelijk op andere plekken gezet of in potten gezet.

Vijver graven en hierin moesten vissen komen die ook tropisch lijken.
Veel zoeken veel internet....en gevonden... de vijver werdt in juni 2009 gevuld met de chinese elrits en chinese danio
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us uit het hooggebergte in china (vergt wel bijvoeding in de winter)

hiernaar volgte Aphanius Mento uit Turkije Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us deze vis komt in beken en meertjes voor waar het tot min 30 kan vriezen en ze met vrachtwagens over de meren rijden.

Hierna volgte al snel de vuurgarnaal uit de bergbeken in china Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us en als klap op de vuurpijl een zeer mooie exoot uit zuid korea de rondstaart paradijsvis (macropodus occelatus) Afbeelding

Deze viz zit inmiddels al 4 jaar in mijn vijver en heeft alle strenge winters overleeft.

in de vijver kwamen natuurlijk vallesneria gigantea terug, Orrontium aquaticum, het bananenplantje en kaapse waterlelie (Aponogeton Distachyos) Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
en natuurijk weer Sarracenia purpurea Afbeelding

Verder werd de tuin beplant met passieflore die door de appelboom heen groeit. Zeer appart gezciht als de passiebloemen bloeien.

Naast de vijver kwam een grote musjo Basjoo die elke winter helemaal wordt ingepakt.

Samen met de Albizia en de turkse vijg en een trachycarpus fortunei begon het er al een beetje tropisch uit te zien.

Ook nu kwam er een D. antartica naast de vijver te staan (helaas is deze winter te veel voor deze Antartica geweest. Maar inmiddels is deze vervangen door een nieuwe exemplaar van 140 cm hoog en aan de andere kant staat inmiddels een D. antartica van 210.

Maar ook irissen uit china en japan kwamen in en om de vijver terecht.

Eucalyptis is pas aangekocht.

En ook een B. Armata staat inmiddels te wachten tot hij volgend jaar de volle grond in mag.

Olleanders in potten en nog meer tropisch uitziende planten zoals Fatcia japonica in de volle grond,

Italiaanse aronskelken.... vollop in de grond.

Ook winterharde Orchideeen uit canada, japan en nederland staan verspreid in de tuin en verspreiden zich uitbundig.....

Maar goed... door steeds meer te zoeken naar ervaring en hoe om te gaan met onze winters ben ik op dit forum terecht gekomen.

Ik ben begonnen met experimenteren 20 jaar terug....en ga er mee door. Soms lukt het ..soms lukt het niet.

Plaatjes van de tuin en mijn subtropen/mediterrane beplanting volgt in een andere topic.

Mochten er mensen vragen hebben over Subrtropische planten voor de vijver.. Dan denk ik dat ik een redelijke expert ben op dat gebied.

En subtropische tuin... met subtropische vijver.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Dan zal ik het ook maar even doen....Mij voorstellen dus

Berichtdoor Esther op 11 aug 2012 13:52

Zo, da's een heel verhaal! Je hebt al veel uitgeprobeerd en al een mooie collectie. Ben benieuwd naar de tuinfoto's!

:welkom:
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor Ladymacsalsa op 12 aug 2012 01:19

Welkom hier /leuk je verhaal te lezen bedankt Vr gr Cleemy
Ladymacsalsa

13 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 12 aug 2012 08:55

Zeer uitgebreide voorstelling, en een heel pak aan ervaring :thumb_up:
Laat de foto's maar vlug komen, zeer benieuwd.
Alvast hartelijk :welkom:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor shusui op 12 aug 2012 09:30

:welkom:
Zeer mooie voorsteling !

Welke winterharde Orchideeën heb je zoal ?

En als je meer info en foto's hebt van je vijvers ... ;)
Dat interesseert me zeker, ben hier momenteel bezig met Lotussen en Typhonodorum (in kuipen) en in de moerasvijver staat Orontium, Lysichiton's, Gunnera tinctoria en manicata, Thalia dealbata en als kuipplant Thalia geniculata en papyrus.
Ik heb ook een paar aquariums, en heb daar ook Vallisneria gigantea in staan, ik wist niet dat deze ook in de vijver kon. Sterft die dan elke winter af en overwinteren de rhizomen ofzo ? En al die vissen die je daar noemd zijn me ook bekend uit de aquarium wereld, maar voor de vijver nog nooit gezien.

En verwarm je uw vijver mss op een of andere manier, of dek je hem af in de winter, of heb je een warm microklimaat ?

Groeten,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor hexina op 12 aug 2012 10:08

Wow dat noem ik nog eens jezelf voorstellen. Prachtig verhaal en mooie planten en dieren. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden naar je tuin. En uiteraard weer mooi beschreven :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 12 aug 2012 10:51

[/quote]
shusui schreef::welkom:
Zeer mooie voorsteling !

Welke winterharde Orchideeën heb je zoal ?

En als je meer info en foto's hebt van je vijvers ... ;)
Dat interesseert me zeker, ben hier momenteel bezig met Lotussen en Typhonodorum (in kuipen) en in de moerasvijver staat Orontium, Lysichiton's, Gunnera tinctoria en manicata, Thalia dealbata en als kuipplant Thalia geniculata en papyrus.
Ik heb ook een paar aquariums, en heb daar ook Vallisneria gigantea in staan, ik wist niet dat deze ook in de vijver kon. Sterft die dan elke winter af en overwinteren de rhizomen ofzo ? En al die vissen die je daar noemd zijn me ook bekend uit de aquarium wereld, maar voor de vijver nog nooit gezien.

En verwarm je uw vijver mss op een of andere manier, of dek je hem af in de winter, of heb je een warm microklimaat ?

Groeten,
Sven

:thai: foto's van de vijver en ook de aanleg er van zal ik in een ander topic zetten waar ik mijn tuin laat zien en ook de wijzigingen die hij momenteel ondergaat.

Gunnera is voor mij te groot in mijn tuin heb ook pas het grote hoefblad weggehaald want deze kreeg ook al bladeren van meer dan 1 meter langs de beekloop.

Thalia's in het verleden gehad maar als ik ze aanraakte bleven mijn vingers wel 3 dagen naar deze plant stinken (of heb je daar geen last van) kan natuurlijk ook de soort zijn die ik had.

Vallisneria is gewoon in de wintergroen ook onder het ijs. Hij gebruikt wel behoorlijk wat ijzer dus daar moet je wel rekening mee houden.

Houdt er wel rekening mee dat vallisneria erg veel moeite heeft om zich aan te passen als die verplant is.
beste kan je hem in je aquarium overzetten in een vijverplantbak. Als die daar goed is aangeslagen kan je hem over zetten naar je vijver. ALs die het eenmaal doet in de vijver is het zeker een aanwinst.
Nog sterker..zelfs de bladeren in het ijs blijven groen en lijken gewoon het ijs om zich heen te doen smelten.

Ik heb ook 2 jaar lang crypto's in de beekloop gehad maar deze zijn het voorjaar verslijmt geraakt toen ik het hoefblad weghaalde langs de beekloop (waarschijnlijk kregen ze teveel zonlicht)

Vijver is onverwarmt...heeft geen UV filter, maar wordt zomers wel bemest met CO2 op ph7.10.
Ik gebruik ongeveer 10 liter CO2 voor het hele jaar.

Over de vissen.
Aphanius Metno is extreem winterhard. In Turkije rijden ze in de winter met vrachtwagens over de meren waar deze vis voortkomt. Het is wel een vreselijk agressief visje zodat op 6 m2 vijver je max 6 mannetjs kan hebben. Het probleem is dat zomers de vijver zo een week of 4 boven de 20 graden moet komen voor ze zich voortplanten. Ook de jongen kunnen gewoon overwinteren in de vijver.

Chinese Danio is niet echt winterhard. Met strenge winters redden ze het vaak niet als de winter lang duurt. Eigenlijk kan je deze het beste in een kuipvijver houden. Jongen groeien erg hard dus die zijn al half was voordat de winter begint en dan kunnen ze meestal wel 2 tot 3 weken ijs op de vijver aan.

Vuurgarnaal is totaal geen probleem. Deze doen het beter bij 10 graden van bij 15 graden.

Macropodus Occelatus is een verhaal apart. Deze moet in de winter 4 tot 8 weken bij temperaturen onder de 10 graden gehouden worden willen ze uberhaupt eieren af gaan zetten in de zomer.
En in augustus moet dus ook de watertemperatuur zo een 3 weken op 22 graden uitkomen voor een groot deel van de dag. Als ze dan af zetten heb je zo een 200 jongen per nest (die je in de winter binnen moet halen. Zijn ze volwassen kunnen ze onze winters met gemak aan.

Orchideeen: rietorchis (Dactylorhiza majalis) herkomst nederland
2 Cypripedium soorten. 1 hybride met roze bloem
1 botanische soort uit canada
Bletilla striata Japanse orchidee
daarnaast Hirta's (is wel geen echte orchidee...maar lijkt er wel op
plione bulbocodioides gaat dit jaar uitgeplant worden op een dode boomvaren en tussen een gestapelde muur.

kijk eens op deze site... http://www.shikoku-garden.com/English/indexenglish.htm
het probleem is dat je als particulier geen invoer vergunning krijgt voor deze orchideeën.

Maar wie weet kan bv een canna banana het wel voor elkaar krijgen :D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 aug 2012 11:37

Welkom, en nu weten we zolangzamerhand bijna alles van je! erg vaak verhuist, dat lijkt mij geen pretje zeker met grote aquariums een heel gedoe, je het wel al veel ervaring opgedaan dat is dan gelijk een pre weet je meteen wat kan en niet kan, zo als jij met vissen bezig bent heb ik dat mijn hele leven bijna al met reptielen! Kan dat ook niet laten vooral het inrichten en beheren van die biotopen is een genot.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor shusui op 12 aug 2012 11:57

Merci voor de info !

Binnekort moet ik mijn Vallisneria toch gaan snoeien in het aquarum, en zal dan wat in een vijvermandje planten. Hoe groot is dat mandje bij u, en hoe diep staat hij in uw vijver ?

Die site ken ik , maar heb er nog niet besteld, en ook nog niet geprobeerd.

Groeten,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 12 aug 2012 12:16

mandje waar de vallisneria in staat is denk ik 15 bij 15 of zo.. niet zo heel groot.

Ik heb op 2 plekken vallisneria staan. in de beekloop hier staat die net onder het wateropervlak en wordt dan ook niet zo heel lang.

En op 1 plek staat die op circa 1 meter diep. rijkt dan tot aan het wateropervlak en in hele mooi zomers zo een halve tot 1 meter over het wateroppervlak.

in dit topic staan een paar fotos van de tuin.
viewtopic.php?f=52&t=8291#p96622

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?