Colocasia Pink China verbrand! RECHTZETTING

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Colocasia Pink China verbrand! RECHTZETTING

Berichtdoor asiantjen op 20 aug 2012 11:06

Hi ,

Ik heb Colocasia Pink China voor het eerst in volle grond , (komt nog van Bart -djoeke)groeit prima en is al groot ttoz van wat het was , maar tegen volle zon kan deze ondersoort blijkbaar niet ,ondanks dat ze alle dagen een goede gietbeurt kregen , al voor de tropische hitte liet hij al de oren hangen met veel blad verbrand
Volgend jaar andere staanplaats , hoe is het jullie Pink China ?

grt Etienne

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door asiantjen op 20 aug 2012 20:07, in totaal 1 keer bewerkt.
asiantjen

63 bedankjes

Re: Colocasia Pink China verbrand!

Berichtdoor shusui op 20 aug 2012 11:35

Hier zijn sommigen ook een beetje verbrand. Nog nooit voor gehad in de 3 jaar dat ze hier al staan!
Volle zon is voor mij nog steeds de beste plaats als ze buiten overwinteren. De planten in volle zon komen een maand eerder boven de grond dan die in de schaduw !
Mss is een standplaats onder een boom die laat uitloopt (zoals een Albizia) wel heel geschikt. Dan heb je nog volle zon in het voorjaar om de grond op te warmen, en lichte schaduw in de zomer.

De andere Colo en Alocasia's hebben nog geen verbranding tot nu toe.

Wel zijn hier enkele jonge bladeren van Musa basjoo en M. tibet verbrand, en die hadden ook meer dan genoeg water.

Vorig jaar was alles verhageld bij de pukkelpop storm, en nu is er hier en daar wat verbrand...
Wat gaat het volgend jaar zijn ... ?

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 20 aug 2012 12:15

Amaai :o die zijn wel erg verbrand :(
Hier staat er zelf één in pot de hele dag in de volle zon naast de oprit in asfalt dus nog eens extra warm en is niks aan te zien . Staat wel in een schaal en krijgt super veel drinken .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 20 aug 2012 16:11

hier geen verbranding maar super veel water gegeven

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 20 aug 2012 16:59

Dat ziet er ook niet uit als verbranding maar eerder als verdroging,...

Ik was trouwens bij Kimmei nog,.....die heeft grote staan zeg!
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor shusui op 20 aug 2012 17:22

Hoe groot :lol: ?

Ik twijfel ook waardoor het komt , hier heeft zelfs een Pink China in half schaduw en eentje in de veranda (achter glas+schaduwdoek) enkele verbrande bladeren.
Water krijgen ze in elk geval genoeg, maar mss is hun wortelgestel niet groot genoeg om de verdamping bij te blijven bij deze temperaturen ?

Of mss kunnen ze er gewoon niet tegen omdat het in hun groeigebied nooit zo warm word ?

Ik weet het niet...
Laatst bijgewerkt door shusui op 20 aug 2012 19:40, in totaal 1 keer bewerkt.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor shorty op 20 aug 2012 18:56

hier enkele foto's van mijn pink china.die staat oek veel in de zon ,maar geen verbranding..
p.s komt oek van djoeke...dus daar ligt het zeker niet aan hé... :lol:
Bijlagen
cyprus 028.JPG
cyprus 028.JPG (242.11 KiB) 5357 keer bekeken
cyprus 029.JPG
cyprus 029.JPG (241.19 KiB) 5357 keer bekeken
cyprus 030.JPG
cyprus 030.JPG (253.6 KiB) 5357 keer bekeken
cyprus 060.JPG
cyprus 060.JPG (224.17 KiB) 5357 keer bekeken
cyprus 058.JPG
cyprus 058.JPG (225.13 KiB) 5357 keer bekeken
cyprus 059.JPG
cyprus 059.JPG (234.31 KiB) 5357 keer bekeken
shorty

9 bedankjes

Re: Colocasia Pink China verbrand! RECHTZETTING

Berichtdoor asiantjen op 20 aug 2012 20:25

Hi allemaal ,

Vooreerst allemaal bedankt voor jullie snelle antwoorden ,hulp en mooie foto's .

Probleem van oorzaak gevonden .

Bart -djoeke ,had deze voormiddag mij nog een berichtje gestuurd waar hij schreef over spint en zwarte puntjes , dus ik daarna direct gaan controleren met een vergrootgelas , en inderdaad , kleine puntjes zaten erop ,dus spint die de een deel van de oudste bladeren uitzogen en daarmee die warmte erop , het blad moest ten ondergaan , dus direct behandeld als volgt

-oudste en bladeren die het meest aangetast waren weggeknipt en verwijderd ver genoeg
-een mengsel gemaakt met bruine zeep en een scheut brandspiritus en met een zachte spons de bladeren boven en aan de onderzijde afgespoeld

Het verwonderd mij dat spint toch buiten zich kan voordoen ondanks er wind is en alles toch wat afwisselend is dan in een serre of binnen huis waar het meestal stil is van luchtstroom

Ik hou jullie verder op de hoogte hoe de plant zich verder ontwikkeld

Grts

Etienne Shorty , prachtig uw plant , een juweeltje
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor shusui op 20 aug 2012 20:49

Ik denk dat bijna alle Pink China's op het forum van hier komen (ook die van Bart), op een paar mensen na die ze bij de Groene Prins hebben gekocht. Dus we hebben allemaal Pink China's van dezelfde plant. Daar is al geen verschil in.

Hier zit geen spint op de verbrande/ verdroogde bladeren, en volgens mij heeft dit er dan ook maar weinig mee te maken.

Ps: over spint behandeling: Colocasia bladeren zijn waterafstotend , dus het blad kan geen product opnemen : behalve als de spintaantasting al heel erg is, dan blijft het product in de wondjes en de webbetjes van de spintmijten hangen. Of als je zo hard wrijft op het blad dat je de waterafstotende laag beschadigd.
Als hier spint is bespuit ik vooral de bladachterkant, bladstengels en stam, want die stoten geen water af,en kunnen het product opnemen. Gebruik dan wel een systemisch en of translaminair product waardoor de sproeistoffen in het blad getransporteerd worden tot in het blad. (vb : vertimec)
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor StijnV op 20 aug 2012 21:48

Hier van 't zelfde. Bladverbranding bij 'pink china' (niet bij andere soorten) en bij de basjoo.
Ze hebben het niet allemaal. Sommige exemplaren in volle zon staan er nog mooi groen bij.
Ik wijt het aan een te klein wortelstelsel (te verwend tijdens natte voorjaar) en de combinatie hitte/zeer lage luchtvochtigheid/uitdrogende wind.
Het is trouwens ook de eerste keer dat ik dit voorheb.
Bijlagen
Sdc118742.jpg
Sdc118742.jpg (99.57 KiB) 5314 keer bekeken
StijnV

12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers