kiwi schreef:Dit geeft toch ook hier aan dat het een lastige palm blijft! Vele hebben de chamaerops in pot staan ( zelfs buiten) maar in de volle grond gaat het volgens mijn idee vroeg of laat fout!!! Jammer als het dan al zo lang goed ging maar twijfel nog steeds....
Quirijn
We moeten wel echt onderscheid maken binnen Nederland zelf. Zoals Exotic life ook zegt hang het sterk af van de plek waar je woont. Aan de zee is een groot verschil met het oosten.
Ik heb zef hele goede ervaringen met mijn humulis. Deze heb ik in de lente van 2002 geplant in de achtertuin en het is nog deels kleigrond ook. Hij heeft wel een goede zonplek, en het belangrijkste van allemaal: hij staat in Vlissingen, milder kan niet, maar afgelopen winters heeft het in vlissingen toch redelijk gevroren (voor mijn doen), het kwik kwam zeker tot min 8.
De tijd dat ik daar woonde heb ik de humulis nooit beschermd, ook heb ik nooit de bladeren ontdaan van sneeuw (ik was nog jong, wist ik veel). De afgelopen 4 jaar woon ik in Amsterdam, en mijn moeder ( die nog in vlissingen woont), vind de palmen prachtig, maar heeft er echt geen zin in om ze te beschermen, en ik ben er ook niet om ze in de winter extra aandacht te geven of om de plant te beschermen. Desondanks groeit de humulis de laatste jaren als kool. van de grond af is hij zeker al 1.50 m hoog.
Na de winter zie ik vaak wel dat er op enkele speren speerrot is geweest, maar in de zomer komt er meestal weer een hele kroon bij en dan zie je er niks meer van.
let wel op, mijn humulis staat al jaren in de grond en is ontzettend goed geworteld: hij heeft nog onze warme zonnige zomers meegemaakt. en ik denk zeker dat mijn succes met de humulis zonder enige bescherming, alleen in het (zuid) westen, aan de kust mogelijk is