Chamaerops humilis ervaringen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor KRISTOFD op 27 feb 2011 20:03

heb je enig idee wat de slaagkansen zijn bij Chamaerops na speerrot
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 feb 2011 20:08

KRISTOFD schreef:heb je enig idee wat de slaagkansen zijn bij Chamaerops na speerrot

Ik durfde het eigenlijk niet goed zeggen, maar in mijn ervaring niet zo goed eigenlijk ... Het grote voordeel is wel dat de Chamaerops humilis meerstammig is. Maw, als er één stam kapot is, groeien de andere stammen gewoon verder. Nadeel is wel dat je een paar jaar met een dode stam in je Chamaerops zit ...

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 27 feb 2011 20:17

ik zal het toch maar proberen, toch bedankt.

kristof
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 feb 2011 22:20

Eventueel kun je hier nog teruglezen hoe je speerrot kunt behandelen. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 28 feb 2011 13:57

KRISTOFD schreef:ik zal het toch maar proberen, toch bedankt.

kristof

Ja vaak schieten er nog uitlopers uit (zijstammetjes),kan lang duren, soms pas uitlopen in aug,niet te snel uitgooien.Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 28 feb 2011 19:01

Ik heb daarjuist de plant behandeld met Cuprex en zie dat er inderdaad 4 zijscheuten op staan dicht bij de grond die nog goed vast zitten. ik zal ze volgende winter maar allemaal onder een afdakje plaatsen.
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 28 feb 2011 19:44

KRISTOFD schreef:Ik heb daarjuist de plant behandeld met Cuprex en zie dat er inderdaad 4 zijscheuten op staan dicht bij de grond die nog goed vast zitten. ik zal ze volgende winter maar allemaal onder een afdakje plaatsen.

Succes! :thumb_up:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor ebiraci op 01 maart 2011 17:48

kiwi schreef:Dit geeft toch ook hier aan dat het een lastige palm blijft! Vele hebben de chamaerops in pot staan ( zelfs buiten) maar in de volle grond gaat het volgens mijn idee vroeg of laat fout!!! Jammer als het dan al zo lang goed ging maar twijfel nog steeds....
Quirijn

We moeten wel echt onderscheid maken binnen Nederland zelf. Zoals Exotic life ook zegt hang het sterk af van de plek waar je woont. Aan de zee is een groot verschil met het oosten.

Ik heb zef hele goede ervaringen met mijn humulis. Deze heb ik in de lente van 2002 geplant in de achtertuin en het is nog deels kleigrond ook. Hij heeft wel een goede zonplek, en het belangrijkste van allemaal: hij staat in Vlissingen, milder kan niet, maar afgelopen winters heeft het in vlissingen toch redelijk gevroren (voor mijn doen), het kwik kwam zeker tot min 8.

De tijd dat ik daar woonde heb ik de humulis nooit beschermd, ook heb ik nooit de bladeren ontdaan van sneeuw (ik was nog jong, wist ik veel). De afgelopen 4 jaar woon ik in Amsterdam, en mijn moeder ( die nog in vlissingen woont), vind de palmen prachtig, maar heeft er echt geen zin in om ze te beschermen, en ik ben er ook niet om ze in de winter extra aandacht te geven of om de plant te beschermen. Desondanks groeit de humulis de laatste jaren als kool. van de grond af is hij zeker al 1.50 m hoog.
Na de winter zie ik vaak wel dat er op enkele speren speerrot is geweest, maar in de zomer komt er meestal weer een hele kroon bij en dan zie je er niks meer van.

let wel op, mijn humulis staat al jaren in de grond en is ontzettend goed geworteld: hij heeft nog onze warme zonnige zomers meegemaakt. en ik denk zeker dat mijn succes met de humulis zonder enige bescherming, alleen in het (zuid) westen, aan de kust mogelijk is :!:
ebiraci

2 bedankjes

Berichtdoor Remy op 14 dec 2012 03:18

*Ik schop even dit topic omhoog

De komende nachten blijft, zoals het er nu naar uit ziet, de temperatuur boven 0. Kan ik mijn Chamaerops (volle grond, in een hokje) dan water geven of is het beter om hem echt geheel droog te houden in de winter?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 dec 2012 06:46

Remy schreef:*Ik schop even dit topic omhoog

De komende nachten blijft, zoals het er nu naar uit ziet, de temperatuur boven 0. Kan ik mijn Chamaerops (volle grond, in een hokje) dan water geven of is het beter om hem echt geheel droog te houden in de winter?

Waarom wil je hem water geven Remy ? :?
Hij staat in volle grond dus kan zelf voor het nodige vocht zorgen plus op dit moment heeft hij echt geen extra water nodig hoor. Gewoon zo droog mogelijk houden !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen