door palmgek op 13 jan 2013 01:24
Heb hier ook altijd mijn basjoos in het najaar uitgegraven en binnen overwinterd. Ze gingen dan net als alle andere kuipplanten naar een onverwarmde kamer in huis. Bij een temperatuur ergens tussen 12 en 18 graden met redelijk wat licht vielen ze nooit compleet stil, maar groeide ze zeer traag door.
Naast het vele werk dat het met zich mee bracht, had ik er eigenlijk wel altijd prima resultaten mee. Echter sinds vorige winter, waarbij het tot begin februari superzacht was, heb ik me de moeite van het uitgraven bespaard. Heb toen de grootste stammen voorzien van een sok van noppenfolie, hierin een lichtslang aangebracht die van beneden tot boven langs de stam loopt. Uiteindelijk heeft deze lichtslang toen 2 weken non-stop aangestaan. Het was hier ook echt 2 weken lang niet boven nul geweest.
Ook ditjaar heb ik deze methode toegepast. Ik vind het een stuk makkelijker en de kans van slagen is groot en je bespaart jezelf een hoop werk. Nadeel is uiteraard het energieverbruik van de lichtslang...
Groeten, Richard
Não faz mal!
2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0