Trachy in pot buiten?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachy in pot buiten?

Berichtdoor Dennis_S op 17 jan 2013 14:00

Omhoog naar -1 op zijn warmst in de middag? Negatief? Kan zijn, maar check maar eerst even de nieuwste pluim en voorspellingen, niet die van gisteren of daarvoor. Doe er mee wat je wil, het is goed bedoeld!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 17 jan 2013 17:07

Ik heb hier ook een aantal Trachycarpus fortunei in pot staan en die staan sinds de vorst in een donkere schuur waar het ook nu ook constant vriest. Het was er vandaag overdag -2. Nu zijn alle potten inmiddels bevroren. Hoe erg is dat nou eigenlijk? Daar moeten ze toch wel tegen kunnen? :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 17 jan 2013 17:14

Dennis_S schreef:Omhoog naar -1 op zijn warmst in de middag? Negatief? Kan zijn, maar check maar eerst even de nieuwste pluim en voorspellingen, niet die van gisteren of daarvoor. Doe er mee wat je wil, het is goed bedoeld!

hier is het zojuist ook bijgesteld van 1 graad overdag en -2 in de nacht naar -10 snachts en -5 overdag, niet zo blij mee ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 17 jan 2013 20:43

Hier hebben we laatste nacht -12 gehad best dat ik pas volgend voorjaar begin met serieuze aanplantingen. Ik vrees voor veel palmem :(. Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 18 jan 2013 07:15

Sodiac schreef:Ik heb hier ook een aantal Trachycarpus fortunei in pot staan en die staan sinds de vorst in een donkere schuur waar het ook nu ook constant vriest. Het was er vandaag overdag -2. Nu zijn alle potten inmiddels bevroren. Hoe erg is dat nou eigenlijk? Daar moeten ze toch wel tegen kunnen? :)

Nu als die Trachycarpus in het najaar uitgeplant was dan had de wortelkluit nu in vorstvrije grond gezeten. Hier was de grond onder 20 cm sneeuw niet bevroren na een nacht met -12 a -13 C. En aan de grond dus minstens -15 C. En als je dan als extra voorzorg de voet met een laag blad afdekt in de herfst heb je nog betere bescherming.

Echter in pot kan de vorst van alle kanten binnedringen. Bij een vol winterharde spar of Juniperus maakt dat niet uit maar bij een Trachycarpus of olijf kan dat tot schade leiden. Zeker als je dagen lang matige tot strenge vorst hebt!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 18 jan 2013 11:46

ramon van weezep schreef:een trachycarpus in pot buiten laten in de winter is zeker mogelijk maar het brengt een risico met zich mee.
het kan goed gaan maar de kans is groter dat het fout gaat, tenzij dat je ze beschermd zoals hierboven in de berichten wordt aangegeven.

Ik heb 4 jaar geleden 2 palmen met 1 meter stam aan een restaurant geleverd die hun zelf in binnen zouden zetten. dat is nooit gebeurd en ze hebben beide de afgelopen 3 winters overleefd zonder enige vorm van bescherming. en we hebben de afgelopen 3 winters hier toch een paar keer -15 tot -19 gehad.

Tip bij gebruik van lichtslang:
pas op dat je de bovenkant van de stam en de bladeren niet te veel verwarmd met de lichtslang, mocht het zo zijn dat de stam en kluit toch een beetje bevroren raken dan ligt de sapstroom stil maar de plant verdampt wel vocht via de bladeren wat verdroging van het blad veroorzaakt

en daarom heb ik dus elk jaar veel vriesbladeren. ( warmtekabel rond bovenkant)
de bladeren groeien lekker door, mooie kruin, maar veel verdroogde bladeren in de lente.
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 jan 2013 13:05

Sodiac schreef:Nu zijn alle potten inmiddels bevroren. Hoe erg is dat nou eigenlijk? Daar moeten ze toch wel tegen kunnen? :)

Een paar jaar geleden had ik alle Trachyzaalingen in de koude serre laten staan.
Onverwachts kregen die ineens -6°C op hun kop.
De potjes waren volledig bevroren; echte klompjes ijs. :oops:
Ik heb ze snel naar binnen gehaald waar ze nadien vrolijk verder zijn gegroeid. :shock:

Maar dat is toch eerder "don't try this at home" vrees ik. :fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Remy op 18 jan 2013 18:28

Voor mij geen potplanten meer in de winter. Ik heb er meer werk aan gehad dan degene die in de volle grond staan. Als de wortels bevriezen kunnen ze geen vocht meer opnemen terwijl er via de bladeren wel vocht verdampt. Dus droogt het hele zooitje uit. Ik heb het vorig jaar met bamboe gehad. 5 flinke kuipen goedkoop in december aangeschaft, na februari had ik er nog 1 over (die bijna helemaal bruin was). Als ik deze meteen had geplant hadden ze waarschijnlijk meer kans gehad, maar ja "als...."
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 jan 2013 18:39

Remy schreef:Voor mij geen potplanten meer in de winter. Ik heb er meer werk aan gehad dan degene die in de volle grond staan. Als de wortels bevriezen kunnen ze geen vocht meer opnemen terwijl er via de bladeren wel vocht verdampt. Dus droogt het hele zooitje uit. Ik heb het vorig jaar met bamboe gehad. 5 flinke kuipen goedkoop in december aangeschaft, na februari had ik er nog 1 over (die bijna helemaal bruin was). Als ik deze meteen had geplant hadden ze waarschijnlijk meer kans gehad, maar ja "als...."

Normaal is het ook de bedoeling dat je potplanten in een vorstvrije ruimte stalt, vind het dan ook vrij naïef ze zo buiten te laten staan zelfs met bescherming, voor nachtvorst is dat o.k. maar niet met ijsdagen :roll:
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Remy op 18 jan 2013 20:07

Eduard schreef:Normaal is het ook de bedoeling dat je potplanten in een vorstvrije ruimte stalt, vind het dan ook vrij naïef ze zo buiten te laten staan zelfs met bescherming, voor nachtvorst is dat o.k. maar niet met ijsdagen :roll:
Gr. Eduard.

Daar ben ik ook achtergekomen ja... ;) Ach ja, van fouten leer je en ik weet nu dat ik momenteel geen geschikte ruimte heb voor een aantal kuipplanten. Dus dan wordt het de volle grond of gewoon helemaal niet. De kuipen heb ik voor dit jaar gereserveerd voor Canna's en wat Aroids ;)
Remy

82 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen