Phoenix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix

Berichtdoor Esther op 25 jan 2013 15:24

Ik heb een Phoenix (roebelinii?) voor 5 euro uit de uitverkoopbak gehaald bij de Hornbach. Volgens mij ziet hij er nog wel redelijk uit. Behalve dat het helemaal scheef is gegroeid en de grond is los er omheen en totaal kurkdroog.

Hopelijk komt het er door 8-)

het gaat om de voorste, de achterste heb ik eens via marktplaats opgehaald.
Ik heb de bladeren samengebonden, dan hoeft niemand in de stekels te zitten...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Esther

93 bedankjes

Re: Phoenix

Berichtdoor palmgek op 25 jan 2013 17:18

Dat is een leuk koopje :thumb_up: Ziet er verder prima uit, dus gaat zeker goed komen.

Veel plezier ermee!

Groet, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 25 jan 2013 17:38

amaj leuk koopje :shock: , dit vind je hier niet zo snel bij ons in de solden :lol:

Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 25 jan 2013 18:16

Gaat goed komen, heb ik ook gehad (zie foto, deze is recht gegroeid). Gewoon overpotten in nieuwe ruimere pot met goede drainerende grond en recht zetten, goed water geven en binnen houden. Verder niets mis mee. Licht plaatsje (geen volle zon) binnen, vlakbij een raam. Niet te warm of te droge kamer, dan kan je problemen krijgen (wolluis etc). Zo nu en dan (deze periode, zie datum berichtje) even luchten (hooguit een minuut of 5, bij droog weer). In voorjaar richting zomer, rustig opbouwen naar buiten, niet teveel zon in begin. Rustig opbouwen, anders krijg je zwarte bladveren en dat gaat niet meer weg, behalve met een kniptang :lol: !

@ Esther: Is op dit moment het blad mooi groen van kleur???

Succes :thumb_up:
Bijlagen
Phoenix roebelinii buiten.JPG
Ph. Roebelinii
Phoenix roebelinii buiten.JPG (210.07 KiB) 3786 keer bekeken
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 25 jan 2013 20:35

Die ziet er zeker en vast nog goed uit, Esther :thumb_up:
Super koopje trouwens ;)

Ik had hier een kleinere met veel bruin blad vorig jaar en is er trouwens ook doorgekomen.

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Esther op 25 jan 2013 20:48

Op 2 bladeren na is het groen. In die 2 bladeren zitten bruine stukken in, verder zijn alle stekels rondom, gelig met wat bruine punten dus dat hou ik wel even in de gaten.
Te warm en te droog zal hier niet lukken, hier wordt het niet warmer dan 17 graden als de zibro aan staat (alleen 's avonds) en het vocht (ja echt druppels water) staat al weer letterlijk op de muren :? . Maar de andere Phoenix kan er ook tegen dus te koud zal het dan wel niet zijn hoop ik. Een warmere plek heb ik niet in huis.
Overpotten doe ik van het voorjaar.
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 25 jan 2013 21:24

De temperatuur is goed hoor Esther.
Hier staat hij tijdens de week rond 10°C. en 1 weekend op 2 dan weer, 21°C.
Geen last over problemen tot nu toe.
In de kamer komt voldoende licht binnen, dat is ook wel belangrijk.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 jan 2013 21:40

Een echt koopje heb je daar gedaan Esther!
Mijn exemplaar met 120 cm stam staat het hele jaar door binnen. Eens per week krijgt hij 2 lt water maar soms vergeet ik het en sla al eens een week over. Is zowat de enige plant die het hier binnen schitterend doet aan het grote schuifraam. Geen last van beestjes oid en ook niet van de droge lucht.
Hier in de buurt staat een nieuwbouw en die mensen hebben in hun vloer een groot gat gelaten en dit vol potgrond gekapt en daar staan 3 reusachtige Phoenix roebelenii's in. Je moet er maar opkomen of het er voor over hebben!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 25 jan 2013 21:59

Hallo,

Mijn P. Roebelinni staat nu op een onverwarmde ongebruikte permanent verluchte slaapkamer, ik geloof dat het er nu zo'n graad of 14 zal zijn, ik heb deze plant nu 3 jaar.
Wat me opvalt is dat mijn plant een kortere stam heeft maar de wortelkluit is zeker 3x groter, een hele klus om deze plant naar boven te sleuren, geloof me maar.
In het voorjaar, april gaat hij naar buiten als de nachttemperaturen boven de 4 à 5 graden blijven, stelselmatig geef ik deze plant dan meer zon, vorig jaar stond hij maanden aan een stuk in de volle zon aan mijn vijver. Enkele bladeren die minder de zon gewoon zijn verkleuren dan een beetje, wat bruine roestvlekken, niet zo fraai maar kan geen kwaad.
Vorig jaar verraste de plant mij door te gaan bloeien, eigenlijk vind ik dat een beloning, een palm die je een aantal jaren hebt die gaat bloeien, is teken dat ie het naar zijn zin heeft.
Vorig jaar viel de bovengrondse groei mij weeral tegen, ... tot dat ik em wilde verplaatsen, de wortels van de rakker hadden hun weg doorheen de bodemgaten gevonden en baanden zich een weg richting middelpunt aarde.
Toen ik eind oktober in Tunesie was stond ie in mijn tuinhuis ... en door één plotse koude nacht kreeg ie even -0,3 ... even dacht ik nu ben ik em kwijt. Maar nee hoor hij groeit nu weer naar het licht, wacht zoals wij allen, op de lente

Taaie rakkers zijn het, en vooral ook erg mooi.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen