door palmguy op 25 jan 2013 21:59
Hallo,
Mijn P. Roebelinni staat nu op een onverwarmde ongebruikte permanent verluchte slaapkamer, ik geloof dat het er nu zo'n graad of 14 zal zijn, ik heb deze plant nu 3 jaar.
Wat me opvalt is dat mijn plant een kortere stam heeft maar de wortelkluit is zeker 3x groter, een hele klus om deze plant naar boven te sleuren, geloof me maar.
In het voorjaar, april gaat hij naar buiten als de nachttemperaturen boven de 4 à 5 graden blijven, stelselmatig geef ik deze plant dan meer zon, vorig jaar stond hij maanden aan een stuk in de volle zon aan mijn vijver. Enkele bladeren die minder de zon gewoon zijn verkleuren dan een beetje, wat bruine roestvlekken, niet zo fraai maar kan geen kwaad.
Vorig jaar verraste de plant mij door te gaan bloeien, eigenlijk vind ik dat een beloning, een palm die je een aantal jaren hebt die gaat bloeien, is teken dat ie het naar zijn zin heeft.
Vorig jaar viel de bovengrondse groei mij weeral tegen, ... tot dat ik em wilde verplaatsen, de wortels van de rakker hadden hun weg doorheen de bodemgaten gevonden en baanden zich een weg richting middelpunt aarde.
Toen ik eind oktober in Tunesie was stond ie in mijn tuinhuis ... en door één plotse koude nacht kreeg ie even -0,3 ... even dacht ik nu ben ik em kwijt. Maar nee hoor hij groeit nu weer naar het licht, wacht zoals wij allen, op de lente
Taaie rakkers zijn het, en vooral ook erg mooi.
Vriendelijke groeten
Guy