Hieronder even een opsomming van enkele planten die al jaar na jaar probeer of die ik vorig jaar voor het eerst heb geprobeerd zonder succes dus als er mensen bij zijn die de planten zelf succesvol hebben staan hoor ik graag hoe zij deze hebben staan/behandelen (grondsoort, standplaats t.o.v. zon, watergift, bemesting). Benieuwd naar jullie ervaringen en of ik kan uitmaken wat en of ik iets fout doe. Geen van onderstaande planten werd ooit beschermd tenzij met wat mulch aan de voet.
- Aspidistra elatior; heb ik nu 2 jaar staan en na de winter schiet daar nooit nog wat van over maar tegen het eind van juli komt die dan plots weer op waarna hetzelfde scenario zich voordoet. Staat bij mij in schaduw met een uur of 2 gefilterd licht op vochtige plek.
- Athyrium vidalii; vorig jaar uitgeplant en verkeerdelijk gekocht als zijnde een boomvarensoort waarvan de eigenaar de naam niet wist. Was een erg dorstig beestje in de zomer. Staat in schaduw. Deze is nu na de vorst volledig verdwenen, komt hij nog terug?
- Chilopsis linearis; ziet er elk jaar na de winter als dood uit. Alle nieuw gevormde takken sterven elke winter af en dan begint hij wederom nieuwe aan te maken elk (laat) voorjaar. Keihard, heb hem 5 jaar en staat open en bloot in weer en wind, volle zon.
- Chitalpa tashkentensis; 3 jaar gehad, goede groei, prachtige bloei, deed het erg goed en plots vorige zomer stierf de plant zonder enige aanwijsbare oorzaak simpelweg af.
- Decaisnea fargesii; 4 jaar na elkaar geprobeerd, stierf vaak in de zomer al af. Nooit teruggekomen na de winter. Vorig jaar heb ik dan een 2 m hoog 2 stammig exemplaar gekocht. Deed geen klop na aanplant, is niet 1 takje of blaadje aan bijgekomen. Staat in volle zon.
- Kalopanax septemlobus; vorig voorjaar geplant in halfschaduw. Groeide geen mm en op het einde van de zomer trok ik hem zo uit de grond. Had niet de minste wortelgroei gerealiseerd en was van bovenaf helemaal ingedroogt hoewel hij op vochtige ondergrond staat.
- Lonicera purpusii; heb hem 7 jaar, groeide eerste jaren prachtig en doorstond elke winter glansrijk maar vorig jaar verloor die plots alle bladeren en stierf van boven naar beneden toe af. Onderaan op de laatste 10 cm hergroei met lange takken nu maar trekt natuurlijk op niets meer. Bloeide ook elk jaar.
- Melianthus major; plant ik al 7 jaar uit in zowat elk mogelijk formaat dat ik te pakken kreeg. Kwam nooit terug na de winter. Deden het meestal wel goed na aanplant tot het winter werd.
- Xanthoceras sorbifolium; geplant als 30 cm hoog plantje in het vroege voorjaar vorig jaar. Stond lange tijd stil en ging dan geleidelijk achteruit in die mate dat er geen blad meer aanhing tegen eind augustus. Staat in volle zon (3/4 de dag) en kreeg zeker genoeg water.
- Ziziphus jujuba; 4 jaar na elkaar geplant en telkens dood tegen het voorjaar. Vorig jaar plantte ik dan een 2.5 m hoog exemplaar met vruchten in. Groeide voor geen mm maar bleef er goed uitzien en verloor pas zijn blad na de eerste vorst. Verloor wel zijn vruchten lang voor ze rijp waren. Staat volle zon.
Alle planten staan op zandgrond. Kurkdroog als ik zelf niet sproei in de zomer.