Planten waar ik wat problemen mee heb

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Planten waar ik wat problemen mee heb

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 17:46

Hieronder even een opsomming van enkele planten die al jaar na jaar probeer of die ik vorig jaar voor het eerst heb geprobeerd zonder succes dus als er mensen bij zijn die de planten zelf succesvol hebben staan hoor ik graag hoe zij deze hebben staan/behandelen (grondsoort, standplaats t.o.v. zon, watergift, bemesting). Benieuwd naar jullie ervaringen en of ik kan uitmaken wat en of ik iets fout doe. Geen van onderstaande planten werd ooit beschermd tenzij met wat mulch aan de voet.

- Aspidistra elatior; heb ik nu 2 jaar staan en na de winter schiet daar nooit nog wat van over maar tegen het eind van juli komt die dan plots weer op waarna hetzelfde scenario zich voordoet. Staat bij mij in schaduw met een uur of 2 gefilterd licht op vochtige plek.

- Athyrium vidalii; vorig jaar uitgeplant en verkeerdelijk gekocht als zijnde een boomvarensoort waarvan de eigenaar de naam niet wist. Was een erg dorstig beestje in de zomer. Staat in schaduw. Deze is nu na de vorst volledig verdwenen, komt hij nog terug?

- Chilopsis linearis; ziet er elk jaar na de winter als dood uit. Alle nieuw gevormde takken sterven elke winter af en dan begint hij wederom nieuwe aan te maken elk (laat) voorjaar. Keihard, heb hem 5 jaar en staat open en bloot in weer en wind, volle zon.

- Chitalpa tashkentensis; 3 jaar gehad, goede groei, prachtige bloei, deed het erg goed en plots vorige zomer stierf de plant zonder enige aanwijsbare oorzaak simpelweg af.

- Decaisnea fargesii; 4 jaar na elkaar geprobeerd, stierf vaak in de zomer al af. Nooit teruggekomen na de winter. Vorig jaar heb ik dan een 2 m hoog 2 stammig exemplaar gekocht. Deed geen klop na aanplant, is niet 1 takje of blaadje aan bijgekomen. Staat in volle zon.

- Kalopanax septemlobus; vorig voorjaar geplant in halfschaduw. Groeide geen mm en op het einde van de zomer trok ik hem zo uit de grond. Had niet de minste wortelgroei gerealiseerd en was van bovenaf helemaal ingedroogt hoewel hij op vochtige ondergrond staat.

- Lonicera purpusii; heb hem 7 jaar, groeide eerste jaren prachtig en doorstond elke winter glansrijk maar vorig jaar verloor die plots alle bladeren en stierf van boven naar beneden toe af. Onderaan op de laatste 10 cm hergroei met lange takken nu maar trekt natuurlijk op niets meer. Bloeide ook elk jaar.

- Melianthus major; plant ik al 7 jaar uit in zowat elk mogelijk formaat dat ik te pakken kreeg. Kwam nooit terug na de winter. Deden het meestal wel goed na aanplant tot het winter werd.

- Xanthoceras sorbifolium; geplant als 30 cm hoog plantje in het vroege voorjaar vorig jaar. Stond lange tijd stil en ging dan geleidelijk achteruit in die mate dat er geen blad meer aanhing tegen eind augustus. Staat in volle zon (3/4 de dag) en kreeg zeker genoeg water.

- Ziziphus jujuba; 4 jaar na elkaar geplant en telkens dood tegen het voorjaar. Vorig jaar plantte ik dan een 2.5 m hoog exemplaar met vruchten in. Groeide voor geen mm maar bleef er goed uitzien en verloor pas zijn blad na de eerste vorst. Verloor wel zijn vruchten lang voor ze rijp waren. Staat volle zon.

Alle planten staan op zandgrond. Kurkdroog als ik zelf niet sproei in de zomer.
Hitch

156 bedankjes

Re: Planten waar ik wat problemen mee heb

Berichtdoor Hitch op 27 jan 2013 17:51

Nu ik toch bezig ben ook even deze kuipplant;

- Arenga engleri; palmboom die bij maar 1 blad per jaar aanmaakt. Staat al 4 jaar in kuip. Telkens in het voorjaar gaat er 1 blad dood voor het nieuwe komt. Heeft dus altijd maar een blad of 3 staan en groeit voor geen meter. Staat halfschaduw en ik houd hem goed vochtig. Bemest hem eens per jaar met blauwe korrel en overwinter hem in de verwarmde serre op 7-8°C waarbij ik er steeds goed op let hem nooit te laten uitdrogen aangezien hij dat steeds direct toont in bruin blad. Op zich als je op die zaken let geen moeilijke palm maar zoals ik al zei,... hij groeit amper.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor carex op 27 jan 2013 20:28

De Athyrium is prima winterhard. Alle Athyrium sterven bovengronds af in de winter en hebben wat meer vocht nodig dan bijv. dryopteris. Wel een zeer mooie soort.
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 jan 2013 21:08

Hoi, weet dit gelukkig al sinds 2009 en die blijft met pot mooi op het terras staan, kluit vriest totaal in, loopt iedere lente weer prachtig uit nu in twee deling op een verhoogde klomp,
Foto April 2012,
Afbeelding
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor shusui op 28 jan 2013 02:43

Aspidistra: Deze houd je beter als kuipplant , is super gemakelijk mag in de donkerste hoek overwinteren en blijft het nog goed doen. Buiten doet hij hier hetzelfde als bij u na de "killerwinters".

Decaisnea: staat hier in volle zon tot half schaduw , later als de bamboe groot is zal deze in in diepe schaduw komen te staan. Daar moet die normaal allemaal tegen kunnen.
Is hier geplant als grote struik en goed aangeslagen en goede groeier, alleen soms last van late nachtvorst omdat hij vroeg uitloopt. Zaait zich zelfs uit in de tuin, massa's vruchten dit jaar.

Kalopanax: vorige lente geplant en weinig groei gehad, maar ik verwacht geen problemen en denk dat hij dit jaar goed zal vertrekken.

Melianthus : van waar komt je plant ?
Ik heb 2 keer een plant van exotica geprobeerd en telkens dood na de winter. In 2011 een heel klein scheutje gekregen van iemand waar een grote plant in de tuin stond. Hier geplant in verbeterde zeer luchtige grond en de plant is enorm hard gegroeid. Echt een prachtplant en must voor exotische tuin, deze krijgt in de winter een klein beetje blad of hakselhout ter bescherming, maar de moederplant van waar de mijne komt krijgt zelfs geen bescherming.

Chitalpa :heb ik voorlopig nog in pot, ga hem wss dit jaar uitplanten en verwacht geen problemen. Het plotse afsterven kan mss wijzen op verticillium , de verwelkingsziekte die de gewone Catalpa ook kan krijgen.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Rob op 28 jan 2013 03:07

Aspidistra: mee eens, lastige overwinteraar. Hij staat hier buiten in volle grond als een favoriet, overleeft de zwaarste winters wel (zoals afgelopen 2) maar blijkt dan toch te leiden onder de vochtigheid. Met -8 als ondergrens voor temperatuur verwacht je eigenlijk ook niet anders, en het was een wonder dat ie vorig jaar overleefde zonder al te veel bescherming.
Ik wil volgend jaar proberen af te dekken met kiwiblad en dekzeil bij vorst.
Pot is vooralsnog geen optie voor me

Arenga heeft echt heel veel warmte nodig. Komt hier echt te kort - zeker buiten - en is meer geschikt voor een hete serre.
Ik zou zeker beginnen hem meer zon te geven in de zomer - ook al is het een halfschaduw liefhebber, hier kan ie wel volle zon hebben.
Ik heb hier 1-2 jaar oude zaailingen staan van 3 soorten Arenga (A. micrantha, A. engleri, A. undulatifolia) , en die groeien binnen bij 23°-26°C al meerdere bladeren in 1 winter op de vensterbank.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 apr 2013 10:26

Gisteren merkte ik dat het me deze keer wel gelukt is met de Decaisnea fargesii. Deze begint nu uit te lopen hier.
Bijlagen
DSC01193-800.jpg
DSC01193-800.jpg (70.75 KiB) 5551 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor GeL op 25 apr 2013 14:41

Aspidistra eliator in volle grond, buiten een enkele bruine plek geen enkele schade. Staat halfschaduw in een normaal vochtige border.

Melianthus major in volle grond, is al terug aan het uitschieten. Staat volle zon, ook in een normaal vochtige border.

Ziziphus jujuba, vorig jaar een 2m hoog exemplaar in volle grond gezet, loopt nog niet uit. Deze boom loopt in ieder geval wel laat uit, ongeveer samen met de Paulownia tomentosa.

Waar ik woon zit ik met leemgrond.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 mei 2013 10:38

Vertoont de Ziziphus jujuba al groei bij iemand? Ik heb een kleintje in mijn serre staan (stekje van moederplant die buiten in volle grond staat) en beiden doen echt helemaal niets. Je zou denken dat het stekje bij de hete t° die in de serre hebben geheerst de voorbije weken toch een flinke voorsprong moet hebben op de moederplant maar niets, helemaal niets bij geen van de 2 planten. Paulownia tomentosa is al volop blad aan het ontwikkelen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 13 mei 2013 10:39

Athyrium vidalii is prachtig teruggekomen en staat vol in blad. Nu weet ik alleszins zeker dat het echt deze soort betreft en dat hij echt winterhard is.
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips