trachy.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachy.

Berichtdoor stefan78 op 30 jan 2013 03:22

Nu ben ik niet meer helemaal mee. Doen we er nu wel of juist niet goed aan om zo'n trachy iets dieper dan voorheen in de grond te planten?
Ik heb hier immers altijd geleerd dat het belangrijk is om palmen exact even diep te planten of te potten als in hun vroegere situatie. Klopt dat niet meer dan?
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 30 jan 2013 08:14

Ik zou er altijd terughoudend mee zijn. Dieper planten bij onze inheemse bomen heeft vrijwel altijd een relatie met bodemleven. Afhankelijk van in welke mate onze inheemse soorten zijn gemycorhizeerd en door welke soorten, kan de soort wel of niet dieper planten/ophogen verdragen. En we weten niet, althans, ik niet, welk bodemleven zich aan de wortels van palmen hecht en in welke mate deze dan afhankelijk zijn van oa een bepaald zuurstofpercentage.

Feit is dat een palm in staat is, zoals Draco precies omschrijft, nieuwe wortels in de wortelhals te ontwikkelen. Een beetje ophogen/iets dieper planten kan dus in theorie goed opgevangen worden. Maar voorlopig is niet duidelijk wat dat met de rest van de wortelkluit en het wel of niet daaraan gekoppelde bodemleven doet. En ben je dus beter af/neem je geen risico door je palm gewoon net zo diep te planten als die voorheen ook stond.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 jan 2013 09:45

Nogmaals bedankt draco :thumb_up:
We leren bij; tijdens plantkunde zijn ze nooit echt diep ingegaan op dit onderwerp tijdens mijn studies. Maar goed, biologie is dan ook zo breed ;)
Zeer interessant maar de terughoudend lijkt me inderdaad op zijn plaats.
Zoals je zelf al aangeeft kunnen snelle groeiers wel redelijk wat incasseren.
Maar ik kan me vooorstellen dat er genoeg andere soorten zijn die je zoiets niet in dank afnemen. Bv een Bismarckia.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 jan 2013 13:14

Hoe diep je de palm moet planten Dennis, hangt er ook vanaf of de adventiefwortels al dan niet bloot liggen. Bij sommige palmsoorten in kuip krijg je in situatie die vergelijkbaar is met een palm met steltwortels. Als hierdoor de uitgroei van nieuwe adventiefwortels achterwege blijft, komt de palm instabiel te staan. In zulke gevallen is het beter om de palm zodanig te herplanten dat de voet van de stam enkele cm's onder de aarde rust. Bij Chamaerops en Phoenix canariensis heb ik waargenomen dat nieuwe wortels uitgroeien door de vergane resten van oude bladvoeten. Dit treedt vooral op bij kuipplanten, waarbij de bladrestanten sneller verweren en vergaan. Bij Trachycarpus en zeker bij oudere exemplaren is het meestal voldoende om de originele plantdiepte aan te houden. Als je vervolgens af een toe een mulchlaag aanbrengt, komen vanzelf nieuwe adventiefwortels tot ontwikkeling. Je imiteert daarmee een natuurlijke situatie van humusvorming. Ik heb het ontspruiten van wortels waargenomen bij een Trachycarpus met een kale gestripte stam. Helaas is dit exemplaar in een recente winter gesneuveld. Ik denk dat dit verhaal ook het belang onderstreept van een royale bescherming van het wortelstelsel bij onze tuinpalmen, datgene waar Dennis voortdurend en terecht op hamert.

groet,

Draco
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 30 jan 2013 14:23

Om die reden is het ook belangrijk het blad of houtsnippers weer weg te halen zodra de temps dat toelaten. Wacht je te lang dan kun je wellicht al met spruitende wortels te maken krijgen. Iets ophogen rond de stam is in mijn beleving ook iets anders dan verdiept planten. Met verdiept planten verdwijnen de buitenste wortels dus in de diepte, terwijl als je iets grond opbrengt tegen de stam verandert er niets aan de diepte van de wortels in de kluitrand. Tenzij je het hele plantvak ophoogt natuurlijk...
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 jan 2013 16:00

Dat is zeker zo en ophogen stemt beter overeen met een natuurlijke gang van zaken. Tenzij je als tuinier de grond rondom de plant keurig aangeharkt houdt of met een grasperkje hebt versiert.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 jan 2013 16:44

Ik heb daar toch mijn bedenkingen bij hoor. Als je de stam voor een stuk(je) in grond gaat bedelven zie ik daar heel snel op die plaats rot van komen eerlijk gezegd en zeker bij palmen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 30 jan 2013 16:55

Klopt niet doen dus, tenzij je allemaal wortels uit dat onderste stukje stam ziet komen. Dan is het een ander verhaal.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 jan 2013 17:45

Ik hoog enkel op als ik zie dat de palm zich omhoog duwt. Waarom dit gebeurt is me een raadsel maar je ziet het zelfs bij natuurlijke palmen in hun habitat al eens gebeuren. Heb het zelf nog maar 1 x voor gehad.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 30 jan 2013 23:33

@Turtleboy, 2 jaar geleden eentje van iets grotere afmeting gekocht voor 200 euro. Hou er rekening mee dat het behoorlijk wat gewicht is. Wij zijn met 3 man bezig geweest om hem op de aanhanger te krijgen, dat viel niet mee en we hebben ook nog met de tuinslang veel aarde tussen de wortels uitgespoeld.
Mijn ervaring is dat ook als de trachy veel ruimte heeft een redelijk compacte wortelkluit heeft.

(ps. ik had een dubbelasser aanhangwagen en de extra lengte had ik ook nodig ( de kroon hou je mooi door deze samen te binden maar dat is weer ruim een meter lengte meer)

Succes!
bjornobo

21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen