door draco op 30 jan 2013 13:14
Hoe diep je de palm moet planten Dennis, hangt er ook vanaf of de adventiefwortels al dan niet bloot liggen. Bij sommige palmsoorten in kuip krijg je in situatie die vergelijkbaar is met een palm met steltwortels. Als hierdoor de uitgroei van nieuwe adventiefwortels achterwege blijft, komt de palm instabiel te staan. In zulke gevallen is het beter om de palm zodanig te herplanten dat de voet van de stam enkele cm's onder de aarde rust. Bij Chamaerops en Phoenix canariensis heb ik waargenomen dat nieuwe wortels uitgroeien door de vergane resten van oude bladvoeten. Dit treedt vooral op bij kuipplanten, waarbij de bladrestanten sneller verweren en vergaan. Bij Trachycarpus en zeker bij oudere exemplaren is het meestal voldoende om de originele plantdiepte aan te houden. Als je vervolgens af een toe een mulchlaag aanbrengt, komen vanzelf nieuwe adventiefwortels tot ontwikkeling. Je imiteert daarmee een natuurlijke situatie van humusvorming. Ik heb het ontspruiten van wortels waargenomen bij een Trachycarpus met een kale gestripte stam. Helaas is dit exemplaar in een recente winter gesneuveld. Ik denk dat dit verhaal ook het belang onderstreept van een royale bescherming van het wortelstelsel bij onze tuinpalmen, datgene waar Dennis voortdurend en terecht op hamert.
groet,
Draco
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"